نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 6:45 ب.ظ

جهان قطبی شده اینترنت باز را تهدید می کند

اینترنت باز

22 نوامبر 2023 -توسط گلن چپمن

شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN)، گروه غیرانتفاعی که به زیرساخت‌های اینترنت توجه دارد، نگران صحبت‌های سازمان ملل در مورد واگذاری کنترل بیشتر شبکه جهانی وب به دولت‌ها است.پس از 25 سال دوره قوی و پایدار نگه داشتن اینترنت، سازمان غیرانتفاعی ICANN – که مسئول زیرساخت های فنی آن است – هشدار می دهد که ژئوپلیتیک به طور فزاینده قطبی شده می تواند پایه های دنیای آنلاین را بشکند.

سالی کاسترتون، مدیر اجرایی موقت شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص داده شده در مصاحبه اخیر با خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیار مهم است که بین آنچه کشورها تصمیم می‌گیرند با کنترل محتوا انجام دهند، برخلاف زیرساخت‌های فنی، تفاوت قائل شویم.خطر تکه تکه شدن در سطح فنی بسیار زیاد است.

ICANN از زمان تأسیس این گروه در لس آنجلس در سال 1998، زیربنای فنی اینترنت را مدیریت کرده است و در هفت سال گذشته تحت یک مدل بین المللی فعالیت می کند که همه «ذینفعان» به طور مشترک کار می کنند.

کاسترتون درباره این رویکرد گفت: «این واقعاً خوب کار کرده است.

ICANN بیشتر به دلیل حفظ و گسترش سیستم آدرس اینترنتی به «دامنه‌ها» و زبان‌های جدید از روزهای اولیه «.com» که فقط از الفبای رومی استفاده می‌کرد، شناخته شده است.اما از آنجایی که سوءاستفاده‌های آنلاین – از اطلاعات غلط گرفته تا محتوای نفرت‌انگیز – شدید‌تر شده است، علاقه به کنترل بیشتر اینترنت به دولت‌ها افزایش یافته است، از جمله جنبه‌هایی که قبلاً توسط ICANN پوشش داده شده بود.

کاسترتون هشدار داد که تغییر کنترل زیرساخت اینترنت به دولت ها و گروه های تجاری و بسته شدن جامعه فنی می تواند پایه و اساس آن را خراب کند.

اما به گفته ICANN، پیشنهادهایی در سازمان ملل برای دادن چنین نفوذی به دولت‌ها و گروه‌های تجاری مطرح شده است و انتظار می‌رود چنین بحث‌هایی در سال 2025 به نتیجه برسد.

کاسترتون گفت: “شما با تغییر روشی که مدل حاکمیت اینترنت کار می کند شروع به آسیب رساندن به بنیاد آن می کنید. این یک ترفند جادویی به نظر می رسد، اما محصول اعتماد صدها هزار نفر از مردم به فناوری ها و یکدیگر است.

مدیر اجرایی خاطرنشان کرد: در حالی که ICANN زیرساختی را که اینترنت بر روی آن کار می کند، سالم نگه می دارد، اما هیچ ارتباطی با محتوای دیجیتالی که پشتیبانی می کند ندارد.

رئیس ICANN گفت: “در واقع نمی توانم چیزی را از اینترنت حذف کنم.”

نکته دیگر این است که ICANN از نظر سیاسی بی طرف است، ما نمی توانیم جانبداری کنیم.کاسترتون نگران است که اگر دولت ها کنترل بیشتری بر زیرساخت اینترنت داشته باشند، طرز فکر تغییر خواهد کرد.

او همچنین تهدیدی را از پیامدهای ناخواسته مقررات در کشورهایی که قصد دارند از شهروندان در برابر آنچه محتوای آنلاین نامطلوب تلقی می شود محافظت کنند، می بیند.

کاسترتون گفت: «اینترنت در مرزهای ملی طراحی نشده است، بلکه یک منبع جهانی است. از لحظه ای که شروع به تمرکززدایی کنید، شروع به ایجاد جزایر دیجیتالی خواهید کرد.”

اساساً، اینترنت ممکن است از بین برود زیرا کشورها آنچه را که مردم آنلاین می بینند کنترل می کنند.

کاسترتون گفت: “ما در جهانی به طور فزاینده ای ملی گرایانه و قطبی شده زندگی می کنیم.اگر می‌خواهید این همه محتوای فوق‌العاده را داشته باشید، و می‌خواهید این ترفند جادویی ادامه پیدا کند، باید مدل فعلی مبتنی بر اعتماد را حفظ کنید.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *