نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 1:10 ب.ظ

از این پس اصطلاح “محاسبات فضایی” را زیاد خواهید شنید.

از این پس اصطلاح "محاسبات فضایی" را زیاد خواهید شنید.

عکس: AP Photo/Jeff Chiu02-04-24

از آنجایی که هدست ویژن پرو مورد انتظار اپل وارد قفسه‌های فروشگاه‌ها می‌شود، احتمالاً افراد بیشتری را خواهید دید که از گوگل‌های آینده‌نگر استفاده می‌کنند که قرار است عصر «محاسبات فضایی» را آغاز کنند.

این یک شیوه درونی از فناوری است که مدیران اپل و متخصصان بازاریابی آن‌ها در تلاش هستند تا در جریان اصلی قرار دهند و در عین حال از سایر اصطلاحات پرکاربردتر مانند “واقعیت افزوده” و “واقعیت مجازی” برای توصیف قدرت‌های تغییردهنده محصولی که به عنوان تبلیغ می‌شود اجتناب کنند. به طور بالقوه به عنوان آیفونی که در سال 2007 عرضه شد.

تیم کوک، مدیر عامل اپل،در حالی که در مورد ویژن پرو با تحلیلگران بحث می کرد، گفت: «ما نمی توانیم منتظر باشیم تا مردم این جادو را تجربه کنند.

ویژن پرو نیز با قیمت 3500 دلار یکی از گران‌ترین محصولات اپل خواهد بود – قیمتی که اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این شرکت ممکن است تنها 1 میلیون دستگاه یا کمتر در سال اول خود بفروشد. اما اپل در اولین سال عرضه آن دستگاه به بازار تنها حدود 4 میلیون آیفون فروخت و اکنون سالانه بیش از 200 میلیون دستگاه از آنها را به فروش می رساند، بنابراین تاریخچه ای وجود دارد که در ابتدا به نظر می رسد یک محصول خاص است که به چیزی تبدیل شده است که با نحوه رفتار مردم درگیر می شود.

اگر این اتفاق در Vision Pro بیفتد، ارجاع به محاسبات فضایی می‌تواند به اندازه رایانه‌های موبایل و شخصی در زبان مدرن امروزی ریشه دوانده شود – دو انقلاب فناوری قبلی در فناوری که اپل نقش مهمی در ایجاد آنها داشت.

پس محاسبات فضایی چیست؟ این راهی است برای توصیف تقاطع بین دنیای فیزیکی اطراف ما و دنیای مجازی ساخته شده توسط فناوری در حالی که انسان ها و ماشین ها را قادر می سازد تا اشیا و فضاها را به طور هماهنگ دستکاری کنند. کتی هاکل، مشاور قدیمی صنعت که اکنون یک استارت آپ را اداره می کند، گفت: انجام این وظایف اغلب شامل عناصر واقعیت افزوده، یا AR، و هوش مصنوعی یا AI است – دو زیر مجموعه از فناوری که به انجام محاسبات فضایی در برنامه های Vision Pro کمک می کنند..

هاکل گفت: «این یک لحظه مهم است. «محاسبات فضایی دستگاه‌ها را قادر می‌سازد تا جهان را به روش‌هایی درک کنند که قبلاً هرگز قادر به انجام آن نبوده‌اند. قرار است تعامل انسان به کامپیوتر را تغییر دهد و در نهایت هر رابط – چه ماشین باشد چه ساعت – به دستگاه‌های محاسباتی فضایی تبدیل خواهد شد.

به گفته اپل، به عنوان نشانه ای از هیجان پیرامون Vision Pro، بیش از 600 برنامه جدید طراحی شده بلافاصله برای استفاده در هدست در دسترس خواهند بود. طیف وسیعی از برنامه‌ها شامل طیف گسترده‌ای از شبکه‌های تلویزیونی، سرویس‌های پخش ویدئو (اگرچه نتفلیکس و یوتیوب گوگل به طور قابل توجهی در لیست غایب هستند) بازی‌های ویدیویی و گزینه‌های آموزشی مختلف خواهد بود. از طرف دیگر، سرویس ویدئو کنفرانس Zoom و سایر شرکت‌هایی که ابزارهای جلسه آنلاین را ارائه می‌کنند، برنامه‌هایی را برای Vision Pro نیز ساخته‌اند.

اما Vision Pro می‌تواند جنبه نگران‌کننده دیگری از فناوری را به نمایش بگذارد، اگر استفاده از محاسبات فضایی آنقدر قانع‌کننده باشد که مردم وقتی از هدست استفاده نمی‌کنند، دنیا را متفاوت ببینند و شروع به این باور کنند که زندگی عینک ایمنی بسیار جالب‌تر است.. این سناریو می‌تواند اعتیاد به صفحه نمایش را بدتر کند که از زمان عرضه آیفون به صورت بومی در آمده است و انزوایی را که وابستگی دیجیتالی در آن ایجاد می‌کند، عمیق‌تر کند.

اپل تنها شرکت فناوری برجسته ای است که روی محصولات محاسبات فضایی کار می کند. در چند سال گذشته، گوگل روی یک سرویس ویدئو کنفرانس سه بعدی به نام “پروژه استارلاین” کار کرده است که از تصاویر “عکاسی” و “پنجره جادویی” استفاده می کند تا دو نفر که در شهرهای مختلف نشسته اند احساس کنند که در یک مکان هستند.

در مقابل، Vision Pro توسط شرکتی با مهارت بازاریابی و وفاداری مشتری که تمایل به ایجاد روندها را دارد، پشتیبانی می شود.

اگرچه اگر اپل چشم انداز خود را با Vision Pro تحقق بخشد، ممکن است به عنوان یک پیشرفت اعلام شود، مفهوم محاسبات فضایی حداقل 20 سال است که وجود داشته است. در یک مقاله تحقیقاتی 132 صفحه ای در مورد این موضوع که در سال 2003 توسط مؤسسه فناوری ماساچوست منتشر شد، سیمون گرین وولد موردی را مطرح کرد که شستشوی خودکار توالت ها شکلی ابتدایی از محاسبات فضایی است.

البته ویژن پرو بسیار پیچیده تر از توالت است. یکی از قانع‌کننده‌ترین ویژگی‌های ویژن پرو، صفحه‌نمایش با وضوح بالای آن است که می‌تواند فیلم‌های ضبط شده سه‌بعدی از رویدادها و افراد را پخش کند تا به نظر برسد که برخوردها دوباره تکرار می‌شوند. اپل قبلاً با گنجاندن توانایی ضبط آنچه که «فیلم فضایی» در مدل‌های پریمیوم آیفون 15 عرضه شده در ماه سپتامبر عرضه شد، زمینه را برای فروش ویژن پرو فراهم کرده بود.

هدست اپل همچنین به حرکات کاربر از طریق حرکات دست و چشم واکنش نشان می‌دهد تا دستگاه را مانند بخش دیگری از فیزیولوژی انسان جلوه دهد. در حین استفاده از هدست، کاربران همچنین می‌توانند با استفاده از دستان خود مجموعه‌ای از صفحه‌های کامپیوتر مجازی را بالا بکشند و ترتیب دهند، شبیه به صحنه‌ای که تام کروز در فیلم «گزارش اقلیت» در سال 2002 در آن حضور داشت.

هاکل گفت: محاسبات فضایی “فناوری است که به جای اینکه کاربر را ملزم به انطباق با فناوری کند، شروع به انطباق با کاربر می کند.” “این همه قرار است بسیار طبیعی باشد.”

باید دید که چقدر طبیعی به نظر می رسد اگر بجای اینکه به طور متناوب به گوشی هوشمندش خیره شوید، با شخص دیگری که عینک به چشم دارد، برای صرف شام بنشینید.

https://www.fastcompany.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *