نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 7:38 ب.ظ

استفاده مجدد از اب به عنوان یک راه حل جدید

استفاده مجدد از اب به عنوان یک راه حل جدید

توسط دنیس ابراهام Thazhamon

منابع جهان ما بی نهایت نیست. اب اغلب به نظر می رسد فراوان است، اما بشریت فشار زیادی بر منابع اب سطحی و زیرزمینی موجود قرار می دهد. عدم موفقیت ما در حفظ منابع اب باعث خشکسالی، طوفان گرد و غبار و سایر مشکلات زیست محیطی می شود که به بشریت و طبیعت اسیب می رساند. تنها راه برای به حداقل رساندن وضعیت از تبدیل شدن به یک فاجعه، شروع به حفظ و بازیافت اب است.

مدیریت اب یک چالش جهانی است که بر سنگ بنای زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وجود ما بر روی زمین تاثیر می بگذارد. احیای پساب و استفاده مجدد فرصت هایی را برای حفظ اب و حفظ کیفیت منابع اب شیرین موجود فراهم می کند. استفاده مجدد از اب برای اهداف مختلف به طور فزاینده ای در سراسر جهان به ویژه در محیط های خشک انجام می شود. این به معنای کمک به کنترل چرخه اب انسانی و استفاده مجدد پایدار از منابع اب موجود است. هنگامی که  مدیریت منابع اب یکپارچه می شود، می توان ان را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی های کنترل الودگی و مدیریت اب در نظر گرفت. همچنین ممکن است منجر به مزایای سلامت عمومی، محیط زیست و توسعه اقتصادی شود.

چرخه اب تضمین می کند که اب استفاده شده در نهایت راه خود را به طبیعت باز می گرداند، اما همیشه در مخازنی که ما می توانیم در دسترس داشته باشیم، پایان نمی یابد. اکثر انسان ها اب مورد نیاز خود را از رودخانه ها، دریاچه ها یا مخازن اب های زیرزمینی دریافت می کنند. هنگامی که ما این منابع را تحت استفاده سنگین قرار می دهیم، اغلب از انها سریعتر از انچه که می توانند خود را دوباره تامین کنند، اب را بکار می گیریم. هنگامی که ما بیش از حد از یک منبع اب سطحی استفاده می کنیم، می توانیم سرعت شارژ را مختل کنیم و باعث شویم جریان های کوچکی که از ان جدا می شوند خشک شوند. هنگامی که ما ان را از یک دریاچه یا از اب های زیرزمینی می گیریم، باعث خشک شدن انها می شویم. انها در نهایت بهبود خواهند یافت، اما تنها در صورتی که انسان ها از مصرف بی رویه اب از انها خودداری کنند.

اب برای بقا و رفاه انسان ضروری است و نقش مهمی در بسیاری از بخش های اقتصاد دارد. با این حال، منابع اب به طور نامنظم در فضا و زمان توزیع می شوند و به دلیل فعالیت های انسانی و توسعه اقتصادی تحت فشار هستند. شهرنشینی سریع و گسترش سیستم های تامین اب شهری و سیستم های بهداشتی نیز به افزایش تقاضا کمک می کند. علاوه بر این، سناریوهای تغییرات اب و هوایی تغییرات فضایی و زمانی دینامیک چرخه اب را نشان می دهد که اختلاف بین عرضه و تقاضای اب را تشدید می کند. اب برای ابیاری و تولید مواد غذایی یکی از بزرگترین فشارها بر منابع اب شیرین است و کشاورزی بیش از 70 درصد از برداشت جهانی اب شیرین و تا 90 درصد در برخی از اقتصادهای سریع رشد را تشکیل می دهد.

بازیافت اب به استراتژی هایی برای استفاده مجدد از اب به طور مفید برای کاهش استفاده از منابع اب طبیعی در دسترس اشاره دارد. هر قطره ابی که ما بازیافت می کنیم قطره ای است که ما مجبور نیستیم از منابع محدود اب خود بگیریم. در ساده ترین سطح، بازیافت اب می تواند به معنای برداشت اب باران در یک بشکه یا مخزن باشد.

چگونه کمک می کند؟

استفاده مجدد از اب و بازیافت مزایای متعددی را برای ما و دنیایی که در ان زندگی می کنیم ارائه می دهد. بزرگترین مزیت جلوگیری از کمبود اب است. این امر نهایتا حفاظت از منابع اب جهان را ارائه می دهد، که بسرعت دارد تخلیه می شود تا اطمینان حاصل شود که انسان ها می توانند به زندگی ادامه دهند. بازیافت همچنین تضمین می کند که ما اب کافی برای رشد محصولات، حفظ بهداشت و زنده ماندن داریم. تقریبا هر جنبه ای از زندگی انسان در برخی موارد از اب استفاده می کند، بنابراین  وضعیت در حال اجرا ی فعلی می تواند باعث سقوط کل تمدن ما شود.

بازیافت همچنین به جلوگیری از الودگی، به ویژه در زمینه صنعتی کمک می کند. بسیاری از ماشین الات و لوازم خانگی فاضلاب تولید می کنند که برخی از الاینده ها را حمل می کنند. اگر این اب بدون تصفیه وارد محیط زیست شود، می تواند این الاینده ها را در یک فاصله شگفت انگیز گسترش دهد و به انها فرصتی برای نابودی گیاهان و حیوانات بدهد. تصفیه فاضلاب و بازیافت اب از الوده کردن رودخانه ها، دریاچه ها و اب های زیرزمینی ما جلوگیری می کند.

اینده استفاده مجدد از اب

در حال حاضر، اکثر مردم به بازیافت اب به عنوان یک فعالیت اختیاری فکر می کنند. افرادی که به محیط زیست اهمیت می دهند یا می خواهند در صورتحساب اب خود صرفه جویی کنند، این کار را انجام می دهند، اما اکثر افراد دیگر کاملا راضی هستند که این موضوع را نادیده بگیرند. اما این وضعیت احتمالا در اینده بطور جدی تغییر خواهد کرد.

استفاده مجدد از اب به عنوان یک راه حل جدید

تقاضا برای اب به طور مستقیم به تعداد مردم در جهان و استاندارد زندگی که انها می خواهند آن را حفظ کنند، مرتبط است. جمعیت جهان بالا است و هنوز در حال صعود است، بنابراین تقاضا برای اب به زودی کاهش نخواهد یافت. کشورهای در حال توسعه نیز ثروتمندتر می شوند و افزایش تمایل به محصولات لوکس باعث افزایش مقدار اب می شود که به صنعت و اشکال ناکارامد کشاورزی هدایت می شود.

این بدان معنی است که ما باید راه های دیگری برای حفظ اب پیدا کنیم. بازیافت تنها گزینه ما نیست، اما یکی از مواردی است که همه می توانند برای کمک به وضعیت فعلی ان را انجام دهند. با افزایش تقاضا برای اب، قیمت اب اشامیدنی احتمالا افزایش می یابد و افراد بیشتری اب را بازیافت می کنند. حتی افرادی که به محیط زیست اهمیت نمی دهند برای صرفه جویی در هزینه ها شروع به بازیافت می کنند.

فن اوری های تصفیه  نیز در حال پیشرفت هستند. این امر بازیافت اب را در اینده اسان تر می کند، هم در مقیاس بزرگ و هم در سطح شخصی. این امر باعث می شود که بازیافت اب نقش مهمی در اکثر سیستم های مدیریت اب در اینده ایفا خواهد کرد، به ویژه اگر افراد بیشتری در حال حاضر به این امر بپردازند. چالش های مهم در وضعیت جهانی اب، عمدتا ناشی از رشد جمعیت در سراسر جهان و تغییرات اب و هوایی، نیاز به فن اوری های نواورانه اب به منظور اطمینان از تامین اب اشامیدنی و کاهش الودگی اب جهانی است.

همانطور که منابع اب شیرین محدودتر می شوند و توسعه اقتصادی با افزایش تقاضای اب همراه است، فن اوری هایی مانند نمک زدایی و استفاده مجدد از اب اغلب به عنوان راه حل هایی با پتانسیل زیادی در کاهش شکاف بین در دسترس بودن و تقاضا شناخته می شوند. با این حال، در مقیاس بزرگتر، نمک ازاد شده از کارخانه های نمک زدایی شامل باقی مانده های شیمیایی است که تاثیر منفی بر اکوسیستم های ساحلی دارد. علاوه بر این، اگر چه نمک زدایی ممکن است مشکل کمبود اب را در مناطق تحت فشار اب حل کند، هنوز هم مشکل مدیریت فاضلاب و هزینه های مربوط به ان وجود دارد. توانایی استفاده مجدد از اب، صرف نظر از اینکه ایا هدف افزایش منابع اب یا مدیریت مواد مغذی در پساب تصفیه شده (همچنین عاملی است که منجر به استفاده مجدد از اب می شود)، دارای مزایای مثبتی است که همچنین انگیزه های کلیدی برای اجرای برنامه های استفاده مجدد است. این مزایا شامل بهبود تولید در بخش کشاورزی است. کاهش مصرف انرژی مرتبط با تولید، تصفیه و توزیع اب؛ و مزایای زیست محیطی قابل توجهی مانند کاهش بارهای مواد مغذی به دلیل استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده ، دارد . اگرچه استفاده مجدد از اب بازیافت شده در حال حاضر در بسیاری از کشورها اجرا می شود، پتانسیل ان هنوز در بسیاری از مناطق مورد بهره برداری قرار نگرفته است و نسبت استفاده مجدد از اب در کل تولید فاضلاب هنوز کم است. با این حال، این وضعیت در حال تغییر است. این جهان بینی در حال ظهور که در نظر می گیرد که یک انقلاب صنعتی سوم در حال انجام است، با حمایت عصر اینترنت که تبادل ایده ها را با سرعتی که قبلا دیده نمی شود، تسهیل می کند، بسیاری از کشور ها شروع به استفاده از ظرفیت مالی و نظارتی خود برای شروع یک اقتصاد چرخشی می کنند که می تواند همکاری های قابل توجهی برای پذیرش گسترده استفاده مجدد از اب ایجاد کند. این مفهوم در پاسخ به اشکالات مدل متعارف رشد “مصرف و دفع” و تغییر به سمت توسعه پایدار ظهور کرده است.

بسیاری از شهرها گزینه های خود را از دست می دهند و متوجه می شوند که استفاده مجدد از اب شهری با درجه بالا بسیار ارزان تر از جایگزین ها است. اگر چه کمبود اب و تقاضای عرضه اب در مناطق خشک و نیمه خشک است که استفاده مجدد را به عنوان یک منبع اب جایگزین هدایت کرده است، هنوز هم بسیاری از برنامه های استفاده مجدد از اب وجود دارد.

https://www.wateronline.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *