نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 8:57 ق.ظ

درک معیارهای نگهداری و تعمیرات در کارخانه

9 سپتامبر 2021

دو معیار متداول مدیریت دارایی که اهمیت آن‌ها حتی با ظهور فناوری‌های تحلیلی جدید مانند نگهداری پیش‌بینی کننده «زمان متوسط ​​تعمیر» (MTTR) و «میانگین زمان قبل از شکست» (MTBF) اهمیت یافته است. اگرچه این معیارها سال‌هاست که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همیشه مورد توجه شایسته قرار نمی‌گیرند، که منجر به سردرگمی کاربران نهایی در مورد نحوه محاسبه صحیح آن‌ها و اعمال نتایج آن‌ها شده است.

دنیای اتوماسیون با سام روسم، مدیر ارشد راه حل‌های تولید هوشمند در Grantek، یک شرکت یکپارچه سازی سیستم و خدمات مهندسی، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد MTTR و MTBF در گفتگویی چکیده صحبت‌های او را ارائه می‌دهد.

تعریف شرایط

روسم با شروع بحث خود با تمرکز بر MTTR، گفت: «این در واقع زمان متوسطی است که طول می‌کشد تا یک دارایی پس از از کار افتادن مجدداً فعال شود. بنابراین، اگر مجموعه کار شما ظهر از بین برود و آن را مجدداً در ساعت 12:30 فعال کنید، تعمیر آن 30 دقیقه طول کشیده است. این در حقیقت زمان و وقت تعمیر شماست، اما هنگامی که این دوره‌های خرابی را به طور متوسط ​​در یک بازه زمانی مشخص محاسبه می‌کنید، این میانگین زمان شما برای ترمیم در آن بازه زمانی است.»

 از نظر کاربرد، وی توضیح داد که اگر MTTR در اکثر دارایی‌های شما در محدوده 10 تا 20 دقیقه باشد، اما یک قطعه کلیدی از تجهیزات دارای شاخص  MTTR به میزان ساعت یا روز باشد، این نوع آگاهی می‌تواند به اولویت بندی کمک کند. برنامه تعمیر و نگهداری خود را کامل کرده و تولید را ادامه دهید.

مدیر ارشد راه حل‌های تولید هوشمند در Grantek گفت که یکی دیگر از کاربردهای متداول MTTR ارزیابی تیم‌های نگهداری و یا حتی افراد تعمیر و نگهداری است. «تعمیر و نگهداری همیشه می‌خواهد MTTR را از بین ببرد زیرا این بدان معناست که آن‌ها در صورت خرابی سریع‌تر کار می‌کنند. اما اگر به داده‌ها توجه کنید و متوجه شوید که یک تکنسین تعمیر و نگهداری ثابت MTTR پایین‌تری نسبت به تکنسین دیگر دارد، این می‌تواند فرصتی برای آموزش دانش آن کارمند باشد. همچنین می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد تیم تعمیر و نگهداری شما داشته باشد.»

 روسم گفت MTBF شباهت زیادی به MTTR دارد زیرا هر دوی آن‌ها بر طول وقایع خرابی خاص برای یک قطعه تجهیزات تمرکز می‌کنند. وی گفت تفاوت اصلی این است که MTBF «بسیار بیشتر از ارزیابی پرسنل، نشانگر عملکرد دستگاه و دارایی شما است.»

«معیار بسیار جالبی است که در طول زمان مورد بررسی قرار گیرد زیرا اگر یک دارایی با MTBF 30 روز داشته باشید و این رقم به 28 روز کاهش یابد، سپس 25 و همچنان خراب شود، این نشان می‌دهد که دارایی باید به طور کامل تعمیر شود یا نوعی دیگر برای ترمیم آن تا کمتر اتفاق بیفتد.»

مزایای نگهداری

فراتر از کاربرد MTTR و MTBF برای ارزیابی تیم‌های نگهداری و عملکرد دارایی، این معیارها همچنین می‌توانند برای ردیابی نرخ تعمیرات نه تنها توسط دارایی، بلکه با کد خطای خاص در آن دارایی مورد استفاده قرار گیرند. روسم می‌گوید: «این می‌تواند به اولویت بندی فعالیت‌های نگهداری و سازماندهی برنامه تیم نگهداری کمک کند.»

وی گفت: «اگر دستگاه خاصی خطای گیر کردن در تغذیه را نشان می‌دهد و ما می‌دانیم که تعمیر آن معمولاً 15 دقیقه طول می‌کشد، این واقعاً می‌تواند به تیم تعمیر و نگهداری شما در سازماندهی برنامه زمانبندی خود کمک کند. در بخش عملیات، به نحوه ارتباط MTTR با معیارهای متمرکز بر عملکرد فکر کنید. به عنوان مثال، اگر MTTR خود را بهبود می‌بخشید، باید آن را در دسترس بودن دارایی بیشتر و نمره بالاتر OEE یا اثر کلی تجهیزات را نشان دهید.»

سیستم OEE شما می‌تواند داده‌ها را مستقیماً از PLCها بگیرد، در حالی که CMMS شما احتمالاً به سیاهه‌های مربوط به نگهداری متصل است. سپس، هنگامی که اپراتورها یا پرسنل تعمیر و نگهداری داده‌ها را به یکی از این سیستم‌ها وارد می‌کنند، اختلاف نظر در نحوه گزارش این دو سیستم مختلف می‌تواند اطلاعاتی را در مورد اینکه عملکردها و تعمیرات شما تا چه حد همگام هستند یا نه، برجسته کند.

MTBF همچنین می‌تواند برای شناسایی فرصت‌های برنامه‌ریزی شده برای خرابی استفاده شود. روسم می‌گوید: «به عنوان مثال، اگر هر دو هفته یک دستگاه خراب می‌شود و زمان تعطیلی برنامه ریزی شده برای نگهداری پیشگیرانه در آن دستگاه وجود دارد، این می‌تواند فرصت‌هایی را برای بالا بردن این اعداد MTBF و افزایش کار بیشتر نشان دهد. در بخش عملیات، تعداد کمتر MTBF به این معنی است که دارایی‌های تولید بیشتر از کار می‌افتند و به بهره‌وری کلی آسیب می‌رسانند. به عبارت دیگر، شرایطی وجود دارد که اپراتورها می‌توانند مستقیماً بر زمان MTBF تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر یک اپراتور دارید که می‌داند چگونه پارامترهای دستگاه را برای افزایش توان افزایش دهد. اما این ممکن است MTBF را با کاهش بیشتر خط و کاهش بهره وری کلی کاهش دهد. به همین دلیل MTBF یکی از آن اعدادی است که می‌تواند به شما در درک و متعادل کردن اثر کلی خط و تأثیر آن بر توان کلی کمک کند.»

محاسبه متریک

خوشبختانه محاسبه MTBF و MTTR بسیار ساده است. همانطور که روسم اشاره کرد، تنها چیزی که برای محاسبه این معیارها نیاز دارید این است که بدانید دارایی‌های شما چه زمانی از کار افتاده و چه زمانی دوباره به کار افتاده است.

 «تا زمانی که این اطلاعات را در اختیار دارید، می‌توانید MTTR و MTBF را محاسبه کنید، به همین دلیل نرم افزارهای زیادی مانند OEE و CMMS سیستم‌های کامپیوتری مدیریت نگهداری، وجود دارند که می‌توانند این محاسبات را بر اساس نگهداری و گزارشات اپراتور انجام دهند.» اما این بدان معنا نیست که اگر یکی از این سیستم‌ها را ندارید، خودتان نمی‌توانید این اطلاعات را بدست آورید. تا زمانی که این اطلاعات دارایی را دارید، و فقط یک Excel دارید و یک محاسبه سریع از کشف و ردیابی این اعداد را دارید.»

در اصل، هر نرم افزاری که به داده‌های دستگاه شما متصل باشد یا اطلاعات مربوط به اپراتور یا گزارش نگهداری را دریافت کند، می‌تواند به شما در دستیابی به این معیارها کمک کند.

استفاده از نرم افزار CMMS و OEE برای محاسبه MTTR و MTBF نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بینش‌های عملیاتی که تعیین آن‌ها دشوارتر است را به صفر برسانید. روسم خاطرنشان کرد که MTTR و MTBF زمانی جالب می‌شوند که اعداد [از سیستم‌های نرم افزاری مختلف] با هم مطابقت نداشته باشند. به عنوان مثال، سیستم OEE شما می‌تواند داده‌ها را مستقیماً از PLCها بکشد، در حالی که CMMS شما احتمالاً به سیاهه‌های مربوط به نگهداری متصل است. سپس، هنگامی که اپراتورها یا پرسنل تعمیر و نگهداری داده‌ها را به یکی از این سیستم‌ها وارد می‌کنند، اختلاف نظر در نحوه گزارش این دو سیستم مختلف می‌تواند اطلاعاتی را در مورد اینکه عملکردها و تعمیرات شما تا چه حد همگام هستند یا نه، برجسته کند.

https://www.automationworld.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *