نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 8:11 ق.ظ

بر اساس مطالعه جدید، مشکلات حافظه کوتاه مدت را می توان با لیزر درمانی بهبود بخشید

2 دسامبر 2022 – توسط دانشگاه بیرمنگام-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

در مطالعه ای که در Science Advances منتشر شده است، نور درمانی لیزر در بهبود حافظه کوتاه مدت موثر است.دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا و دانشگاه در پکن در چین نشان دادند که این درمان که غیرتهاجمی است، می تواند حافظه کوتاه مدت یا فعال را در افراد تا 25 درصد بهبود بخشد.

این درمان که تعدیل نوری جمجمه ای (tPBM) نام دارد، در ناحیه ای از مغز به نام قشر پیش پیشانی راست اعمال می شود. این ناحیه به طور گسترده برای حافظه کاری مهم شناخته شده است. در آزمایش خود، تیم نشان داد که چگونه حافظه فعال در میان شرکت کنندگان در تحقیق پس از چند دقیقه درمان بهبود یافته است. آنها همچنین قادر به ردیابی تغییرات در فعالیت مغز با استفاده از نظارت الکتروانسفالوگرام (EEG) در طول درمان و آزمایش بودند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که درمان با نور لیزر حافظه کاری را در موش‌ها بهبود می‌بخشد و مطالعات انسانی نشان داده‌اند که درمان tPBM می‌تواند دقت را بهبود بخشد، زمان واکنش را سرعت بخشد و عملکردهای مرتبه بالا مانند توجه و احساسات را بهبود بخشد.

با این حال، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین tPBM و حافظه فعال در انسان را تایید می کند.

دانگ وی لی، دکترای مدعو. دانشجوی مرکز سلامت مغز انسان در دانشگاه بیرمنگام، یکی از نویسندگان مقاله است. وی گفت: افراد مبتلا به بیماری هایی مانند ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) یا سایر بیماری های مرتبط با توجه می توانند از این نوع درمان که ایمن، ساده و غیرتهاجمی و بدون عوارض جانبی است بهره مند شوند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه نرمال پکن آزمایش‌هایی را با 90 شرکت‌کننده زن و مرد در سنین 18 تا 25 سال انجام دادند. شرکت‌کنندگان با نور لیزر به قشر جلوی مغز سمت راست در طول موج‌های 1064 نانومتر تحت درمان قرار گرفتند، در حالی که سایرین با طول موج کوتاه‌تر درمان شدند. درمان به قشر جلوی مغز چپ تحویل داده شد. هر شرکت کننده همچنین با یک tPBM ساختگی یا غیر فعال درمان شد تا اثر دارونما را رد کند.

پس از درمان tPBM بیش از 12 دقیقه، از شرکت کنندگان خواسته شد جهت یا رنگ مجموعه ای از موارد نمایش داده شده روی صفحه را به خاطر بسپارند. شرکت‌کنندگانی که با نور لیزر به قشر جلوی پیشانی راست در طول 1064 نانومتر تحت درمان قرار گرفتند، نسبت به افرادی که سایر درمان‌ها را دریافت کرده بودند، بهبود واضحی در حافظه نشان دادند. در حالی که شرکت‌کنندگانی که سایر تغییرات درمانی را دریافت می‌کردند، بین سه تا چهار مورد از شی‌های آزمایشی را به خاطر می‌آوردند، افرادی که درمان هدفمند را داشتند، توانستند بین چهار تا پنج شی را به خاطر بیاورند.

داده ها، از جمله پایش الکتروانسفالوگرام (EEG) در طول آزمایش در دانشگاه بیرمنگام تجزیه و تحلیل شد و تغییراتی را در فعالیت مغز نشان داد که همچنین بهبود عملکرد حافظه را پیش بینی کرد.

محققان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چرا این درمان اثرات مثبتی بر حافظه فعال دارد و همچنین نمی‌دانند که اثرات آن تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. تحقیقات بیشتر برای بررسی این جنبه ها برنامه ریزی شده است.

پروفسور اوله جنسن، همچنین در مرکز سلامت مغز انسان، گفت: “ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا دقیقاً بفهمیم چرا tPBM این اثر مثبت را دارد، اما ممکن است نور آستروسیت ها  سلول های عصبی  در قشر جلوی مغز را تحریک کند ، و این تأثیر مثبتی بر کارایی سلول‌ها دارد. ما همچنین بررسی خواهیم کرد که این اثرات تا چه مدت ممکن است طول بکشد. واضح است که اگر این آزمایش‌ها به مداخله بالینی منجر شود، باید مزایای طولانی‌مدت را ببینیم.

https://medicalxpress.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *