نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 11:19 ق.ظ

ERP در مقابل APS، کدام برای تولیدکنندگان مناسب است؟

9 اوت 2021

برنامه ریزی و زمان بندی همیشه هسته اصلی فرآیندهای تولید سازندگان بوده است. با نظم و ترتیب، بهینه‌سازی و کنترل حجم کار تولیدی، شرکت‌ها می‌توانند بر توانایی خود در رسیدن به مهلت تحویل، بهینه‌سازی سطح موجودی و برآورده کردن تعهدات خدمات مشتری تأثیر مستقیم بگذارند. اما برای بسیاری از تولیدکنندگان، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها و فرایندهای آن‌ها در طول این سال‌ها تغییر چندانی نکرده است. در حالی که اکثر آن‌ها از نمودارهای آفلاین قدیمی دور شده‌اند، بسیاری از آن‌ها با صفحات گسترده‌ای که انعطاف ناپذیر کند، مستعد خطا و ایستا هستند کنار می‌آیند، یعنی اغلب به طور خودکار به روز نمی‌شوند.

در حالی که نرم افزارهای قدیمی، به ویژه صفحات گسترده، ممکن است یک گزینه سریع و آسان برای برنامه‌ریزی تولید به نظر برسند، اما به سادگی برای مدیریت موثر تولید به اندازه کافی قدرتمند نیستند و فرصت‌های کمی برای تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی باقی می‌گذارند.

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)

در حال حاضر، برخی از تولیدکنندگان با پیاده سازی سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) برنامه ریزی تولید خود را به سطح بعدی برده‌اند.

سیستم‌های ERP برای پردازش تراکنش بهینه شده‌اند، نه تجزیه و تحلیل داده‌های با حجم بالا. آن‌ها از سیستم‌های حسابداری تکامل یافته‌اند و معمولاً برای پردازش سفارش فروش و به عنوان راهی برای پیگیری آنچه اتفاق افتاده است استفاده می‌شوند. در حالی که راه حل‌های ERP قطعاً یک گام بالاتر از برنامه ریزی تولید دستی ویا صفحات گسترده است، اما بدون محدودیت نیستند – یعنی اینکه برنامه ریزی و برنامه ریزی عملکرد معمولاً یک تفکر بعدی است.

علاوه بر این، از آن‌جا که برنامه ریزی و زمان بندی عملکردها تمرکز اصلی سیستم‌های ERP نیست، پیکربندی برای تولیدکنندگان می‌تواند بسیار دشوار باشد. انجام این کار اغلب مستلزم کمک فروشنده است که به احتمال زیاد هزینه‌هایی را متحمل می‌شود و هنوز به طور کامل به خواسته سازنده نمی‌رسد، می‌باشد. حتی در آن صورت، سیستم‌های ERP اغلب فاقد توانایی ایجاد برنامه تولید دقیق هستند.

در نتیجه، برخی از تولیدکنندگان با سیستم‌های ERP هنوز برای برنامه ریزی تولید خود به صفحات گسترده تکیه می‌کنند. بنابراین علیرغم سرمایه گذاری مبالغ قابل توجهی در راه حل‌های ERP، تولیدکنندگان می‌توانند دریابند که هنوز باید به صفحات گسترده ادامه دهند که این بصری‌ترین راه حل به نظر می‌رسد؟

Advanced Planning and Scheduling (APS)

پس جواب چیست؟ چگونه تولیدکنندگان می‌توانند یکبار برای همیشه از اتکای خود به صفحات گسترده برای برنامه ریزی تولید فاصله بگیرند؟

یکی از موثرترین روش‌ها پیاده سازی یک سیستم برنامه ریزی و برنامه ریزی پیشرفته (APS) است. سیستم‌های APS از ابتدا ساخته شده‌اند تا به طور خاص و موثر برنامه ریزی روزانه، برنامه ریزی ظرفیت و تجزیه و تحلیل‌های دیگر را مدیریت کنند.

با راه حل APS، تولیدکنندگان می‌توانند بر اساس مواد موجود، منابع و ظرفیت کارخانه تولید را برنامه ریزی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به سرعت تغییرات تولید را در زمان واقعی شناسایی و جبران کرده و زمان خرابی و خطاهای موجود در فرآیند را به حداقل برسانند.

تولیدکنندگان می‌توانند به سرعت و بصری پاسخ سوالات مربوط به تولید مانند:

  • پذیرش این دستور فوری چه تأثیری خواهد داشت؟
  • آیا پرداخت اضافه کار به کارکنان ما برای تکمیل این سفارش مقرون به صرفه است؟
  • چه زمانی می‌توانیم این قطعه از تجهیزات را برای تعمیر و نگهداری بدون تأثیر بر تولید از معادله خارج کنیم؟

نمودارهای GANTT و برنامه‌های بصری نمای کلی از فرایند برنامه ریزی تولید را ارائه می‌دهد و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا زمان شروع بهینه، مناسب‌ترین تجهیزات برای استفاده و همچنین در دسترس بودن پرسنل را مشخص کنند. نرم افزار APS می‌تواند به غلبه بر موارد زیر کمک کند:

  • تأخیرهای تولید بر زمان تحویل تأثیر می‌گذارد
  • فرصت‌های از دست رفته به دلیل تقاضای بیش از ظرفیت
  • خطاهای سفارش در نتیجه تولید بیش از حد
  • ناکارآمدی ناشی از تجهیزات بیکار
  • سربار بیش از حد به دلیل مدیریت تغییرات زمان بندی و تأثیر بر برنامه تحویل
  • مشکلات برنامه ریزی برای ظرفیت مورد نیاز در آینده

توجه به این نکته ضروری است که راه حل‌های APS طوری طراحی شده‌اند که با پیاده‌سازی‌های ERP موجود مشکلی ایجاد نکنند. اما در حالی که نرم افزار APS مستقل از ERP قرار دارد، این دو وقتی با هم جفت می‌شوند بهتر کار می‌کنند.

در حالی که می‌توان از یک سیستم ERP برای مشاهده تأثیر تغییرات تولید، مانند خرابی یک قطعه ماشین آلات یا انجام یک دستور عجله ناگهانی استفاده کرد، اغلب برای انجام این کار به زمان، مجموعه داده‌های متعدد، فرمول‌های پیچیده و صفحات گسترده نیاز است.

با استفاده از راه حل APS، تولیدکنندگان می‌توانند پارامترهای متعددی را تجزیه و تحلیل کنند، برنامه تولید خود را در عرض چند دقیقه بهینه کرده و تجدید نظر کنند، در حالی که از نمای بصری استفاده می‌کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *