نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:27 ق.ظ

ارزیابی توان پرداخت بدهی ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی

دارایی مجازی

14 نوامبر 2023 – توسط Complexity Science Hub Vienna

VASP ها (ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی) دارایی های مجازی را در کنترل نگه می دارند، آنها را انتقال می دهند و خرید و فروش آنها را در برابر ارزها و سایر دارایی های مجازی تسهیل می کنند. مشتریان می توانند با واریز یا برداشت دارایی های رمزنگاری شده از طریق تراکنش های مبتنی بر DLT یا ارز فیات از طریق بانک های تجاری با آنها تعامل داشته باشند. اعتبار: Complexity Science Hub

فروپاشی FTX به وضوح اهمیت توانایی ارزیابی پرداخت بدهی مبادلات ارزهای دیجیتال را برجسته می کند. در حال حاضر، این تنها در حد محدود امکان پذیر است. به همین دلیل است که محققان مرکز علوم پیچیدگی (CSH)، با همکاری سازمان بازار مالی (FMA) و بانک ملی اتریش (OeNB)، اکنون رویکرد جدیدی را پیشنهاد می کنند.

اخیراً، هیئت منصفه نیویورک، سام بنکمن-فرید، بنیانگذار صرافی ارزهای دیجیتال FTX را متهم به پولشویی و کلاهبرداری و سایر اتهامات دانست. FTX یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی دارایی‌های رمزنگاری‌شده بود و قبل از ثبت نام غیرمنتظره ورشکستگی در نوامبر ۲۰۲۲، ۳۲ میلیارد دلار ارزش داشت.

در میان چیزهای دیگر، بانکمن-فرید گفته می‌شود که حدود 14 میلیارد دلار از سرمایه مشتریان FTX را به Alameda Research، یک صندوق سرمایه‌گذاری که او نیز تأسیس کرده، هدایت کرده است.

Bernhard Haslhofer از Complexity Science Hub می‌گوید: رویدادهایی مانند ورشکستگی FTX نشان‌دهنده نیاز به روش‌های جدید ارزیابی پرداخت بدهی برای مبادلات ارزهای دیجیتال است.

در حالی که موسسات مالی سنتی به رویه‌های ارزیابی پرداخت بدهی تعیین شده پایبند هستند، ارزیابی پرداخت بدهی در میان ارائه‌دهندگان بخش دارایی‌های دیجیتال، که به عنوان ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASP) شناخته می‌شوند، به صورت موقت انجام می‌شود و فاقد یک رویکرد سیستماتیک است. این تا حدی به این دلیل است که دارایی‌ها در کیف پول‌های مستعار در بلاک‌چین‌های مختلف نگهداری می‌شوند و در گزارش‌های موجود، مانند ترازنامه، افشا نمی‌شوند یا فقط به طور جزئی افشا می‌شوند.

هاسلهوفر می‌گوید: «با این حال، تراکنش‌هایی که روی بلاک‌چین‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم انجام می‌شوند، برای عموم قابل مشاهده هستند، و فرصت‌های بالقوه جدیدی را برای بهبود و خودکارسازی روش‌های ارزیابی و تحلیل پرداخت بدهی فعلی باز می‌کنند.»

در مرحله اول، محققان پیشنهاد می‌کنند که VASPها باید آدرس کیف پول دارایی‌های رمزنگاری شده خود را افشا کنند و متادیتای اضافی را برای توصیف استفاده از این کیف پول‌ها ارائه کنند. به این ترتیب، حسابرسان مستقل می توانند ارزیابی کنند که آیا یک VASP به وجوه مرتبط با کیف پول های زنجیره ای خود دسترسی دارد یا خیر.

ثانیاً، طبق این مطالعه، VASPها باید گزارش‌های موجودی خود را به دارایی‌های ارز دیجیتال و فیات تفکیک کرده و در فواصل زمانی مناسب گزارش دهند.

پیترو ساگیس از Complexity Science Hub توضیح می دهد: «ما در مجموع 24 VASP ثبت شده در سازمان بازار مالی در اتریش را بررسی کردیم. محققان سه منبع داده را مقایسه کردند: کیف پول‌های دارایی رمزنگاری شده شناخته شده VASP، داده‌های موجودی از ثبت تجارت و اطلاعات مقامات نظارتی.

هاسلهوفر توضیح می‌دهد: «هنگامی که دارایی‌های رمزنگاری شناخته شده را با داده‌های موجودی مقایسه می‌کنیم، متوجه شدیم که آنها فقط تا حدی سازگار هستند.

محققان این ناهماهنگی را به سه عامل اصلی نسبت می دهند. اولاً، همه VASP ها ترازنامه خود را برای دارایی های رمزنگاری و فیات جدا نمی کنند و ارزیابی نسبت دارایی ها را از ارزهای سنتی و دارایی های رمزنگاری غیرممکن می کند. در مرحله دوم، VASP ها تراکنش های دارایی های رمزنگاری خود را به روش های مختلف مدیریت می کنند. ثالثاً، دارایی های رمزنگاری شده VASP ها در حال حاضر به راحتی برای اشخاص ثالث قابل مشاهده نیستند.

هاسلهوفر می‌گوید FTX به وضوح نشان داده است که شرکت‌های رمزنگاری می‌توانند به سمت ورشکستگی سوق پیدا کنند و به طور بالقوه منجر به زیان قابل توجهی برای مشتریان شود. “ما امیدواریم که این مطالعه به بهبود تجزیه و تحلیل و ارزیابی پرداخت بدهی VASP در آینده کمک کند. از منظر جهانی، ما بدون شک در خط مقدم این موضوع هستیم.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *