نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 10:03 ق.ظ

بزرگ‌ترین کارخانه جهانی جذب کربن از آسمان و ذخیره آن در ایسلند

اندی کوربلی -11 سپتامبر 2021

بزرگترین کارخانه جهان که تنها به منظور جذب دی اکسید کربن از جو و ذخیره آن ساخته شده است، به تازگی در ایسلند به صورت آنلاین راه اندازی شده است.

کاربفیکس

این شرکت که در پارک زمین گرمایی در Hellisheidi ساخته شده است، امیدوار است این تنها یک گام برای افزایش مدل با ضریب 80 و در نتیجه حذف میلیون‌ها تن CO2 تا پایان دهه باشد لازم است.

کارخانه Orca، تنها یکی از راه حل‌های تغییر آب و هوا که توسط شرکت ایسلندی Carbfix ارائه شده است‌، CO2 را از هوا قبل از جدا کردن کربن از اکسیژن، مخلوط کردن آن با آب و ارسال آن دریافت می‌کند. در اعماق زیر زمین به سازنده‌های سنگ بازالت تزریق می‌شود.

با 16مکان بازیافت CO2 ، Climeworks ، شرکت سوئیسی که طرفداران مصرف CO2 را به Orca ارائه داد، بسیار هیجان زده است که در پروژه‌ای که به طور دائم کربن را حذف می‌کند، به جای بازیافت آن، شرکت کرده است. آن‌ها می‌گویند این فناوری سبز را می‌توان به راحتی و در مقیاس وسیع، در هر جایی که انرژی تجدیدپذیر و ذخیره سازی در دسترس است، ایجاد کرد. اورکا در مجاورت یک نیروگاه زمین گرمایی محلی ساخته شده است، بنابراین به طور کامل با انرژی تجدیدپذیر کار می‌کند.

این شرکت می‌گوید می‌تواند سالانه 4000 تن CO2 از جو، معادل 870 خودرو از جاده خارج شود. این طرح با هزینه کمی برای 10-15 میلیون دلار هزینه برای ساخت آن است، اما با افزایش فشار بر شرکت‌ها برای تأمین جبران کربن برای عملیات، این فناوری در صورت کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید جذابیت زیادی دارد.

به عنوان مثال، جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای با کاشت درخت بسیار عالی است، اما 50 سال طول می‌کشد تا یک درخت بتواند CO2 کافی را جمع آوری کند تا در واقع آن را جدا کند. اگر درخت قبل از آن دوره از بین برود، گویی شرکت هیچ کاری نکرده است.

یک شرکت کانادایی، Carbon Engineering، که 25 میلیون دلار از دولت کمک مالی دریافت کرده است، در حال ساخت فناوری است که مستقیماً CO2 را از هوا گرفته و به عنوان گاز فشرده ذخیره و یا یک سوخت تقریباً خنثی از کربن ایجاد می‌کند.

آن‌ها در حال ساخت بزرگترین کارخانه جذب مستقیم در جهان در جنوب غربی ایالات متحده هستند که در صورت بهره برداری، سالانه بیش از 1 میلیون تن دی اکسید کربن را از جو حذف می‌کند، معادل تقریباً 40 میلیون درخت بالغ.

اما برای Carbfix، دانستن این که کربن در قالب سنگ‌های آذرین یا دگرگونی در اعماق زمین ذخیره می‌شود، جایی که صدها میلیون سال در آن ظاهر نمی‌شود، قابل اثبات‌ترین روش برای نشان دادن تعهد آن‌ها برای حل بحران آب و هوا است. https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *