نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 10:34 ب.ظ

برگزاری اولین نشست ملی رقابت دانشجویی جایزه ملی نوآوری اجتماعی(جانا) در دانشگاه کاشان

16-12-1402

برگزاری اولین نشست ملی رقابت دانشجویی جایزه ملی نوآوری اجتماعی(جانا) در دانشگاه کاشان

پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):

اولین نشست علمی رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی به صورت حضوری و مجازی با همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه کاشان، خانه خلاق علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کاشان، بنیاد تعالی اجتماعی زندگی، خانه خلاق و نوآوری دال و خانه خلاق مهرسا در دو بخش نظری و کارگاهی عملی در دانشکده علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «» ایونا » در کاشان ، اولین نشست علمی رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی به صورت حضوری و مجازی با همکاری معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه کاشان، خانه خلاق علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کاشان، بنیاد تعالی اجتماعی زندگی، خانه خلاق و نوآوری دال و خانه خلاق مهرسا در دو بخش نظری و کارگاهی عملی در دانشکده علوم انسانی برگزار شد.
در بخش حضوری این نشست ابتدا دکتر محسن نیازی رییس دانشکده علوم انسانی و خانه خلاق علوم انسانی دانشگاه کاشان به برنامه‌های راهبردی و توسعه ای دانشکده علوم انسانی و فعالیت‌های خانه خلاق در حوزه نوآوری و کارآفرینی دانشجویان پرداخت.
نیازی آسیب‌های اجتماعی را از مهمترین مشکلات کشور عنوان و خاطر نشان کرد: اساس برگزاری این رقابت دانشجویی رسیدن به راه حل‌های اجتماعی مسائل و معضلات کشوری است.
در ادامه دکتر محمد رسولی مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری دال و دبیر جایزه نوآوری اجتماعی ایران به اهمیت و جایگاه نوآوری اجتماعی پرداخت و افزود: نوآوری اجتماعی فرآیند توسعه  و همچنین به کارگیری راه حل های موثر برای مسائل چالش برانگیز و اغلب سیستماتیک اجتماعی و زیست محیطی در حمایت از پیشرفت اجتماعی است.
وی با بیان اینکه نوآوری اجتماعی در انحصار یا امتیاز هیچ شکل سازمانی یا ساختار قانونی نیست و راه حل‌ها اغلب به همکاری فعال مؤسسات در سراسر دولت، تجارت و جهان غیرانتفاعی نیاز دارند، خاطر نشان کرد: ما به دنبال نوآوری اجتماعی و فعالیت ها و خدمات نوآورانه ای که در تلاش برای رفع نیازهای اجتماعی هستند نیاز داریم.
وی افزود: نوآوری اجتماعی نیروی محرکه تغییرات اجتماعی است، چیزی که در حال حاضر به شدت مورد نیاز است.
در بخش مجازی این نشست، ابتدا دکتر محمدمهدی جعفری مدیر عامل بنیاد تعالی زندگی اجتماعی موضوع مشارکت اجتماعی و نوآوری اجتماعی را به صورت مجازی ارایه دادند و حوزه بحث خود را مشارکت دانشجویان در خلاقیت و نوآوری اجتماعی و انسانی تحلیل کرد.

وی نوآوری اجتماعی را یکی از حوزه های مهم و جدی کشور دانست و افزود:  نوآوری اجتماعی بدون مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به مشکلات امروز کشور از جمله چالش زیست محیطی  خاطر نشان کرد: حل این مشکلات بدون  مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست.
جعفری دولت، بخش خصوصی و دانشگاه ها را رکن اصلی کشور دانست و  افزود: با توجه به اینکه  منابع مالی دولت  جوابگوی  حل نیازها و مشکلات جامعه نیست، مشارکت اجتماعی لازمه حل مسایل است.
سپس هامون طهماسبی مدیر مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف به اثرگذاری اجتماعی نوآوری اجتماعی پرداختند.
در ادامه محمدمهدی ذوالفقارزاده، رییس اداره کل سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مسأله محوری نوآوری اجتماعی در جامعه بویژه در بین دانشجویان پرداختند.
در نوبت عصر این نشست کارگاه عملی نو،وری اجتماعی در خانه خلاق علوم انسانی توسط خانم مریم کیان مدیرعامل خانه خلاق مهرسا و دبیر اجرایی جایزه ملی نوآوری اجتماعی با همکاری دکتر محمد کارکنان، مدیر خانه خلاق علوم انسانی و  خانم ها سیم جو، عباسی نسب و کربلایی برگزار گردید.
در این کارگاه دانشجویان با انتخاب یک موضوع اجتماعی، به تیم‌های مختلف تقسیم بندی شدند. سپس مراحل ملاقات با مسأله، پاراگراف طلایی، یادداشت های تخصصی و پرسش های خبرنگار به صورت عملی اجرا گردید و تیم های دانشجویی در فضایی مشارکتی به ارایه ایده های خلاقانه خود در زمینه حل مسأله اجتماعی منتخب پرداختند. در این کارگاه ۴ ساعته روش های خلاقانه برخورد با مسأله اجتماعی در حوزه های مختلف مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.
در پایان هم مهمانان این نشست از مرکز توانمندسازی دانشکده علوم انسانی دیدار نموده و مباحثی را در خصوص همکاری مشترک در حوزه های مختلف آموزش، پژوهش و درمان مطرح گردید.
فلسفه برگزاری این رقابت دانشجویی بر مبنای راه حل‌های اجتماعی ارائه شده برای مسائل و معضلات کشوری است. دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند راه حل‌ها و طرح های خود را برای شرکت در رویداد در  محورهای چهارگانه زیر انتخاب کرده و در فرایند این رقابت قرار گیرند:
– کسب و کار
– خدمات و خدمت رسانی
– محصول
– پیشنهاد سیاستی
از بین طرح های ارائه شده، توسط هیأت داوران طرح ها بر اساس چند شاخص مانند : شناخت درست مسأله، نوآوری در راه حل، قابل اجرایی بودن و پایدار بودن ارزیابی می شوند. در این مرحله هر طرح براساس شاخص های ارزیابی حائز اهمیت مرتبط با محور مربوطه، ارزیابی و داوری شده و طرح هایی که دارای شرایط لازم بوده به مرحله اصلی رقابت راه خواهند یافت تا شرکت کنندگان از طرح خود دفاع کرده و در رقابت اصلی شرکت نمایند. به علاوه طرح های اجرا شده و یا به صورت تیمی دارای امتیاز مثبت است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *