نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 8:49 ق.ظ

شش پیشرفت اقلیمی سال 2022  به سوی  کربن زدایی

30 دسامبر 2022 -توسط لسلی کافمن و لورا میلان لومبرانا، اخبار بلومبرگ -اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

صدمات ناشی از تغییرات آب و هوایی در سال گذشته در مواقعی آنقدر زیاد بود که درک آن سخت بود. تنها در پاکستان، سیل شدید تابستان هزاران نفر را کشت، میلیون ها نفر را آواره کرد و بیش از 40 میلیارد دلار خسارت به بار آورد. سیل های پاییزی در نیجریه باعث صدها کشته و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند. خشکسالی در اروپا، چین و ایالات متحده باعث خشک شدن رودخانه های غیرقابل توقف شد و جریان تجارت در شریان های اصلی مانند می سی سی پی و راین را کند کرد.

در مواجهه با این موارد، واکنش انسان در بهترین حالت نابرابر بود. مصرف زغال‌سنگ، کثیف‌ترین سوخت فسیلی، در سال 2022 افزایش یافت. به نظر می‌رسید کشورهایی مانند بریتانیا و چین از وعده‌های مهم آب و هوایی عقب‌نشینی کردند.ولی همه موارد بد نبودندو در واقع، نادیده گرفتن گام‌هایی که به سوی دنیایی با کربن پایین‌تر رخ می‌دهد، بسیار آسان است.

با آغاز سال 2022، مسیر روشنی برای امید به اقلیم پدیدار شد. پیشرفت‌های سیاستی جدید این پتانسیل را دارد که پیشرفت عظیمی را در تلاش برای کاهش و معکوس کردن دمای گرمایش باز کند. در زیر فهرستی از شش تحول دلگرم‌کننده از یک سال بسیار مهم را مشاهده می‌کنید، ملتها دولت‌های طرفدار اقلیمی بیشتری را انتخاب کردند و تلاش‌های جدیدی را برای مهار گازهای گلخانه‌ای به اجرا گذاشتند.

1. پیروزی بزرگ جو بایدن همه چیز را تغییر می دهد

درست زمانی که به نظر می رسید واشنگتن به طور ناامیدکننده ای در بن بست است، در ماه اوت، دولت بایدن و اکثریت محدود دموکرات ها در کنگره موفق شدند قانون کاهش تورم را تصویب کنند.

این قانون جدید ایالات متحده، با حمایت حدود 374 میلیارد دلار در هزینه های آب و هوایی، تهاجمی ترین قانون آب و هوایی این کشور تاکنون است. مفاد آن تضمین می‌کند که برای دهه‌های آینده میلیاردها دلار به سمت انتقال انرژی سرازیر می‌شود و به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر، ایجاد فناوری‌های سبز و یارانه‌ای برای پذیرش مصرف‌کنندگان از همه چیز، از خودروهای الکتریکی گرفته تا پمپ‌های حرارتی، آسان‌تر می‌شود. کارشناسان مدل سازی انرژی پیش بینی می کنند که این قانون 4 میلیارد تن از انتشار گازهای گلخانه ای را حذف می کند.

2. اتحادیه اروپا از دی اکسید کربن در مرز خود مالیات می گیرد

اتحادیه اروپا شروع به عمل به تعهد خود برای کاهش 55 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2030 (از سطح سال 1990) کرد. 27 عضو اتحادیه به توافقی تاریخی دست یافتند تا مکانیزم تنظیم مرز کربن را ایجاد کنند، مالیاتی بر انتشار گازهای گلخانه ای بر برخی واردات که به منظور حفاظت از صنایع کربن بر اروپا که مجبور به پیروی از قوانین سختگیرانه منطقه هستند، انجام می شود. پس از اجرایی شدن آن، هزینه‌های اضافی بر کالاهای وارداتی از کشورهایی که محدودیت‌های اتحادیه اروپا در مورد آلودگی گرمایش سیاره را ندارند، تحمیل خواهد شد.

یک نقطه عطف جداگانه از سال 2022 شاهد بزرگترین بازسازی اتحادیه اروپا بود. بازار کربن که آن را به حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل و گرمایش گسترش می دهد. این گسترش سیاست همچنین سرعتی را که شرکت‌ها – از تولیدکنندگان انرژی گرفته تا فولادسازان – ملزم به کاهش آلودگی هستند، تسریع خواهد کرد. این توافق برای شرکت ها و سرمایه گذاران اطمینان ایجاد کرد و قیمت کربن در اروپا را به بالاترین سطح در سال رساند.

3. پرندگان، زنبورهای عسل و تنوع زیستی حامی بزرگی پیدا می کنند

تنها دو هفته قبل از پایان سال 2022، مذاکره کنندگان در کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد COP15 در مونترال به پیروزی غافلگیرکننده ای در قالب تعهد 195 کشور مبنی بر حفاظت و احیای حداقل 30 درصد از زمین و آب زمین تا سال 2030 دست یافتند. کشورهای ثروتمند نیز متعهد شد تا سال 2030 حدود 30 میلیارد دلار در سال به کشورهای فقیرتر از طریق یک صندوق جدید تنوع زیستی پرداخت کند.

4. کشورهای ثروتمند با، انتقال انرژی موافقت می کنند

پیشرفت تنوع زیستی یک ماه پس از یک لحظه تاریخی دیگر در یک کنفرانس تحت حمایت سازمان ملل اتفاق افتاد. نمایندگان در COP27 در شرم الشیخ مصر در آخرین لحظه به توافقی دست یافتند تا یک صندوق خسارات و خسارت برای کمک به کشورهای در حال توسعه متاثر از تغییرات اقلیمی ایجاد کنند. .

شکل دیگری از تامین مالی آب و هوا، مشارکت های انتقال انرژی، نیز در سال 2022 مورد استفاده گسترده تری قرار گرفت. این مکانیسم برای کمک به اقتصادهای نوظهور که به شدت به زغال سنگ وابسته هستند کمک می کند تا از آلاینده ترین سوخت فسیلی دور شوند به گونه ای که کارگران و جوامع را ترک نکند.. JETP 8.5 میلیارد دلاری آفریقای جنوبی که در سال 2021 اعلام شد، به طرحی برای این معاملات تبدیل شد. قراردادهای اضافی انجام شده در سال 2022 قرار است 20 میلیارد دلار برای اندونزی و 15.5 میلیارد دلار برای ویتنام بسیج کند.

5. تغییر در رهبران، تغییر در نگرش

رای دهندگان تغییرات بزرگی در رهبری در چندین کشور کلیدی ایجاد کردند. در برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا تا حدی با وعده به صفر رساندن جنگل‌زدایی آمازون به ریاست جمهوری رسید. احزاب طرفدار اقلیم نیز در انتخابات استرالیا به پیروزی رسیدند.

در همین حال، در ماه نوامبر، بایدن با شی جین پینگ، رهبر چین دیدار کرد و روابطی را که به دلیل بن بست دیپلماتیک بر سر تایوان به حالت تعلیق درآمده بود، از سر گرفت. همکاری بین دو اقتصاد برتر (و تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای) در تقویت پیشرفت‌های آب و هوایی قبلی مانند توافقنامه پاریس در سال 2015 ضروری بوده است. وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که به نفع هر دو کشور است که به شیوه ای همکاری با تغییرات آب و هوایی مقابله کنند.

6. جدی گرفتن مسائل مربوط به گاز متان

جهان در درک خطرات متان، بسیار کند بوده است. اما از زمان برگزاری COP26 سال گذشته در گلاسکو، کشورها در حال امضای تعهد جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند که می‌تواند از چاه‌های نفت و گاز، درزهای زغال سنگ، محل‌های دفن زباله و دام‌ها باشد.

به عنوان مثال، در آستانه COP27 در مصر، کشورهای جدیدی مانند استرالیا به این تعهد پیوستند و تعداد کل کشورهای امضا شده را به بیش از 150 رساندند. در همین حال، در ایالات متحده، دولت بایدن قوانین قوی تری را پیش برد که مستلزم آن بود. شرکت های انرژی برای کنترل نشت متان بیشتر تلاش کنند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *