نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 7:49 ب.ظ

نفوذ نوآوری و فناوری باتلاش دانشگاهها شکل می گیرد

به گزارش قدس خراسان، میرسامان پیشوایی در نشست روسای دانشگاه‌ها و موؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با موضوع نظام ارتقا بهره‌وری در آموزش عالی (ناب) در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: اگر بخواهیم دوران تلخ دهه ۹۰ را جبران کنیم باید در طول پنج سال متوالی رشد اقتصادی بالای سه درصد داشته باشیم.

وی ادامه داد: به برکت تلاش در دولت سیزدهم متوسط این شاخص در ۲ سال اخیر، حدود سه و هفت دهم درصد و معادل ۷۵ درصد رشد اقتصادی و آن هم با استفاده از بهره وری در استفاده از ظرفیت های خالی کشور در این دولت صورت گرفت.

پیشوایی بیان کرد: دغدغه اصلی که اکنون در جمع‌های نخبگانی و میان مردم مطرح می‌شود، موضوع پیشرفت کشور است و دشمنان نیز سعی در ناکارآمد نشان دادن دولت به خصوص در حوزه‌ اقتصادی دارند.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در راهبردهای سالانه خود در نوروز هر سال به موضوع اقتصادی توجه دارند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در صدر سیاستهای برنامه توسعه هفتم تاکید بر این داشتند که بتوانیم در مدت اجرای پنج ساله، رشد اقتصادی هشت درصدی را فراهم کنیم که این موضوع باید از طریق مدیریت، سرمایه و همچین نگاه درست به منابع انسانی و مالی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهره وری، به غیر از فوریت داشتن آن، از نظر راهبردی نیز برای کشور مهم است و باید در مقابل مصرف کم، خروجی زیادی داشته باشیم، افزود: باید از منابع در اختیار خود به گونه‌ای استفاده کنیم تا منجر به خلق ثروت و گره گشایی برای مردم صورت گیرد و بر همین اساس باید بهره‌وری با تدبیر مناسب و یا از طریق نفوذ فناوری و نوآوری پیگیری شود.

پیشوایی بیان کرد: نفوذ نوآوری و فناوری با تلاش دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد تا به عنوان پیشران کشور در تمام بخش‌های مختلف به عنوان یک رسالت پیگیری شود تا آموزش و پژوهش در مسیر بهره‌وری کشور موثر واقع شود.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: در پژوهشی که سال گذشته صورت گرفت، نشان داد که باید آموزش‌های دانشگاهی تغییر کند زیرا با افزایش مدرک تحصیلی، جذب نیروی متخصص با شرایط کار برابر نیست.

وی ادامه داد: باید برای این اقدام برنامه ریزی صورت گیرد و برهمین اساس چرخه ارتقاء بهره‌وری با شناسایی مسائل، ریشه یابی آن، تعیین سیاست مداخلات و اقدامات پیشران بهره‌وری، تدوین و اعتبار سنجی شاخص‌های عملکردی در حوزه بهره وری و پایش اجرای برنامه ارتقاء بهره‌وری تنظیم شود. در حاشیه این مراسم از کتاب صعود چهل ساله ۲ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری ، حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، مسعود میرزائی شهرابی سرپرست دانشگاه فردوسی مشهد و نویسنده این کتاب، حجت الاسلام سید محمد حسین راجی رونمایی شد.

در این نشست سه روزه قرار است فرآیند بهره وری در آموزش عالی، محور اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور به میزبانی این دانشگاه تا ششم بهمن‌ماه سال جاری با همراهی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواهد بود.

در این نشست‌ها، محورهای کلیدی همچون مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد فناور و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش بحث و بررسی خواهد شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *