نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 4:49 ب.ظ

رسانه‌ها باید شتاب‌دهنده کسب‌وکار در حوزه فناوری‌های نوین باشند

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

افتتاحیه مرکز نوآوری رسانه «همشهری»، با حضور معاون علمی فناوری رئیس جمهوری، شهردار و رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، دکتر ابوالحسن ریاضی، مدیرعامل مؤسسه همشهری در سخنانی گفت: رسانه‌های کاغذی کشور نزدیک به یک دهه است وارد وضعیت جدیدی شده‌اند و مهم‌ترین مسأله آنان، عدم تراز مالی مجموعه‌هاست. ما نیز در فضای ارتباطی جدید، طرح تحول همشهری را از چند سال پیش شروع کرده‌ایم.

وی افزود: راه‌اندازی بخش «نیازمندی‌ها» و طراحی «مرکز نوآوری رسانه‌ همشهری» از جمله اقدامات ما در این حوزه است. ما در ۸ حوزه، مسائل روزنامه‌های کاغذی را تبیین کرده‌ایم. همچنین ۵ منبع برای فعالیت استارت‌آپ‌ها پیش‌بینی شده است، از جمله صندوق علمی فن‌آوری دانشگاه تهران، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری مجموعه همشهری و همکاری و سرمایه‌گذاری سایر رسانه‌های همکار به شکل کنسرسیوم.

ریاضی تأکید کرد: مهم‌ترین مسأله ما پیش‌بینی آینده است. سرعت تحولات به گونه‌ای است که ما تمایل داریم بر روی این مسأله تمرکز کنیم. موضوع مهم دیگر، ترکیب حوزه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی و حوزه هنر است. امیدوارم کاری که امروز شروع می‌کنیم دستخوش تغییرات مدیریتی نشود و تداوم داشته باشد.

دکتر آصف کریمی، معاونت توسعه فناوری پارک علوم و فناوری دانشگاه تهران هم در ادامه درباره شبکه فناوری دانشگاه تهران توضیحاتی ارائه داد و گفت: سازمان ملل، اهداف توسعه پایدار را در ۱۷ مورد از جمله برابری جنسیتی و… مطرح کرده‌‌است. برای رسیدن به این اهداف، سیاست‌های توسعه‌ای کشورهای دنیا با یکدیگر تفاوت دارند و هر کدام براساس تکنولوژی‌های خاصی فعالیت می‌کنند ولی همگی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل در تلاش هستند. با توجه به اینکه در ایران، چنین سیاستی مغفول باقی مانده است و از آنجا که دانشگاه تهران، دانشگاه مادر است؛ در بستر این دانشگاه، در حال تعریف و پیگیری پلتفرمی جدید هستیم.

وی افزود: برای اینکه دانشگاه تهران به این مهم دست یابد، پروژه‌های «شهر دانش» و «دهکده هوشمند» و «نوآوری اینترنت اشیاء دانشگاه تهران» را طراحی کرده‌ایم. کریمی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف شبکه فناوری دانشگاه تهران، ارتقای پارک علم و فناوری به نسل چهارم، در دستور کار قرار گرفته‌است. ما سعی کرده‌ایم در پلتفرم ناحیه دانشگاه تهران، پلی بین صنایع سنتی و فناوری‌های نوین تأسیس کنیم.

سپس دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران هم اظهار کرد: کشور برای اداره خود نهادهای مختلفی را تأسیس می‌کند و فرض بر این است که این نهادها دست به دست هم می‌دهند و نیازهای کشورهای را رفع می‌کنند؛ ولی متأسفانه در مواردی، این نهادها درگیر مسائل سازمانی خود می‌شوند و کشور از هم‌افزایی‌ آنها محروم می‌‌ماند.وی ادامه داد: دانشگاه تهران به دلیل مسئولیت اجتماعی خود، سعی کرده‌است در حوزه‌های مختلف این نقش را تعیین کند. ما هر گوشه شهر که حرکت می‌کنیم، نقش‌آفرینی شهرداری را می‌بینیم و خوشبختانه همکاری‌های خوبی را با شهرداری شاهد هستیم. از سوی دیگر، دنیا و تکنولوژی عوض شده و به دنبال آن تغییرات شهری هم بدیهی است. همچنین ارزش جدیدی در حوزه علمی بین دانشگاه تهران، رسانه و شهرداری در حال شکل‌گیری است.

دانشگاه، شهرداری و معاونت فناوری دانشگاه تهران اگر با جامعه ارتباط برقرار نکنند و اگر نتوانیم فضای کشور را با ایده‌های خود همراه‌کنیم، قطعاً دستاوردی نخواهیم داشت. امروزه با گسترش همکاری‌ها بین این نهادها، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهند شد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم ضمن تشکر از روزنامه همشهری به عنوان پیشتاز حوزه نوآوری در عرصه رسانه‌ها، گفت: در آینده، شهرها به مکان‌های بسیار محوری تبدیل خواهند شد؛ زیرا دانشگاه‌ها و نوع آموزش به سرعت در حال تغییرند و آموزش به جریانی مادام‌العمر تبدیل می‌شود که بستر آن، شهر است.

وی تصریح کرد: جهت‌گیری شهرها به عنوان بستر نوآوری، صنعت و شغل، باعث تغییرات جدی در ماهیت آنها شده‌است که همین اتفاق برای رسانه‌ها هم در حال رخ دادن است؛ کما اینکه در مورد بانک‌ها و صنعت تبلیغات هم شاهد این تغییرات هستیم. رسانه‌های مکتوب برای ماندن در این بازار باید به دنبال نوآوری باشند. رسانه‌ها باید کسب و کار در حوزه فناوری‌های نوین را شتاب دهند.

ستاری ادامه داد: قدرت یک کشور در توسعه حوزه‌های تکنولوژی و دانش سیال آن است. رسانه‌ها باید این فرصت را به جوانان بدهند که ایده‌های خلاقانه خود را در شهرها به اجرا بگذارند. من از شهرداری به عنوان مشوق ورود جوانان خلاق و نوآور به حوزه شهری تشکر می‌کنم.

شهردار تهران هم با بیان اینکه روزنامه همشهری اولین روزنامه دوره نسل جدید رسانه‌هاست، گفت: نوآوری در ذات همشهری نهفته است و این مسأله باعث شد که روزنامه همشهری، جایگاه ویژه‌ای بین مردم داشته باشد. با تغییرات و تحولات فنی اخیر، تقریباً تمامی روزنامه‌های کاغذی، درگیر مشکلات جدی شده‌اند و رقبای سرسختی در این زمینه دارند.

دکتر پیروز حناچی ادامه داد: رقبای جدید، همین جوانان هستند؛ ولی خوشبختانه همشهری قابلیت و پتانسیل بالایی برای به‌کارگیری این جوانان دارد.

ما با تأسیس «همشهری آنلاین»، خیلی زود به مخاطبان بالای ۵ر۱ میلیون نفر دست پیدا کردیم. ما شاید جزو اولین نهادهایی بودیم که به دنبال رفع نیازهای خود از طریق حوزه نوآوری هستیم. یکی از محورهای برنامه‌های ما در حوزه تهران، نوآوری در تهران هوشمند است. وی اظهار کرد: در این راستا، تاکنون صد تیم استارت‌آپی را برای رفع نیازهای خود در سطح شهر تهران و مسائل آن تشکیل داده‌ایم. ده سال قبل هیچ یک از این خدمات در کشور ارائه نمی‌شد، زیرا اطلاعات فناوری در کشور به راحتی منتقل نمی‌شد ولی اکنون با توجه به ظرفیت نیروی جوان و خلاق، این اطلاعات در حال انتقال است و من امیدوارم که پس از من هم، این مسیر ادامه پیدا کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *