نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:33 ق.ظ

دو میلیارد روبات انسان نما، مقدمه نابودی بشریت : تمدن معنویت؟

تاریخ انتشار : ۳۰/۰۷/۱۴۰۲پدیدآور : بزرگمهر پرخیده ۰۹۱۲۷۳۷۳۴۶۷  B.Parkhideh2003@Gmail.com

پرسش‌های بسیار زیادی در ذهن‌مان است:

  • چرا Full Z ها (کاملاً Z ها) این شکلی هستند؟
  • به کجا میرویم؟
  • چقدر تاثیر، این مقاله بر جامعه خواهد داشت؟
  • آیا انتشار این مقاله در رسانه‌های عمومی درست است؟
  • اگر همه از این موضوع با خبر باشند، خطرناک است یا سازنده؟
  • بر سر نگارنده این مقاله چه خواهد آمد؟
  • آیا او هدفش نجات جامعه است یا بپا کردن یک آشوب وحشتناک در جامعه؟
  • آیا این وحشتناک‌ترین مقاله‌ای است که تا بحال خوانده‌اید؟
  • یا اینکه این ادبیات صرفاً یک باور غلط و یک سفسطه است و نباید آن را جدی بگیریم؟
  • آیا اگر این موضوع جدی باشد و آنرا جدی نگیریم، چه خواهد شد؟
  • آیا تلاش‌های بسیار زیاد نگارنده در اثبات این واقعیت و احتمالاً چند مقاله دیگر که بدنبال این مقاله انتشار خواهد داد به تلاش‌اش برای اثبات واقعی بودن این موضوع به ثمر می‌نشیند؟
  • آیا نگران ایران عزیزمان هستیم و یا بحران جهان شمول است؟
  • با ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر Z های روبات انسان‌نما چه باید کرد؟
  • آیا مانند افکار کمونیست‌ها در گذشته باید آنها را از بین ببریم و به اقیانوس بریزیم، و یا راه بهتری وجود دارد؟
  • آیا با حذف موبایل در جهان همه نجات می‌یابند؟
  • آیا این سبک جدید نگارش است که نگارنده با پرسش‌هایش مفاهیم خود را و پاسخ‌های مربوطه را به ذهن خواننده منتقل نماید؟
  • آیا خواننده از این سبک خسته نخواهد شد؟
  • آیا اگر نتوانیم انواع Z ها را به زندگی طبیعی برگردانیم و جمعیت‌شان به ۴،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ روبات برسد، بشریت به بحران نابودی فرو می‌رود؟
  • آیا الگوی درست زندگی نسل World War II هستند، و باید نسل‌های X، Y و Z سبک زندگی‌شان اصلاح شود؟
  • آیا ترجیح می‌دهید از هر خطی از این مقاله که نگرانی و سیاهی این بحران شما را نگران‌تر می‌کند، بقیه مقاله را مطالعه ننمائید؟
  • آیا نگارنده دارای تجربیات و دانش خاصی است،‌ و تحقیقات زیادی انجام داده است، و یا صرفاً به موضوع بحران‌های حال حاضر جهان از یک زاویه جدیدی نگاه می‌کند؟
  • آیا پرسش‌ها به گونه‌ای طراحی گردیده است که پاسخ همه آنها «بله» می‌باشد؟

از ادامه پرسش‌ها خارج شویم و به بحث بسیار دهشتناک خود ادامه دهیم. آیا نه اینکه تمام این موارد در ذهن شما نیز بوده، و براحتی از کنارش می‌گذشتید، و می‌گفتید حتماً یک دلایلی وجود دارد و حتماً درست می‌شود، ولی جسارتاً نگارنده آبشار در پیش رو را می‌بیند و آژیرهای خطر را با بلندترین صدای ممکن به غرش در می‌آورد، زیراکه هر رودخانه آرام در حال حرکت به آبشاری دهشتناک و سقوطی غیر قابل انتظار متاسفانه ختم می‌شود. مطالب حاضر مقدم و موخر ندارد، هرآنچه مطرح می‌شود را باهم در ذهن‌تان پردازش دهید تا به عمق فاجعه دست پیدا کنید. چنانچه وقایع ناگوار در تاریخ زودتر توسط تحلیل‌گران در رشته‌های گوناگون مورد تحقیق و توجه قرار می‌گرفت، و پیش‌بینی‌های مربوطه در زمان‌های بحرانی صورت می‌گرفت، شاید بشریت تا کنون به این میزان آسیب نمی‌دید. چنانچه این مقاله و واقعیتی که به آن اشاره شده است مورد تائید قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود که راهکارهائی که در ادامه به آن اشاره شده است نیز مورد توجه قرار گرفته و احتمالاً چاره‌ای بر این درد بزرگ باشد و شاید راهکارهای دیگری بتوان یافت تا از این بحران بتدریج خارج شد. یک روبات را از آن‌طرف خط موبایل شاید نتوانید تشخیص دهید و یک روبات انسان‌نما براحتی می‌تواند در بین انسان‌ها ظاهر شود و چنانچه این هوش مصنوعی در بهترین شرایط‌اش قرار داشته باشد، امکان تشخیص آن روبات اصلاً وجود نخواهد داشت. چنانچه ۵۰،۰۰۰ بمب هسته‌ای موجود در جهان در یک لحظه منفجر می‌شدند چنین آسیبی به بشریت نمی‌رساندند، ولی ایجاد اینترنت و بدنبالش موبایل باعث ایجاد نسل‌های X، Y و سپس Z(Generation)  در جهان پس از نسل Word War II گردید،‌ که مجروحین این جنگ فاجعه‌بار نسل‌های X و Y و تلفات آن نسل Z  می‌باشند. چنانچه راهکارهای پیشنهادی سریعاً مورد استفاه قرار نگیرد و همچنین راهکارهای تکمیلی توسط دیگران ارائه و پیاده‌سازی نشود، نسل Z که مخرب‌ترین است و حداقل ۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر هستند، چرا که حدوداً ۲۰ ساله هستند، مقدمه نابودی بشریت را با افزایش تعدادشان به ۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر یا بیشتر فراهم می‌سازند.

طبق تعریف ویکی‌پدیا:نسل زد (به انگلیسی Generation Z ) و ( خلاصه Gen Z ) که به زبان عامیانه به عنوان زومرها نیز شناخته می‌شود، گروه جمعیتی جانشین نسل وای و قبل از نسل آلفا است. سازمان‌های آماری ایالات متحده آمریکا و مجمع جهانی اقتصاد سال ۱۹۹۷ میلادی مصادف با ۱۳۷۶ شمسی را سال آغاز تولد این نسل و سال ۲۰۱۰ برابر با ۱۳۸۹ شمسی را پایان آن تعریف می‌کنند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس هستند. بنابراین دیگر نسل Y را حذف نموده و دو نسل X و Z را بعد از نسل Word War II می‌توان نام برد، ‌که در اینجا به پیشنهاد نگارنده نسل Z را به سه گروه، Z های کمرنگ(Weak Z)،‌ نیمه Z ها(Half Z) و بالاخره کاملاً Z ها(Full Z) می‌توان تقسیم بندی نمود، که بنظر می‌رسد Weak Z ها 2.4 بعدی، Half Z ها 2.2 بعدی و کاملاً Z ها(Full Z) ۲ بعدی می‌باشند. این تعریف برحسب میزان شدت استفاده از اینترنت، دنیای مجازی و موبایل بوده و کمترین استفاده از این مجموعه، نسل Weak Z، استفاده متوسط نسل Half Z و بیشترین استفاده از آنها نسل Full Z را پرورش می‌دهد. دیگر خصوصیات نسل Z: کارهای سنگین و عمیق نمی‌توانند انجام دهند، راننده پایه یک و تریلی نمی‌توانند باشند، استاد دانشگاه و یا آموزگار مدارس نمی‌توانند باشند،‌ و امکان مسئولیت و عهده‌داری کلیه فعالیت‌هائی که نیاز به تمرکز بالا داشته باشد مثل جراحی و یا مدیریت صنایع سنگین را نخواهند داشت، و فقط امکان کارگری و کارهای پیش پا افتاده، کارمندی، مدیران میانی، پزشک‌های عمومی و شغل‌های نیمه حرفه‌ای  را دارند،‌ و در تیم‌های ورزشی در تیم‌های دسته ۲ و ۳ می‌توانند بازیکن باشند. امکان مطالعه مطالب عمیق و کتاب‌های متفکرانه را نخواهند داشت، و عمق زیاد فکری را تحمل نخواهند کرد. به علت اینکه در فضای ۲ بعدی تلویزیون و موبایل از بدو تولد کم و بیش رشد یافته‌اند، ۲ تا 2.5 بعدی هستند، در مکان‌های سه بعدی و حضوری کم و بیش مشکل خواهند داشت، در سالن‌های رقص که هیجان بالاست فقط می‌توانند راحت‌تر حضور داشته باشند. جالب اینجاست در حالیکه اکثراً از این قانون تبعیت می‌کنند، ولی هستند خانواده‌های سنتی که کمتر با موبایل و اینترنت سر و کار دارند،‌ و دارای فرزندانی سالم‌تر با سن‌های حدود ۲۰ سال هستند. در روستائی در آلمان زمان را متوقف کرده‌اند و به سبک قدیمی زندگی می‌کنند و اصلاً تکنولوژی را به روستای‌شان راه ندادند و همچنین در ایران نیز برخی روستاها اینچنین است که دارای انسان‌ها و فرزندانی کاملاً سالم هستند، که راه نجات نسل Z،‌ ایجاد و استفاده از چنین اردوگاه و محیط‌های ایزوله می‌باشد. در آفریقا و کشورهای توسعه نیافته و ۲،۸۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفری که در جهان موبایل ندارند، این سلامت را کاملاً می‌توان مشاهده نمود. بر اساس گزارش GSMA، هم‌اکنون بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا دارای یک دستگاه موبایل هستند؛ به این معنی که ۶۷.۱۱ درصد جمعیت دنیا یک دستگاه موبایل دارند. این در حالی است که سال ۲۰۱۷ این رقم معادل ۵۳ درصد یعنی ۵ میلیارد نفر بود.همانطوریکه انکوباتور برای رشد نوزادان زود متولد شده در زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کودکان را مدتی درون آنها به منظور تکمیل رشدشان  قرار می‌دهند، چنین روستاها و یا محیط‌های ایزوله از اینترنت و موبایل برای رشد فکری و تکامل نسل Z،‌ برای مدتی باید استفاده شود، و یا اینکه به دستورالعمل‌هائی که در اینجا آورده شده خوبست رفتار شود.

دستورالعمل تکامل نسل Z تا زمانی که به سلامت کامل برسند:

۱-کنار گذاشتن موبایل و اینترنت تا حد امکان.

۲-گفتگو با موبایل به صفر ثانیه و یا حداقل ممکن برسد.  

          ۳-مکالمه تنها با هندزفری و یا بلوتوس خوبست باشد که کمترین تاثیر را بر مغز بگذارد.

          ۴-استفاده از گروه‌های اجتماعی در موبایل مجاز است ولی در حداقل ممکن.

          ۵-شرکت در جلسات حضوری حتی‌الامکان بجای جلسات اینترنتی و یا در گروه‌های مجازی.

          ۶-تا صحت کامل و خارج شدن از حالات نسل Z،‌ اقدام به ازدواج نکردن، و در دوران نامزدی و یا مجردی ماندن، و یا اگر ازدواج کرده‌اید، اقدام به بچه دار شدن ننمائيد،‌ و یا اگر بچه‌دار شده‌اید، کاملاً آنها را بدور از اینترنت، موبایل و تلویزیون نگهداری نموده، و شاهد رشد سالم آنها باشید.

          ۷-رشد توانمندیهای خود را که به حالت طبیعی بر می‌گردد، مرتباً کنترل و از کامل شدن ابعاد رشدی خود مطمئن شوید.

          ۸-و سایر مواردیکه شاید نگارنده از آنها غافل باشد و خواننده به آن راهکارها رسیده باشد و خوبست انتشار یابد و به آنها عمل شود.

          و شاید بتوان گفت نسل X را نسل 2.75 بعدی و نسل‌های Z همان 2.4 بعدی الی ۲ بوده و اگر ۲ نفر از نسل Z باهم ازدواج کنند و بتوانند زندگی کنند و طلاق نگیرند،‌ فرزندشان از نسل ZZ(این نامگذاری توسط نگارنده برای نسل بعد از نسل Z پیشنهاد می‌شود) خواهد شد که 1.75 بعدی خواهد بود، ‌و تمام این موارد در صورتی است که خود را مداوا نکنند و همچنان اسیر اینترنت و موبایل بصورت حاد آن باشند. بطور کلی می‌توان گفت، با عدم درک این خطر که بشریت را تهدید می‌نماید و جلوگیری نکردن از آن، تمام فعالیت‌های جدی بشریت متوقف می‌شود، زیراکه نسل Z  قادر به انجام کارهای بزرگ و جدی نیستند، مگر اینکه مداوا شوند و رشد بلوغ قدرتمند شدن خود را طی نمایند، وگرنه اینگونه کارها بدون متولی می‌ماند، و بشریت نابود می‌شود، چه برسد به طی کردن تمدن معنویت و هزاران سال پیشرفت بشریت در آینده. انقلاب سوم جهانی، که همان فناوری اطلاعات بود، یکی از الزامات پیشرقت بشریت و انقلاب چهارم جهانی که همان تمدن معنویت بوده، می‌باشد، ولی بیش از حد درآن غرق شدن نیز یکی دیگر از مشکلات است که بایستی کار با اینترنت به حداقل برسد، و مثلاً در زمانی که امکان برگزاری جلسات حضوری وجود دارد از برگزاری جلسات در دنیای مجازی خودداری شود، و تدابیری از این دست. بسیار خوب، قبول کنیم که این مقاله صرفاً یک نگرش است و ارزش علمی ندارد! ولی برای قانع شدن کارشناسان و مراجع علمی و دست‌اندرکاران برای انجام اقدامی عاجل در این جهت، حداقل نیاز به چند سال مطالعات علوم انسانی و علوم اجتماعی و تعاریف و تحقیقاتی در این راستا می‌باشد، که طی این چند سال اگر همت، علاقه و بودجه‌ای در این راستا در جهان وجود داشته باشد، به نتایجی دست خواهیم یافت، که در آن زمان دیگر بکارگیری نتایج برای حل مساله دیر است،‌ و امور جدی و اصلی در اکثر زمینه‌ها یا از کنترل خارج شده و یا به انحراف کشیده شده است. لذا با همین نگرش و شواهد لازم و با اثبات‌های منطقی و ریاضی بایستی به اولین راهکارها رسید و جلوی این فاجعه جهانی را با تمام انرژی گرفت. با استادی در رابطه با این موضوع بحث و تبادل نظر داشتم که ضمن دریافت تائید ایشان در این رابطه، سرفصل جدیدی را مطرح فرمودند که قابل توجه می‌باشد: ایشان معتقد هستند این رویداد در مورد نسل Z بسیار واضح و قابل مشاهده بوده ولیکن در مورد بقیه نسل‌ها نیز قابل تعمیم است و انسان‌های سه بعدی نیز با استفاده بیش از حد از فضای مجازی و موبایل و بخصوص صحبت کردن با موبایل از سه بعدی به 2.5 بعدی و یا ۲ بعدی تبدیل شده و امکان حضور در فضاهای سه بعدی را کمتر خواهند داشت، و به جمع سایر روبات‌های انسان‌نما خواهند پیوست، که خوبست این بحث در اطراف‌مان مورد بررسی و تفحص جدی قرار گیرد. نکته دیگری که به همراه ورود اینترنت و موبایل به جامعه بشریت روی داد و لازم به ذکر است، بازی‌های کامپیوتری است که همانند مشروبات الکلی و مواد مخدر سکرآور و دورکننده و از بین برنده عقل و تفکر و عمیق اندیشیدن خواهد بود که می‌توان در مورد این موضوع بسیار نگاشت و هوشیاری لازم را ایجاد نمود، و در واقع تمرکز اندیشه و عمیق اندیشیدن رابطه مستقیم و دو سویه با عقل و هوش‌های چند گانه دارد که هر یک می‌تواند دیگری را تقویت نماید، و این موضوع بطور جدی بایستی مورد دقت و توجه قرار گرفته و استفاده از بازی‌های کامپیوتری کاهش یابد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *