نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 5:27 ق.ظ

نوآوری در مدیریت زباله‌های رادیواکتیو، تصویربرداری پزشکی، رادیوگرافی گاما و درمان سرطان

نویسنده فلورین زوبایکو 14 سپتامبر 2021 -محققان لیزر را در ELI-NP آزمایش می‌کنند. عکس: تالس.

وزیر تحقیقات سیپریان تیلمان پس از استعفای خود اعلام کرد رومانی در پی پیوستن به کنسرسیوم لیزری زیرساخت‌های تحقیقاتی اروپا (ERIC) است.

کنسرسیوم Extreme Light Infrastructure (ELI-ERIC) در ابتدا قرار بود سه مرکز تحقیقاتی لیزری جدید را در جمهوری چک، مجارستان و رومانی ایجاد کند، اما اوایل امسال بر اساس برنامه‌ای که رومانی را از گروه حذف کرد، توسط کمیسیون اروپا تأیید شد.

این سه آزمایشگاه اولین زیرساخت‌های بزرگ تحقیقاتی در اتحادیه اروپا بود که با بودجه تنظیم شده ساخته شد. هدف این بود که به محققان سراسر جهان برای آزمایش‌هایی که می‌تواند به کشف و نوآوری در مدیریت زباله‌های رادیواکتیو، تصویربرداری پزشکی، رادیوگرافی گاما و درمان سرطان کمک کند، دسترسی پیدا کند.

تلمان گفت که مشارکت رومانی در ERIC در حال باز شدن است و دولت رومانی با از سرگیری گفتگو با سایر دولت‌های درگیر موضوع آماده ​​شده است. وی گفت رومانی مذاکرات را به مرحله بسیار پیشرفته رسانده است و امیدوار است ELI-NP بتواند تا مارس 2023، آخرین مهلت تعیین شده توسط کمیسیون اروپا برای تکمیل پروژه، به ERIC بپیوندد.

رومانی پس از آنکه تاسیسات ELI-Nuclear Physics (ELI-NP) در بخارست با دعوای حقوقی با EuroGammaS، کنسرسیوم اروپایی موسسات تحقیقاتی و شرکت‌هایی که برای ساخت و نصب قرارداد بسته بودند، از گروه موسسان ERIC حذف شد.

رومانی همچنین در مورد نحوه عملکرد ELI-ERIC با دو کشور دیگر اختلاف نظر داشت و به دنبال دسترسی ممتاز برای محققان محلی بود که شانس کمی برای به دست آوردن پیشنهادات دسترسی به همکاران در کشورهای دارای سیستم تحقیقاتی غنی‌تر داشتند.

اختلافات به طور کامل حل نشده است، اما برکناری نیکولای زمفیر، مدیر ELI-NP در سال گذشته و مشارکت معنادارتر دولت، مذاکرات دیپلماتیک را تقویت کرد. زمفیر جایگزین کالین اور، رئیس سابق آزمایش GAMMA در موسسه فیزیک هسته ای ایتالیا (INFN) در پادووا شد. INFN یکی از شرکای اصلی کنسرسیوم EuroGammaS بود.

Teleman می‌گوید: «ما همه دلایلی داریم که معتقدیم زمان از دست رفته را جبران کرده‌ایم و این پروژه را به موقع تحویل می‌دهیم.»

در ماه ژوئن، آزمایشگاه‌های چک و مجارستان زیر چتر قانونی مشترک ERIC تازه تاسیس فعالیت خود را آغاز کردند. آلن ویکس، مدیرکل ELI-ERIC، می‌گوید: «سایت‌های آزمایشگاه اکنون می‌توانند به صورت قانونی و به عنوان یک سازمان فعالیت کنند. این یک گام مهم است زیرا انتقال به عملیات در حال انجام است و علاقه دانشمندان شدید است.»

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *