نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 4:42 ب.ظ

فوتبال سه جانبه،‌ با نگاهی به تمدن معنویت

پدیدآور : بزرگمهر پرخیده ۰۹۱۲۷۳۷۳۴۶۷  B.Parkhideh2003@Gmail.com

۰۷/۱۲/۱۴۰۲

مقدمه :

فرار از فوتبال پر تشنج فعلی در برخی از مواقع، روی بسوی متفکرانه‌تر و هوشمندانه‌تر بازی کردن در زمین، ابتکاری متفاوت و جذاب، نجات بازیکنان از ۱۶ کیلومتر دویدن در هر بازی و شاید به ۴ یا ۵ کیلومتر کاهش دادن آن، و مزایای بسیار زیادی نسبت به فوتبال فعلی که یکی از مهمترین و پرطرفدارترین ورزش عصر حاضر در جهان است، شاید فوتبال سه جانبه با ۳ دروازه و ۲۷ بازیکن، همانند شطرنج سه جانبه، که یک تحول است، باشد.

طرح نظریه :

 دفاع از این نظریه، طراحی و جزئیات آنرا ارائه دادن، قبولاندن آن به دست‌اندرکاران این صنعت و نهایتاً تغییر ساختار بسیار پر هزینه بالغ بر ۳۵۰ استادیوم ۴۰،۰۰۰ تماشاچی و یا بزرگتر در جهان، جزء اولین مشکلات این نظریه است که شاید به نپذیرفتن آن با احتمال زیاد بیانجامد، چرا که می‌دانیم ساختن هر یک از این استادیوم‌های فوتبال حدود چند صد میلیون دلار هزینه داشته است و شاید تغییر ساختار آنها براحتی امکان‌پذیر نباشد. و در اینجا اشاره به برخی اصول در این بازی مبتکرانه سه جانبه می‌پردازیم:

-نتیجه بازی به رتبه ۱، ۲ و ۳ برحسب گل‌های زده، خورده و کارت‌های دریافتی بازیکنان خواهد بود.

-علاوه بر دوکارت زرد و قرمز حاضر، دوکارت زرد کمرنگ و نارنجی که در بین کارت‌های فعلی قرار می‌گیرد به داور برای کنترل بازی کمک خواهد نمود.

-کمترین تنش، کارت زرد کمرنگ؛ تنش، کارت زرد؛ تنش بالاتر، کارت نارنجی؛ و اوج خطا، کارت قرمز و اخراج را در پی خواهد داشت. و هر دو کارت رتبه پائین‌تر، تبدیل به یک کارت رتبه بالاتر،‌ خواهد شد.   

-تعداد بازیکنان هر تیم ۹ نفر می‌تواند باشد که نیاز به دویدن زیاد نداشته باشند و اگر زمین بازی شلوغ شد می‌توان به ۸ نفر کاهش یابد، و در مرحله اجرا، بعد از برگزاری چندین بازی، پس از ارزیابی‌های گوناگون، می‌توان به این تصمیم‌گیری رسید، ولی بنظر ۹ نفر برای هر تیم مناسب خواهد بود.

-تعداد بازیکنان ذخیره هر تیم ۹ نفر پیش‌بینی شده است که برابر همان تعداد بازیکن در زمین می‌باشد، که در صورت بررسی و ارزیابی میزان خستگی بازیکنان، می‌توان آنرا تا ۱۵ نفر نیز افزایش داد.

-تعویض بازیکنان مانند فوتبال ساحلی، بدون نیاز به اعلام به داور و دریافت موافقت ایشان در هر توقف بازی و به اراده بازیکن داخل زمین و بدون محدودیت می‌تواند رخ دهد.

-بازی دارای دو داور اصلی بوده که یک در زمین و یکی بعنوان ذخیره خواهد بود، و تعویض داور مانند بازیکنان، بدون نیاز به اعلام و در هر توقف بازی و به اراده داور داخل زمین و بدون محدودیت با داور ذحیره می‌تواند رخ دهد.

-منطقی است که طرفداران هر تیم سکوهای تماشاگران پشت زمین همان تیم را نیمه اول اشغال کنند.

-مدت زمان بازی همان ۹۰ دقیقه که به دو نیمه ۴۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود، خواهد بود.

-در مورد تعویض زمین بین دو نیمه،‌ می‌توان از این تعویض صرفنظر نمود و یا اینکه اگر بخواهیم برای بازیکنان تنوعی باشد، هر تیم به زمین دست راستی خود منتقل شود. و یا در یک طرح بهتر، بازی به سه زمان ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم شده و در هر ۳۰ دقیقه پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای هر تیم به زمین سمت راست خود منتقل می‌شود، و به این ترتیب هر تیم یکی از زمین‌های سه‌گانه را در بازی تجربه می‌نماید که به این صورت تعادل و برابری نیز برقرار می‌شود.

-همانطوریکه در مقدمه نیز اشاره شد، بازیکنان بیشتر به هوشمندی باید روی بیاورند تا دوندگی، جنگندگی و احتمالاً خشونت ناخواسته بیشتر، و یک رقابت سالم و قوی ورزشی رخ می‌دهد.

-درحالیکه یک داور در زمین حضور دارد، کمک‌داورها ۶ نفر خواهند بود، و یا می‌تواند ۳ نفر باشد. ولی به خاطر افزایش کیفیت بازی و آرامش و دقت بیشتر کمک‌داورها، شش نفر کمک‌داور مناسب‌تر است که هر کدام در یک یال بازی تردد و نظارت خواهند داشت. 

-طرفداران و تماشاگران با هوشمندی و لذ‌ت بیشتری بازی را دنبال خواهد کرد و تشویق آنها بسیار هوشمندانه‌تر صورت خواهد گرفت.

-جداول مسابقات گروهی بسیار متفکرانه طراحی شده و بازیهای نیمه نهائی و فینال نیز از هیجانات بیشتری برخوردار خواهد شد.

-ابعاد زمین متناسب با همین ابعاد فعلی زمین افزایش خواهد یافت، یعنی به عبارت دیگر مساحت کل زمین سه وجهی ۵۰٪ بیشتر از زمین‌های حاضر می‌باشد.

-در زمان پیاده‌سازی و اجرای طرح امکان دارد با مسائل پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شویم که خوبست راهکارهای عاجلی برای آنها پیدا شود که بهترین راه حل نیز باشد.

-شاید به این ترتیب بتوان گفت در زمین بجای میدان کارزار و جنگ فوتبال، هتل چمن هوشمند فوتبال خواهیم داشت که شادکامی و لذت بیشتر بازیکنان و تماشاگران را در پی خواهد داشت.

در مورد این ایده جزئیات بیشتری بتدریج ارائه خواهد شد، که نگارنده در نظر دارد مجموعه نوشتارهای مفصلی را در این زمینه انتشار دهد تا تقریباً شامل پاسخ به تمام پرسش‌های خوانندگان و افرادی که دست اندر کار پیاده‌سازی این طرح خواهند شد، باشد. در آینده امکان دارد فوتبال ساحلی، بسکتبال و یا واترپلوی سه جانبه نیز طراحی شود و جایگزین فوتبال ساحلی، بسکتبال و واترپلوی دو جانبه فعلی شود که مزایای خاص خودش را دارد، ‌که این ایده را نگارنده محتمل می‌داند و مطالبی درباره این سه مورد در آینده ارائه خواهد داد که راهکارهای پیاده‌سازی آنها خواهد بود و شباهت بسیار زیادی با متن حاضر خواهد داشت. ورزش‌هائی که دارای تور در میان زمین بوده و زمین‌های جداگانه دارند مانند والیبال، تنیس، و یا تنیس روی میز، ‌دارای ذاتاً آرامش خاصی در بازی هستند که طرفداران و تماشاگران لذت بیشتری را به همراه آرامش تجربه می‌نمایند، که از هیجان بازی‌ها ذره‌ای نخواهد کاست.

آینده نگری :

پیش‌بینی نگارنده، چهارجانبه شدن بازی‌های دو جانبه‌ای که دارای دروازه و یا حلقه گل هستند، می‌باشد، و در صورتی که مدتی از بازی‌های سه جانبه در این نوع بازی‌ها بگذرد و با استقبال طرفداران و تماشگران روبرو شود، احتمال توسعه آنها به بازیهای چهارجانبه نیز دور از ذهن نخواهد بود،‌ که این خود دارای هیجانات بسیار زیادی خواهد بود. تاریخچه تحولات در ورزش را چنانچه مورد بررسی قرار دهیم، برخی از تحولات طی دوره‌های بسیار طولانی ورزشی رخ داده‌اند و این نشانه عدم پذیرش تحولات سریع در عالم ورزش است، و اینکه تحولات امکان دارد که در کشورها رخ دهد ولی باید آنرا یک رخداد جهانی دانست و بایستی در جهان برای آن پذیرش وجود داشته باشد. تحولات در ورزش در جهت رضایت‌مندی بیشتر تماشگران و طرفداران خوبست باشد و هوشمندی و تکنولوژی برتر و هیجانات هوشمندانه روند این تحولات را مشخص می‌سازد.

متاسفانه یکی از شاخص‌های مهارت در بازی فوتبال از زبان اکثر مربیان با تجربه و یا کم تجربه، دوندگی و جنگندگی بیشتر بیان می‌شود، در حالیکه برخی از تیم‌های قهرمان جهان معروف هستند به کمترین دوندگی و بیشتر هوشمندانه بازی کردن، و همچنین برخی از ستاره‌های فوتبال جهان به کمترین دوندگی و هوشمندانه یازی کردن در زمین و بیشترین گل‌ها را زدن معروف هستند، و در فوتبال سه جانبه این معیارهای هوشمندانه به حداکثر ارزش خود خواهد رسید.

تاریخچه فوتبال:

ریشه‌ی واژه‌ی فوتبال به اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی و از هنگامی که این ورزش در مدارس انگلستان راه‌اندازی‌شد، بازمی‌گردد. مقررات این رشته ورزشی نخستین بار در سال ۱۸۶۳ در اتحادیه فوتبال انگلستان تنظیم شد و نام «اتحادیه فوتبال» (football association) هم برای تمایز این بازی از انواع دیگر فوتبال (به ویژه راگبی فوتبال) انتخاب شد.

تاریخ فوتبال به شکل کنونی به صد سال پیش باز می‌گردد. اولین مسابقه‌ی رسمی فوتبال به سال ۱۸۶۳ باز می‌گردد. این بازی در انگلستان انجام شد. در آن زمان اتحادیه‌ی راگبی و اتحادیه‌ی فوتبال به هم خوردند و انجمن فوتبال تاسیس شد. بازی فوتبال پیشینه‌ی تاریخی و جالبی دارد. اما همانطور که ذکر شد فوتبال به صورت کنونی در قرن نوزدهم و در کشور انگلیس به وجود آمد.

لذا می‌توان گفت، ایجاد رشته‌های ورزشی جدید و یا تکامل روش‌های در حال اجرا، بندرت و در فاصله زمانی طولانی معمولاً صورت می‌گیرد و پذیرش وقایعی از این قبیل بسیار بندرت اتفاق می‌افتد، لذا می‌توان گفت استقبال از چنین نظریه‌هائی در جهان بسیار بعید خواهد بود. در حال حاضر ۱۸۵ رشته ورزشی در دنیا وجود دارد که طی چند صد سال اختراع و توسعه یافته است و ۱۰ ورزش بسیار قدیمی در جهان که به هزاران سال قبل می‌رسد وجود دارد که عبارتنداز:

۱-دو

۲- کشتی

۳- پرش بلند

۴- پرتاب نیزه

۵- چوگان

۶- پرتاب دیسک

۷- ژیمناستیک

۸- بوکس

۹-اسب سواری

۱۰- هاکی

و شاهد هستیم که در ورزش‌های قدیمی نیز بتدریج تغییراتی رخ داده است،‌ و در نتیجه می‌توان انتظار داشت که در سایر رشته‌های ورزشی نیز شاهد تکامل و بهبود بمرور زمان باشیم، و شاید فوتبال سه جانبه بعنوان یکی از این تحولات نوآور لحاظ شود.

روند تغییر در رشته‌های ورزش قدیمی و یا نگرش به رشته‌های ورزشی جدید که افزایش خردگرائی و هوشمندی را در آنها بوضوع بر ما نشان می‌دهد این واقعیت را بیان می‌دارد که خرد برتر قهرمان پرور است. حتی در زمان قدیم نیز این خردگرائی هیجان و شوق بیشتری در تماشاگران ایجاد می‌کرده است، که بعنوان مثال،‌ اگر چه قدرت اسب در دویدن سریع‌ترش و برگزاری مسابقات سرعت بوده است، ولی در مسابقات چوگان که از هزاران سال قبل در سرزمین ما رایج بوده است و یا مسابقات اسب سواری با مانع که اخیراً در جهان رایج شده است، شوق وشعف توام با آرامش بیشتری به تماشاگران القا می‌شده است.

نگاه تکنیکال:

در هر صورت تحولات در هر زمینه صنعتی، کشاورزی و یا رشته‌های ورزشی بسادگی رخ نداده و دارای هزینه‌های کمی نخواهد بود،‌ بخصوص فوتبال که گاهی اوقات تا ۷۰٪ یا ۸۰٪ بودجه ورزشی را در برخی از مناطق دنیا به خود اختصاص می‌دهد و رشته اول ورزش دنیا محسوب می‌شود. در اینجا لازم است اشاره شود که چه بسا شاهد حضور نیروهای پلیس در استادیوم‌های فوتبال برای جلوگیری از درگیری‌های طرفداران دو تیم و سوانح خشونت بار در اکثر کشورها قبل یا بعد از بازی‌های فوتبال بوده‌ایم و شاهد از بین رفتن انسان‌ها در این راه که قابل پیشگیری بوده است، را متاسفانه نظاره‌گر بوده‌ایم، و این در حالیست که در یک بازی هوشمندانه چوگان که ترکیبی از هوشمندی و سرعت است، همواره با یک هیجان ورزشی لذت بخش، تماشاگر با سلامت کامل و درک رقابت خوبی از طرفداران تیم مقابل استادیوم را ترک می‌نماید. و در اینجاست که ترکیبی از هیجان و هوشمندی اگر جای خودش را به هیجان تنها بدهد، فجایعی که در زمین‌های فوتبال و سکوهای تماشاگران و اطراف استادیوم‌های فوتبال دو جانبه رخ می‌دهد و در تمدن معنویت جایگاهی ندارد، دیگر به وقوع نمی‌پیوندد.

براحتی به این اصل می‌توان پی برد که مسابقه دهندگان در رشته‌های مختلف ورزشی یا باید بوسیله موانع فیزیکی از یکدیگر فاصله داشته باشند،‌ مانند تور والیبال، تور تنیس، تور در تنیس روی میز، ویا خط‌های بین دوندگان سرعت بر روی زمین،‌ و یا توسط قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ای مثل کارت‌های زرد و قرمز در فوتبال و یا خطاهای بسیار زیاد یک پرتابه یا دو پرتابه در بسکتبال، و یا با روش‌های دیگر خردمندانه مانند، هوشمندی بازیکنان در چوگان و یا فوتبال سه جانبه که در اینجا مطرح شده است، که باعث دقت و تمرکز بیشتر بازیکنان و مشکلات کمتری بشود، و در عین حال هیجان و آرامش خاصی در ایجاد نماید. یکی دیگر از دلایل امکان‌پذیری و قابل قبول بودن پیاده سازی این طرح نوآورانه فوتبال سه جانبه و یا بطورکلی بازی‌های سه جانبه، نوع تمرینی است در حال حاضر هنگام تمرین باشگاه‌های فوتبال انجام می‌دهند. به گفته یکی از مربیان فوتبال در زمان بازی‌های تمرینی از سه دروازه و یا گاهی اوقات چهار دروازه استفاده می‌شود که با آرامش و هوشمندی و تمرکز بالاتری نسبت به بازی‌های واقعی با دو دروازه، تمرین‌هایشان صورت می‌گیرد. براحتی می‌توان نتیجه گیری نمود که همان بازی‌ای که در فوتبال سه جانبه واقعی پیش‌بینی می‌شود، کم و بیش در تمرین‌های امروزی احرا می‌شود. در بازی‌های سه جانبه در آینده پیش‌بینی می‌شود که دو هاف‌بک از هر تیم کنار هر دروازه هستند و دو فوروارد روی دروازه‌های حریفان هستند و ۳ نفر باقیمانده از ۹  نفر هر تیم در میان زمین با یگدیگر بازی می‌کنند و بدنبال خلق موقعیت بر روی دروازه‌های هر یک از دو حریف مقابل هستند، که بنظر بازی بسیار آرام و هوشمندانه و مهیجی خواهد بود.

نگاه اقتصادی:

 در اینجا بررسی اقتصادی طرح را  بطور خلاصه از نظر می‌گذزانیم، در حالیکه بالغ بر ۳۵۰ استادیوم که دارای گنجایش بیش از  ۴۰،۰۰۰  نفر تماشاچی را دارند، در جهان وجود دارد، که هر کدام دارای ارزش بطور متوسط ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار می‌باشند،‌که ارزش آنها بالغ بر ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار در جهان می‌باشد. به منظور تغییر کاربری آنها و اجرای استادیوم‌های فوتبال با کاربری فوتبال سه جانبه حداقل نیاز به ۵۰٪ تغییرات به ارزش ۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ذلار هزینه می‌باشد که بین یک تا دوسال زمان برای این تغییرات نیز می‌توان در نظر گرقت، تا این تغییرات در سطح جهان رخ دهد. بدینوسیله ورزش فوتبال یعنی ۸۰٪ ورزش جهان را هوشمندتر ساخته و از ۹۰٪ خشونت‌ها و سوانح ناشی از نبودن این هیجان هوشمندانه در سطح جهان،‌ جلوگیری می‌توان نمود. البته لازم به توضیح است که این اعداد برآورد اولیه بوده و با دقت بیشتری می‌توان زمان و هزینه انجام کار را بدست آورد.

نتیجه‌گیری و پیشنهاد:

چنانچه بتوان این طرح را در اتاق‌های فکر و همچنین مجامع مختلف ورزشی کشور به تائید رسانده و دفاعیات لازم را باجزئیات مربوطه مورد بررسی قرار دهیم، و ما پیش‌قراولان این طرح متمدن در جهان باشیم، شاید بتوان امیدوار بود که روزی در فیفا نیز مورد قبول واقع شده و از آن هنگام حداقل یک تا دو سال بعد بتدریج در جهان شاهد تغییر کاربری در استادیوم‌های جهان بوده و فوتبال سه جانبه و یا حتی چهار جانبه در جهان بصورت گسترده راه‌اندازی شود. و در اینجا پیشنهاد می‌شود تا رسیدن به این گام مهم، داوران بازی‎های فوتبال از ۴ کارت اخطار به شرحی که در بالا ذکر شد بپردازند تا تشنج در فوتبال‌های دوجانبه  فعلی نیز کاهش یابد، که این طرح خود نیز طی مراحل قانونی نیاز به تائيد فیفا خواهد داشت:

“کمترین تنش، کارت زرد کمرنگ؛

 تنش، کارت زرد؛

 تنش بالاتر، کارت نارنجی؛

اوج خطا، که کارت قرمز و اخراج

 را در پی خواهد داشت. و هر دو کارت رتبه پائین‌تر، تبدیل به یک کارت رتبه بالاتر،‌ خواهد شد.”  

ضمناً پیشنهاد می‌شود برای مشاهده این رویداد مهم تحولی در ورزش فوتبال و ارزیابی امکان‌پذیر بودن آن، خوبست اولین زمین چمن مورد نظر آماده سازی شود و چند بازی سه جانبه آزمایشی در آن برگزار شده و توسط خبرگان این رشته به منظور اجرای واقعی و توسعه آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *