نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 1:25 ب.ظ

نصب صفحات انرژی خورشیدی روی کانال‌ها و صرفه‌جویی آب دراثر تبخیر

اندی کوربلی -6 ژوئیه 2021

در یک مصاحبه، ستاره شناس مشهور نیل دگراس تایسون توضیح داد که ما به نوعی اتومبیل‌های پرنده نیاز داریم، زیرا تونل‌ها و روگذرها به اتومبیل‌ها امکان دسترسی به بعد سوم را می‌دهند.

با این منطق، هند «صفحات خورشیدی پرنده» را اختراع کرده است که در بالای کانال‌های آبیاری به حالت تعلیق درآمده اند تا با تأمین سایه از گرمای تبخیر خورشید، تبخیر قطرات آب گرانبها را کاهش دهند. همچنین با قرار دادن پانل در فضاهای ساخته شده توسط بشر، روشی هوشمندانه برای کاهش میزان تخریب زیستگاه نیز هست.

اکنون، کالیفرنیا منتظر مزایای حاصل از نصب موفق صفحات بر روی کانال در هند است. کالیفرنیا با بزرگترین شبکه کانال آبیاری جهان و 290 روز آفتاب متوسط​​، موقعیت منحصر به فردی دارد تا با این نوآوری نوظهور مزارع خورشیدی پوشاننده کانال، کمبود شدید آب خود را کاهش دهد.

UC سانتا کروز این روش را برای استفاده در کالیفرنیا بررسی کرده و تخمین زده است که – علاوه بر تولید انرژی سبز – معادل  63.5 میلیارد گالن آب سالانه بعلت تبخیر را صرفه جویی می‌کند ، یک ثروت بادآورده برای ایالتی که گاهی آب را جیره بندی می‌کند و به طور منظم از خشکسالی رنج می‌برد.

داستان در ایالت گجرات هند در سال 2014 آغاز می شود، زمانی که یک پروژه آزمایشی 750 متر فضای کانال به ایجاد یک نیروگاه خورشیدی در منطقه وادودارا و دیگری با مجموع 100 مگاوات از رودخانه نارمادا منجر شد.

محققان در هند دریافتند که آب جاری در زیر صفحات نیز باعث خنک شدن آنها می‌شود، از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می‌کند و در نتیجه به طور متوسط ​​بین 2-5 increase افزایش می‌یابد.

برندی مک کوئین و همکارانش در UCSC می‌خواستند نکات مثبت و منفی پوشش کانال‌های 4000 مایل گلدن استیت را با صفحات خورشیدی، از جمله استفاده از سه تکنیک جداگانه برای اندازه گیری صرفه جویی در مصرف آب، و انتخاب روش‌های ساخت که برای مقیاس‌سازی کارآمدترین باشند، مدل کنند. (تصور می‌شد که بیشترین روش مناسب ساخت کابل‌های فولادی باشد.) نتایج آن‌ها در آینده‌ای آفتابی در مدل پایداری طبیعت منتشر شد.

آن‌ها معتقدند که پوشاندن کانال‌های کالیفرنیا با صفحات خورشیدی می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود – از طریق صرفه جویی در مصرف آب، هزینه‌های املاک و مستغلات، نگهداری علف‌های هرز آبزی و افزایش تولید برق – که بیش از هزینه‌های ساخت مجموعه پیچیده‌تر خورشیدی است.

علاوه بر این، دولت از پمپ‌های آب دیزل برای هدایت جریان کانال‌ها استفاده می‌کند که می‌تواند با تنظیم 15-20 ژنراتور در هر مگاوات خورشیدی تعویض شود.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *