نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 7:18 ق.ظ

ارایه یک راه حل جسورانه برای تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و بی عدالتی اجتماعی

ارایه یک راه حل جسورانه برای تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و بی عدالتی اجتماعی

9 ژانویه 2024 -توسط دانشگاه ایالتی اورگان-اعتبار: CC0 دامنه عمومی

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به سرپرستی محققان دانشگاه ایالتی اورگان از مجموعه داده‌های ۵۰۰ ساله جدیدی برای ایجاد مسیری «ترمیمی» استفاده کرده‌اند که از طریق آن بشریت می‌تواند از بدترین پیامدهای اکولوژیکی و اجتماعی تغییرات آب و هوایی علاوه بر ترسیم یک مسیر جدید احتمالی برای جامعه،  اجتناب کند. محققان می‌گویند طرح «تغییر پارادایم» آنها می‌تواند با ارائه مجموعه‌ای از اقدامات که بر عدالت اجتماعی و اقتصادی و همچنین پایداری زیست‌محیطی تأکید می‌کند، از مدل‌سازی و بحث آب و هوا حمایت کند.

ویلیام ریپل از ایالت اورگان، محقق سابق فوق دکتری OSU، کریستوفر ولف و همکارانش استدلال می‌کنند که سناریوی آنها باید در مدل‌های اقلیمی به همراه پنج «مسیر اجتماعی-اقتصادی مشترک» یا SSP که توسط هیئت بین‌دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی استفاده می‌شود، گنجانده شود.

ریپل، استاد برجسته اکولوژی در کالج جنگلداری OSU گفت ما درک می کنیم که سناریوی پیشنهادی ما ممکن است چالش بزرگی برای اجرای با توجه به روندهای فعلی در انتشار گازهای گلخانه ای، فقدان اراده سیاسی و انکار گسترده اجتماعی باشد، اما اگر در مجموعه گزینه ها گنجانده نشود، حتی نمی توان شایستگی های آن را صادقانه مورد بحث قرار داد. ما برای افزایش گرایی رادیکال بحث می کنیم: دستیابی به تغییرات عظیم از طریق گام های کوچک و کوتاه مدت. کار کردن.

ریپل و همکارانش از ایالات متحده، هلند و استرالیا مسیر ترمیمی خود را در مقاله ای که در Environmental Research Letters منتشر شده است، ارائه می دهند. آنها می گویند این مسیر از مجموعه ای منحصر به فرد از متغیرهای سیستم زمین الهام گرفته شده است که به وضوح نشان می دهد که چگونه تقاضای منابع بشری از سال 1850 منفجر شده است و نشان دهنده بیش از حد اکولوژیکی است.

ولف، که اکنون دانشمندی در موسسه تحقیقاتی اکوسیستم‌های زمینی مستقر در کوروالیس است، گفت: «داده‌های حمایتی بر نیاز فوری به اقدام تأکید می‌کند. رشد جمعیت انسانی، تولید ناخالص داخلی و مصرف انرژی، که عمدتاً متکی به سوخت‌های فسیلی است، منجر به افزایش خارق‌العاده در انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است که به‌طور چشمگیری کاربری زمین را تغییر داده و باعث کاهش گسترده تنوع زیستی شده است.»

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مدل‌سازی تغییرات آب و هوایی کنونی بر مفروضات و عوامل متعدد مرتبط با گزینه‌های سیاست‌گذاری و تحولات اجتماعی تکیه دارد. یک تیم بین‌المللی از دانشمندان آب و هوا، اقتصاددانان و مدل‌سازان سیستم‌های انرژی SSPs را توسعه دادند که برای استخراج سناریوهای انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت مجموعه‌های مختلف سیاست‌هایی که رشد تولید ناخالص داخلی مستمر و قابل توجه تا سال 2100 را فرض می‌کنند، استفاده می‌شوند.

ولف گفت SSPها تحولات قابل قبولی را توصیف می‌کنند که در آینده منجر به چالش‌های متفاوتی برای کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا خواهد شد.

“آنها بر اساس پنج روایت هستند که تحولات اجتماعی-اقتصادی جایگزین را توصیف می کنند، برخی از آنها پایدارتر از بقیه هستند. سناریوی ما بر کاهش مصرف منابع اولیه تا سطحی تمرکز دارد که فشارهای محیطی را در محدوده های سیاره ای حفظ کند و تولید ناخالص داخلی سرانه در طول زمان تثبیت شود.”

Wolf، Ripple و همکارانش نگاهی طولانی مدت به طیف وسیعی از متغیرها انداختند: انتشار سوخت های فسیلی، جمعیت انسانی، تولید ناخالص داخلی، استفاده از زمین، غلظت گازهای گلخانه ای، دمای جهانی، فراوانی گونه های حیات وحش مهره داران، نابرابری درآمد و تولید گوشت.

نویسندگان شامل جیلیان ولف از همکاران تحقیقاتی اکوسیستم های زمینی، دتلف پی. ون وورن از آژانس ارزیابی زیست محیطی هلند و مانفرد لنزن از دانشگاه سیدنی می گویند، در مجموع، داده ها تصویری جامع از تغییرات عمیقی را ارائه می دهند که زمین متحمل شده است.

ریپل گفت: «متغیر سهم درآمد به سال 1820 بازمی‌گردد و نشان می‌دهد که چگونه 10 درصد برتر به طور مداوم حداقل 50 درصد از کل درآمد را دریافت کرده‌اند، که نشان‌دهنده نابرابری اقتصادی جهانی در بلندمدت است.

“مسیر ترمیمی نشان دهنده جهانی عادلانه تر و انعطاف پذیرتر با تمرکز بر حفظ طبیعت به عنوان یک راه حل طبیعی آب و هوا، رفاه اجتماعی و کیفیت زندگی، برابری و سطوح بالای تحصیلات برای دختران و زنان است که در نتیجه نرخ باروری پایین و استانداردهای بالاتر زندگی و انتقال سریع به سمت انرژی های تجدیدپذیر.”

برخلاف برخی از مسیرهای مشترک اجتماعی-اقتصادی فعلی، مسیر ترمیمی به توسعه فناوری های جذب کربن متکی نیست، و مانند SSP ها رشد اقتصادی مستمر را فرض نمی کند.

ریپل گفت: «با اولویت‌بندی تغییرات اجتماعی در مقیاس بزرگ، مسیر پیشنهادی ما می‌تواند گرمایش را بسیار موثرتر از مسیرهایی که از افزایش مصرف منابع توسط کشورهای ثروتمند حمایت می‌کنند، محدود کند.» “هدف ما این است که منحنی ها را در طیف گسترده ای از علائم حیاتی سیاره ای با یک چشم انداز کل نگر برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و بی عدالتی اقتصادی-اجتماعی عوض کنیم. کار ما نشان می دهد که چگونه بشر می تواندسفر نجات جهان از این بحران های زیست محیطی و اجتماعی را آغاز کند.”

در اکتبر 2023، ریپل، ولف و 10 دانشمند دیگر از ایالات متحده و جهان تحقیقاتی را در BioScience منتشر کردند که نشان داد علائم حیاتی زمین بیش از هر چیزی که بشر تاکنون دیده است بدتر شده است، تا جایی که حیات در این سیاره به خطر افتاده است.

ریپل همچنین یکی از نویسندگان مقاله اخیر BioScience است که تغییرات آب و هوا و بحران تنوع زیستی مرتبط با آن را از منظر کیهانی با استفاده از “تفکر سیاره ای بلند مدت” بررسی می کند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *