نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 اسفند 1402 6:03 ق.ظ

سمفونی ناتمام بتهوون با یک کلیک دوباره تصور شد

3 سپتامبر 2021 توسط نینا لارسون و الوی رویر

ارکستر Nexus به مناسبت دهمین سالگرد خود در سال جاری تصمیم گرفته است از هوش مصنوعی برای ایجاد عصاره‌ای چهار دقیقه‌ای از دهمین سمفونی بتهوون استفاده کند.

درحالی که گیوم برنی رهبر ارکستر است، اولین آکورد در سالن کنسرت لوزان پخش می‌شود که می‌تواند عصاره دهم سمفونی بتهوون باشد. اگر آهنگساز بزرگ آلمانی موفق به تکمیل این قطعه می‌شد چگونه بود.

دنیای موسیقی کلاسیک غالباً حدس زده است که لودویگ ون بتهوون (1827-1770) پس از نهمین سمفونی بزرگ خود، برای نوشتن آن چه می‌کرد. و تعدادی از موسیقی شناسان و آهنگسازان پیش از این جسارت کرده‌اند که برخی از قطعات یادداشت را که به اعتقاد آن‌ها اولین طرح‌های او برای شاهکار سمفونیک بعدی او بود، تنظیم و تکمیل کنند.

اما برنی و ارکستر Nexus امسال به مناسبت دهمین سالگرد خود تصمیم گرفتند از هوش مصنوعی برای ایجاد خلاصه‌ای چهار دقیقه‌ای استفاده کنند که آن را BeethovANN Symphony 10.1 نامیده‌اند.

برنی در اولین شب و با اجرای دوم در ژنو در روز جمعه به حضار گفت: «این اشتباه تایپی نیست.» برنی توضیح می‌دهد که ANN به شبکه عصبی مصنوعی که آن را ایجاد کرده است اشاره می‌کند. برنی پیش از کنسرت لوزان به AFP اذعان داشت: «ما نمی‌دانیم چگونه به نظر می‌رسد.»

نسخه نهایی تنها چند ساعت قبل از اجرا تولید و چاپ شد، پس از اینکه طراح برنامه‌های رایانه‌ای فلوریان کلمبو بر آخرین مرحله در فرآیند چندین ساله وی نظارت کرد. نمره نهایی تنها چند ساعت قبل از اجرا تولید و چاپ شد.

کلمبو که در آپارتمان کوچک خود نشسته بود و به منظره‌ای بر شهر قدیمی لوزان و کوه‌های آلپ در دور نگاه می‌کرد، قبل از کلیک بر روی دکمه برای ایجاد، چند تغییر کوچک انجام داد. برنی هنگام برداشتن اولین صفحات بیرون آمده از چاپگر گفت: «این مانند تماشای یک تولد است.» این هیجان محسوس بود زیرا نت‌های تازه ایجاد شده به ارکستر ارائه شد.

نوازندگان با اشتیاق شروع به تمرین برای کنسرت عصر کردند، بسیاری از آن‌ها با تعجب لبخند زدند و هارمونی‌ها آشکار شد. کلمبو که خودش نوازنده ویولن سل بود، گفت: «این برای من یک تجربه احساسی است.»

کلمبو، دانشمند کامپیوتر در دانشگاه فنی EPFL، الگوریتم خود را با استفاده از به اصطلاح یادگیری عمیق، زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی با هدف آموزش تفکر رایانه‌ها از طریق ساختارهای الگوبرداری شده از مغز انسان یا ANNها، توسعه داد.

کلمبو برای تولید چیزی که احتمالاً به عنوان عصاره‌ای از دهم بتهوون به چاپ برسد، ابتدا با 16 کوارتت زهی استاد به کامپیوتر تغذیه کرد و توضیح داد که کارهای مجلسی حس بسیار روشنی از ساختارهای هارمونیک و ملودیک او را ارائه می‌دهد. سپس از وی خواست قطعه‌ای را در یکی از قطعات موضوعی موجود در یادداشت‌های پراکنده بتهوون ایجاد کند که موسیقی شناسان معتقدند می‌تواند برای یک سمفونی جدید باشد.

کلمبو گفت: «ایده این است که فقط یک دکمه را فشار دهید تا یک موسیقی کامل برای یک ارکستر سمفونیک کاملاً بدون دخالت تولید شود.»

این برنامه نویس رایانه‌ای که نزدیک به یک دهه است در زمینه موسیقی با یادگیری عمیق کار می‌کند، می‌افزاید: «به جز همه کارهایی که زودتر انجام دادم.»

کلمبو گفت که استفاده از رایانه برای بازآفرینی چیزی که توسط یکی از بزرگترین نوابغ موسیقی جهان آغاز شده است، فرایند خلاقیت بشر را نقض نمی‌کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *