نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:30 ب.ظ

نقشه برداری از ارتباطات پنهان بین بیماری ها

2 دسامبر 2022 -توسط مارک گریوز، دانشگاه کالج لندن -اعتبار: دانشگاه کالج لندن

یک مطالعه جدید به رهبری محققان UCL با استفاده از داده‌های 4 میلیون بیمار در انگلستان، الگوهایی را در چگونگی بروز بیماری‌های مشترک در افراد مشابه شناسایی کرده است.

با بالا رفتن سن، میلیون ها نفر با شرایط متعدد زندگی می کنند – که گاهی اوقات به عنوان چند بیماری شناخته می شود – و انتظار می رود نسبت افراد مبتلا به این روش در دهه های آینده افزایش یابد. با این حال،  آموزش پزشکی، ارائه مراقبت های بهداشتی، دستورالعمل های بالینی و تحقیقات به گونه ای تکامل یافته اند که بر روی یک بیماری در یک زمان تمرکز کنند.

آکادمی علوم پزشکی و مدیر ارشد پزشکی بریتانیا (CMO) این مشکل را تشخیص داده اند و چالشی را برای بررسی اینکه کدام بیماری ها در همان افراد همزمان رخ می دهند و چرا ایجاد می کنند، تعیین کرده اند.

در مطالعه جدید که در The Lancet Digital Health منتشر شده است، این تیم از داده‌های سوابق بهداشتی معمول برای شناسایی سیستماتیک الگوهای خوشه‌بندی 308 وضعیت سلامت روانی و جسمی مشترک مردان و زنان در سنین مختلف و با قومیت‌های مختلف استفاده کرد.

برخی از الگوهای یافت شده عبارتند از: نارسایی قلبی اغلب همراه با فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، استئوآرتریت، آنژین پایدار، انفارکتوس میوکارد، بیماری مزمن کلیه، دیابت نوع 2 و بیماری انسدادی مزمن ریوی.

فشار خون بالا به شدت با اختلالات کلیوی در سنین 20 تا 29 سال مرتبط بود، اما با اختلالات چربی خون، چاقی و دیابت نوع 2 در افراد 40 سال و بالاتر.

سرطان سینه با بیماری‌های همزمان متفاوت در افراد از قومیت‌های مختلف، آسم با بیماری‌های همزمان متفاوت بین جنس‌ها و اختلال دوقطبی با بیماری‌های همزمان متفاوت در سنین پایین‌تر در مقایسه با سنین بالاتر همراه بود.

محققان می‌گویند این یافته‌ها داده‌ها و منابعی را برای کمک به بهبود برنامه‌ریزی بهداشتی و مراقبتی برای بیمارانی که در انگلیس با بیش از یک بیماری زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند.

پروفسور آرون هینگورانی موسسه علوم قلبی عروقی UCL گفت: “اطلاعات مربوط به گروه های قومی اقلیت و افراد جوان اغلب در مطالعات مربوط به چند بیماری ناپدید شده است، اما با استفاده از سوابق الکترونیکی متنوع سلامت، دیدگاه جامع تر و نماینده تری از این بیماری ارائه می کنیم. این یکی از حوزه‌هایی است که سوابق سلامت الکترونیکی NHS و علم داده می‌توانند بینش‌های مهمی را ایجاد کنند.»

پروفسور اسپیروس دناکساس از موسسه انفورماتیک سلامت UCL گفت: “میلیون ها نفر با بیماری های متعدد زندگی می کنند، اما درک ما از چگونگی و زمان وقوع این بیماری ها محدود است. این پروژه تحقیقاتی اولین گام در جهت درک چگونگی بروز همزمان این بیماری ها و شناسایی است. چگونه به بهترین نحو با آنها رفتار کنیم.”

این مطالعه شامل ابزارهای در دسترس برای کمک به کاربران برای تجسم الگوهای وقوع همزمان بیماری است، از جمله برای بیماری‌هایی که معمولاً بیش از حد انتظار به طور تصادفی خوشه‌بندی می‌شوند، و یک نقطه ورودی برای بررسی عوامل خطر و درمان‌های رایج فراهم می‌کند.

این یافته ها باید به بیماران کمک کند تا بیماری خود را بهتر درک کنند، پزشکان برای مدیریت بیماران مبتلا به چند بیماری برنامه ریزی بهتری داشته باشند، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ارائه خدمات را بهینه کنند، سیاست گذاران برای تخصیص منابع برنامه ریزی کنند، و محققان برای توسعه داروهای جدید یا استفاده از داروهای موجود برای درمان چندین بیماری با هم کمک کنند.

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *