نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 11:19 ب.ظ

آزمایشگاه‌های نوآوری و جنبه‌های مدیریت آن‌ها

یکی از ایده‌های نوآورانه درباره نوآوری سازمانی که اخیرا شکل گرفته است، ایجاد آزمایشگاه‌های نوآوری به منظور استفاده از ایده‌های درون سازمانی، برای تعالی نوآوری است. یکی از ویژگی‌های معمول برای ایجاد فضای مناسب رشد در این محیط‌های خلاق، امکان فعالیت تیم‌ها به صورت خود اتکا و به عبارت دیگر خود مختار است که در آن‌ها چندین عضو بر اساس خرد جمعی، مدیریت می‌کنند. دستیابی به این بلوغ و نیز ابداع روش‌های آن خود یکی از موضوعات مهم در این فضا می‌باشد.

در این روش مفاهیم مدیریت و کنترل سنتی به چالش کشیده شده و مجموعه گسترده‌ای از موضوعات در مورد مفهوم مدیریت مشارکتی، ساختارها و روش‌های اثربخشی نیاز می‌شود. به نظر می‌رسد که در کشورمان در این زمینه، کارهای تجربی کمی انجام شده است زیرا که در این موضوعات موضوع خلاقیت یک مولفه کلیدی است.

اکو سیستم‌های نوآوری ایجاد شده و کارخانجات نوآوری هنوز دستاوردهایی در این زمینه منتشر ننموده‌اند تا راهنمای کار دیگران باشد و آن‌ها بتوانند با الگو سازی و یا مطالعات موردی از آن‌ها استفاده کنند. تنها قوانین و آیین نامه‌های بالادستی در وزارت علوم تصویب شده‌اند که بیشتر به تعریفات موضوع فعالیت برخی از آن‌ها و نحوه اخذ مجوزها می پردازد. درحالی‌که برای ایجاد یک آزمایشگاه نوآوری در یک مجتمع صنعتی و یا تولیدی و خدماتی نیاز به این مجوزها نیست و بیشتر به راهنما نیاز دارد.

بر اساس برخی تحقیقات به عمل آمده در این زمینه برای کار گروهی خلاق و فرهنگ تجربی، مطالبی منتشر شده‌اند که خلاصه برخی از آن‌ها ارائه می‌شود.

در ابتدا بایستی عوامل خاص و موثربر کار گروهی خلاق شناسایی شده و با فراهم آوردن زمینه برای آزمایش‌ها و نیز تشویق اعضای تیم به ایجاد فرایند خلاق و تدوین یک برنامه واقع گرایانه با نتایج قابل کنترل انجام شود.  

ایجاد رویکرد فرهنگ کار با توجه به ماهیت تیم محوری در آزمایشگاه‌های نوآوری، مستلزم بینش‌های بیشتر مبتنی بر شواهد در مورد نحوه کار تیم‌های امروزی در این زمینه‌های جدید است.

مدیران آزمایشگاه و تیم نوآوری باید فرهنگ تیمی را تشویق کنند که به فرهنگ مدیریت مشارکتی اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های درون تیم‌ها را با افزایش خودمختاری در زمینه حمایت و پشتیبانی از نوآوری، ایجاد نماید.

در این زمینه با توجه به ماهیت نوع آزمایشگاه و زیر بخش‌های صنعتی و کسب و کارها بایستی ضمن آموزش‌های اولیه کارگروهی و تیمی و نیز انواع روش‌های نوآوری بسته و یا باز، بهترین روش‌ها انتخاب و اجرا و ارزیابی شده و اقدامات اصلاحی مناسب انجام شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *