نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 2:20 ق.ظ

تلاش استرالیا در بهسازی به‌جای تخریب بلندترین ساختمان خود برای کربن زدایی

اندی کوربلی -1 مه 2023-The Quay Quarter Tower – منتشر شده توسط 3XN

در سال 2014، شرکت استرالیایی AMP Capital فراخوانی جسورانه و عجیب برای اقدام به جامعه معماری سیدنی راه‌اندازی کرد – دفتر مرکزی آسمان‌خراش‌هایتان را بدون تخریب عوض کنید.

آن‌ها می‌خواستند مرکز AMP آنها، که زمانی بلندترین ساختمان در سیدنی بود، به اولین «آسمان‌خراش چرخ‌دار» جهان تبدیل شود و نتایج واقعاً الهام‌بخش بود.

با تجهیزکردن برج دوم بر روی هسته موجود مرکز AMP و عدم تخریب آن، 12000 تن CO2 صرفه جویی شد که در غیر این صورت با استفاده از ماشین آلات سنگین و از دست دادن کربن جذب شده در سیمان ایجاد می شد. 12000 تن معادل 3 سال حداکثر مصرف انرژی برج 49 طبقه است.

مرکز AMP که در دهه 1970 ساخته شد، لزوماً در آخرین مراحل خود نبود، اما دیگر برای شرکت قابل دوام نبود. اما زمانی که گزینه دیگری در دسترس بود، شرکت حاضر به متعهد شدن به هزینه های کلان کربن و پول نبود.

اگرچه ابتدا معماران به اندازه کافی جسور برای پروژه مورد نیاز بودند. سه شرکت به رهبری معماران دانمارکی 3XN، یک شرکت مهندسی به نام Arup و معماران استرالیایی BVN با یکدیگر همکاری کردند.

فرد هولت از 3XN در یک مصاحبه ویدیویی گفت: «این برج از نظر قابلیت زنده ماندن به پایان عمر خود نزدیک می‌شد… اما ساختار و «اسکلت» در واقع می‌توانند بیشتر دوام بیاورند. “همیشه نمی توانید همه چیز را حفظ کنید. اما اگر بتوانید ساختار را حفظ کنید – و این همان جایی است که اکثر کربن تجسم یافته شما در آن قرار دارد – در این صورت ردپای خود را کاهش می دهید.

در ابتدا مشخص نبود که چه مقدار از ساختار اصلی نجات خواهد یافت. با شروع پروژه، تیم متوجه شد که برج اصلی در واقع حدود 4 متر کوتاهتر از نقشه های اولیه است.

به نظر می رسد برج ها منقبض می شوند – در نتیجه گسترش و نشست بتن. و تنها زمانی که ساخت و ساز در سال 2018 آغاز شد، معماران واقعاً می‌توانستند این احساس را داشته باشند که آیا بتن به اندازه تخمین‌های اولیه آنها استحکام دارد یا خیر، و همچنین وزن اضافی را در کجا و چقدر می‌توان قرار داد.

آن‌ها صدها حسگر را برای ردیابی کوچک‌ترین حرکات نصب کردند تا اطمینان حاصل کنند که با هماهنگ کردن ساختار جدید خود با سنسور قدیمی، هیچ غافلگیری در لحظات کلیدی در انتظار آنها نخواهد بود.

به طور خلاصه، طرح یک موفقیت بزرگ بود، و معماران به خود می بالند که راه رفتن از ساختمان جدید به برج قدیمی یک انتقال غیرقابل توجه است.

پنج واحد متصل با نقاط تیز به سمت آسمان می‌ روند، در حالی که یک قسمت هم امتداد جدید  برج قدیمی را می‌پوشاند به طوری که هیچ‌کس نمی‌تواند تفاوت را تشخیص دهد. فضای اداری از 4500 به 9000 پرسنل افزایش یافت و عدم تخریب باعث صرفه جویی در حدود 150 میلیون دلار استرالیا در AMP شد.

برج Quay Quarter Tower، همانطور که از آن یاد می شود، پس از افتتاح در اواخر سال 2022، برنده ساختمان سال جهان شد. 3XN امیدوار است که به عنوان یک مطالعه موردی برای پتانسیل آینده در برج های دوچرخه سواری عمل کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *