نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 2:36 ق.ظ

سیستم نمک زدایی شناور با نیروی موج برای تولید آب آشامیدنی

نمک زدایی

اندی کوربلی -14 نوامبر 2023-اعتبار  Oneka Technologies

اگر یک استارت آپ جدید کانادایی با محصول خود موفق باشد، می تواند کل صنعت نمک زدایی را کربن زدایی کند و تنها از انرژی دریا برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی استفاده کند. در جهان 300 میلیون نفر به آب دریا از یک صنعت جهانی متشکل از 21000 کارخانه نمک‌زدایی تکیه می‌کنند که تقریباً همه آنها از سوخت‌های فسیلی برای تکمیل فرآیند انرژی بر نمک‌زدایی حرارتی یا اسمز معکوس استفاده می‌کنند – دو روشی که می‌توانند آب دریا را به آب تمیز در مقیاس تبدیل کنند .

با این حال، استارتاپ Oneka از ماشین‌های مدولار استفاده می‌کند که مانند شناورها به حالت شناور در دریا متصل می‌شوند و انرژی جنبشی امواج 3 فوتی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند که اسمز معکوس را به حرکت در می‌آورد و 13000 گالن آب آشامیدنی در روز با بزرگترین ماژول موجود تجاری تولید می‌کند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بی‌بی‌سی، پیش‌بینی می‌شود که اگر بدترین پیش‌بینی‌ها درباره تغییرات آب‌وهوایی محقق شود، تعداد افراد بیشتری از جهان حداقل در برخی از سال‌ها به آب شیرین‌شده تکیه خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود این صنعت با رشد ۹ درصدی به یک ارزش سالانه 29 میلیارد دلار تا سال 2030برسد .

Oneka مجموعه ای از مزیت ها را نسبت به کارخانه های آب شیرین کن زمینی ارائه می دهد. اولین مورد این است که هیچ فضایی در خشکی اشغال نمی کند. به ویژه برای کشورهای جزیره ای مهم است. دوم این است که ماژول های آنها هیچ گاز گلخانه ای منتشر نمی کنند. سومین مورد مربوط به نقص فناوری نمک‌زدایی است.

چه با استفاده از فرآیند حرارتی یا اسمز معکوس، نمک زدایی از آب دریا یک محصول زائد از آب شور یا نمک بسیار شور ایجاد می کند. اگر رها شود یا دوباره به اقیانوس نشت کند، می تواند هکتارها از حیات دریایی یا گیاهان و آب های زیرزمینی را در خشکی مسموم کند.

فناوری Oneka محلول شور را با سه چهارم کل آب دریا که در یک روز جمع‌آوری می‌شود مخلوط می‌کند و آن را با 25 درصد نمک بیشتر از قبل به اقیانوس باز می‌گرداند.

آب شیرین کن ها بصورت ماژولار می توانند در کنار یکدیگر زنجیر شوند تا فضا حفظ شود و نصب سیستم لوله کشی که آب تمیز را در خشکی منتقل می کند آسان شود.

Oneka با ساخت این ماشین‌ها به پکیج کامل سازگار با محیط زیست، دریافت که زنجیر، لنگر و شناورهای آن‌ها همگی سازگار با دریا هستند و طبق گفته شرکت به سرعت توسط موجودات مختلف پر می‌شوند.

آنها آب شیرین کن های بویه خود را در آب و هوای سخت امواج 6 متری (نزدیک به 30 فوت) آزمایش کرده اند و متوجه شده اند که به خوبی کار می کنند. این ماژول‌های اولیه قبلاً به جوامع شیلی، یکی از خشک‌ترین نقاط جهان، فروخته شده‌اند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *