نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 3:43 ب.ظ

استرالیا قانون صادرات همکاری‌های تحقیقاتی جهانی را بازبینی می‌کند

استرالیا قانون صادرات همکاری‌های تحقیقاتی جهانی را بازبینی می‌کند

28 مارس 2024 – نوشته دیوید متیوز- پارلمان استرالیا اعتبار عکس: Neale Cousland / BigStock

دانشگاه‌های استرالیا از اینکه قانونی برای تقویت فناوری دفاعی با بریتانیا و ایالات متحده دارای معافیت‌های حیاتی است، احساس آرامش می‌کنند. اما سبزهای مخالف همچنان می گویند که به مشارکت های تحقیقاتی ضربه خواهد زد.

یک قانون بحث‌برانگیز صادرات فناوری پس از اصلاح پارلمان استرالیا به تصویب رسید تا تحقیقات عمومی پایه و کاربردی را معاف کند و دانشگاه‌هایی را که نگران بودند به همکاری‌های تحقیقاتی جهانی آنها، از جمله در اروپا، آسیب برساند، رهایی بخشد.

لایحه اصلاحیه کنترل تجارت دفاعی 2024 در 27 مارس پس از ماه ها لابی از سوی دانشگاه ها به تصویب رسید.این طراحی شده است تا همکاری استرالیا با بریتانیا و ایالات متحده در زمینه فناوری دفاعی را آسان‌تر کند، بخشی از مشارکت امنیتی AUKUS که در سال 2021 اعلام شد.

اما طرف دیگر این است که سه جرم جدید قابل حبس را معرفی می کند که منتقدان می ترسیدند به طور جدی مانع تحقیقات با سایر کشورها از جمله در اروپا شود. دانشمندان نگران بودند که ممکن است بحث آزاد در کنفرانس‌های بین‌المللی ممنوع شود و محققان آزمایشگاه‌های استرالیا از خارج از کشورهای AUKUS را مجبور به دریافت مجوز کند.

ویکی تامسون، مدیر اجرایی گروه هشت دانشگاه بزرگ تحقیقاتی، گفت: اما اقدام نهایی “با موفقیت طناب محکمی را برای تضمین امنیت ملی طی می کند و در عین حال تضمین می کند که همکاری های تحقیقاتی مهم بین المللی به خطر نیفتد.”

با این حال، سبزهای مخالف پارلمان هنوز معتقدند این اقدام به روابط تحقیقاتی استرالیا در خارج از بریتانیا و ایالات متحده آسیب می رساند.

دیوید شوبریج، سناتور سبزها در یک مناظره پارلمانی می گوید: “این یک اقدام تخریب جمعی است، به ویژه علیه جامعه علمی استرالیا، و برای جدا کردن جامعه علمی و تحقیقاتی استرالیا از بخش بزرگی از علم و تحقیقات جهانی طراحی شده است.”.

معافیت پژوهشی بنیادی

یکی از امتیازات کلیدی که دانشگاه ها توانستند از دولت بگیرند، معافیت برای «تحقیقات بنیادی» به طور مستقیم در این عمل بود.این گسترده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد – در واقع هر دو “تحقیقات پایه یا کاربردی” را پوشش می دهد که در آن نتایج به طور عمومی به اشتراک گذاشته می شود و مشمول محدودیت های امنیتی یا دفاعی نیستند.

چنوپاتی جاگادیش، رئیس آکادمی علوم استرالیا در بیانیه ای گفت:

«تصویب معافیت تحقیقاتی بنیادی در قوانین، به دانشمندان اطمینان بیشتری می‌دهد که تعریف را نمی‌توان از روی هوس تغییر داد .

تحقیقات موجود نیز به مدت یک سال – یعنی تابع قوانین قدیمی – خواهد بود. قوانین جدید نیز پس از سه سال بازنگری خواهد شد.

اصلاحیه دیگری مربوط به اتحادیه اروپا است که به دولت استرالیا اجازه می دهد تا کشورهای جدیدی را به فهرستی اضافه کند که اتباع آنها در هنگام اقامت در استرالیا از دریافت فناوری استفاده دوگانه منع نمی شوند.

اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر در فهرست کشورهای خارجی قرار دارند، اما کشورهای بالتیک، رومانی، قبرس، مالت، اسلواکی و اسلوونی در فهرست کشورهای خارجی قرار دارند. دانشگاه های استرالیا این نگرانی را مطرح کرده بودند که شرکای تحقیقاتی کلیدی مانند هند، سنگاپور، کره جنوبی، اندونزی و مالزی در این فهرست قرار ندارند.

قانون جدید به این معنی است که اکنون دولت استرالیا می تواند آنها را به جای تغییر قوانین اضافه کند.

جاگادیش در بیانیه‌ای به Science گفت: «ما به همکاری با دولت و وزارت دفاع استرالیا در راستای اجرای اصلاحات آتی، از جمله افزودن‌هایی به فهرست کشورهای خارجی برای حفظ همکاری‌های معنادار در سراسر جهان، از جمله اتحادیه اروپا، ادامه خواهیم داد». |

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *