نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:58 ب.ظ

تأثیرات سیستم غذایی بر از دست دادن تنوع زیستی

http://areeo.ac.ir/Design/Themes/areeo-marakez/Default/RTL/image/logo-text.jpg

        تاريخ :  ۱۳۹۹/۱۱/۱۹

گزارش جدید Chatham House، پشتیبانی شده توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) و کمپین کشاورزی جهانی ، سه اقدام مورد نیاز در راستای تغییر سیستم غذایی را در حمایت از تنوع زیستی توصیف می‌کند، و مجموعه توصیه هایی را برای جاسازی اصلاح سیستم غذایی در رویدادهای سیاسی سطح بالا در “سوپر سال” سازمان ملل برای طبیعت ارائه داده است.

سیستم غذایی جهانی ما عامل اصلی از بین رفتن تنوع زیستی است، زیرا کشاورزی به تنهایی تهدیدی برای 24000 مورد از 28000 گونه (86٪) در معرض خطر انقراض است. نرخ جهانی انقراض گونه های امروزی بالاتر از متوسط ​​نرخ 10 میلیون سال گذشته است.

در دهه های گذشته سیستم های غذایی ما “الگوی غذایی ارزان تر” را دنبال می‌کنند، با هدف تولید بیشتر مواد غذایی با هزینه های کمتر از طریق افزایش ورودی ها مانند کودها ، سموم دفع آفات ، انرژی ، زمین و آب. این الگو به یک دور باطل منجر می‌شود: هزینه پایین تولید غذا تقاضای بیشتری برای غذا ایجاد می کند که باید با تشدید بیشتر و فرسایش بیشتر زمین با هزینه کمتری تولید شود.

تأثیرات تولید بیشتر مواد غذایی با هزینه کمتر محدود به از دست دادن تنوع زیستی نیست. سیستم جهانی غذا عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است و تقریباً 30٪ از کل انتشارات تولید شده توسط انسان را تشکیل می دهد.

طبق گزارش جدید ، اصلاح سیستم های غذایی ضروری است و باید بر سه اقدام وابسته متمرکز باشد:

در وهله اول ، الگوی های غذایی جهانی( Global )باید به سمت رژیم های غذایی سنگین تر از گیاهان حرکت کنند ، دلیل اصلی آن تأثیر نامتناسب کشاورزی دام بر تنوع زیستی، استفاده از زمین و محیط زیست است. چنین تغییراتی ، همراه با کاهش ضایعات جهانی مواد غذایی ، تقاضا و فشار بر محیط زیست و زمین را کاهش می دهد، به نفع سلامت جمعیت در سراسر جهان است و به کاهش خطر بیماری های همه گیر کمک می‌کند.

ثانیاً ، زمین های بیشتری نیاز به حفاظت و اختصاص دادن به طبیعت دارند. بیشترین دستاوردها برای تنوع زیستی زمانی اتفاق می افتد که کل اکوسیستم ها را حفظ یا بازیابی کنیم. بنابراین ، ما باید از تبدیل زمین برای کشاورزی جلوگیری کنیم. تغییر در رژیم غذایی انسان به منظور حفظ اکوسیستم های بومی موجود و بازیابی آنهایی که حذف یا تخریب شده اند، ضروری است.

ثالثاً ، ما باید به شیوه ای دوستدار طبیعت و حامی تنوع زیستی، محدود کننده استفاده از نهاده ها و جایگزینی روش تک کشت با روش های کشاورزی چند کشتی، کشاورزی کنیم.

تغییر در رژیم غذایی برای بازگشت زمین به طبیعت و اجازه دادن به پذیرش گسترده کشاورزی دوستدار طبیعت بدون افزایش فشار برای تبدیل زمین طبیعی به کشاورزی ضروری است. هرچه اقدام اول به شکل تغییر رژیم غذایی بیشتر انجام شود، دامنه اقدامات دوم و سوم بیشتر است.

یافته ها و توصیه های گزارش جدید Chatham House روز  3 فوریه ، 2021 در لندن ، طی یک رویداد آنلاین ارائه شد که شامل سخنرانانی از UNEP ، Chatham House و کمپین کشاورزی جهانی و همچنین جین گودال ، بنیانگذار موسسه Jane Goodall و سازمان ملل پیام آور صلح بود.

http://irancbd.areeo.ac.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *