نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 12:40 ق.ظ

قارچ پورسینی از نظر «ویتامین ضروری کمیاب» در بین بالاترین ها در جهان قرار گرفت.

اندی کوربلی -22 سپتامبر 2023

در سرتاسر اروپا، پاییز نوید ورود قارچ خوش طعم و یا قارچ Boletus edulis است. این قارچ‌ها نماد فرهنگی و آشپزی در آشپزی ایتالیایی هستند، این قارچ‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی نیز هستند و می‌توانند از بیماری کرون گرفته تا پره‌اکلامپسی محافظت کنند.

پورسینی احتمالاً هزاران سال است که برداشت می‌شود، اما اخیراً مشخص شده است که در میان همه قارچ‌هایی که برای آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دومین ماده مغذی قوی را دارند.

این ماده مغذی ارگوتیونئین نامیده می شود که به اختصار «ERG» نامیده می شود و ممکن است پانزدهمین ویتامینی باشد که علم به تازگی کشف کرده است که ما به آن نیاز داریم. اگر یک ویتامین به عنوان ترکیبی طبقه بندی شود که ارگانیسم ها برای بقا به آن نیاز دارند و نمی توانند خود آن را سنتز کنند، اما یک ماده معدنی، یک اسید چرب یا یک اسید آمینه نیست، ارگوتیونئین یک ویتامین است. آن را نمی توان در بدن خودمان ایجاد کرد، و ما حتی یک مولکول ناقل درون زا را به طور خاص برای ارگوتیونئین تطبیق دادیم.

ویتامین ها عمدتاً باید از رژیم غذایی به دست آیند و تنها منبع غذایی انسان از ارگوتیونئین قارچ است که تفاوتی ندارد. برخی از باکتری ها و مخمرها نیز می توانند به طور طبیعی ارگوتیونئین را سنتز کنند و در مصرف آنها انسان ارگوتیونئین مصرف می کند. با این حال، جزئیات علمی آن، از جمله فراهمی زیستی ERG مخمر، سطوح قابل دستیابی از طریق مصرف و عوارض جانبی احتمالی، عملاً وجود ندارد.

بررسی گسترده ای از ارگوتیونین که در سال 2020 منتشر شد، گزارش می دهد که کمبود آن در انسان در موارد سندرم دیسترس تنفسی حاد، CVD، بیماری انسدادی مزمن ریه، پره اکلامپسی، استوماتوسیتوز سرطان خون بیش از حد هیدراته یافت شده است. ».

نویسندگان خاطرنشان کردند: «سطح ERG مغز و سرم نیز در بیماری پارکینسون و حتی در سندرم مرگ ناگهانی نوزاد متفاوت است، و نشان داده شده است که ERG در برابر آسیب عصبی ناشی از بتا آمیلوئید و سمیت سلولی محافظت می‌کند.» -5 وعده قارچ در هفته در رژیم غذایی می تواند شانس ابتلا به اختلالات شناختی را به نصف کاهش دهد.

بخشی از داستان تبدیل ERG به یک ماده مغذی با اهمیتی که به طور بالقوه به عنوان یک ویتامین جدید در نظر گرفته می شود SLC22A4 یا خانواده حامل املاح 22، عضو 4 است. این مولکول انتقال اولین بار به عنوان ناقل کارنیتین و تترا اتیل آمونیوم و همچنین شناسایی شد. حدود 85 درصد از تمام داروهای دارویی که برای جذب محصولات طبیعی یک بار در بدن طراحی شده اند.

نویسندگان مرور ذکر شده در بالا بیان می کنند که یک کشف پیشگامانه در سال 2005 نشان داد که ارگوتیونئین توسط SLC22A4 با نرخ هایی 100 برابر بیشتر از تترا اتیل آمونیوم جذب می شود و پس از آن به عنوان ناقل ارگوتیونئین شناخته شد.

به این ترتیب، حیات مهره‌داران یا SLC22A4 به طور خاص برای مصرف قارچ و انتقال ارگوتیونئین تکامل یافته است، یا SLC22A4 را برای انتقال ارگوتیونین پس از تکامل آن برای اهداف دیگری تطبیق داده است. در هر دو مورد، و از آنجایی که SLC22A4 در پرندگان، ماهی ها، پستانداران و برخی خزندگان یافت می شود، این به معنای زندگی سازگار با استفاده از ارگوتیونین به عنوان یک آنتی اکسیدان از مدت ها قبل است.

ارگوتیونین آنتی اکسیدان اصلی قارچ است. وال یک داستان سه قسمتی در مورد قارچ به عنوان داروی کاربردی منتشر کرد و در واقع انواع ترکیبات فعال مانند تری ترپن ها، پلی فنول ها و نوعی فیبر به نام بتا گلوکان مهمتر از همه، همگی دارای قدرت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی باورنکردنی هستند.

در بررسی سال 2020، نویسندگان اشاره می‌کنند که ارگوتیونئین می‌تواند از تشکیل یا سم‌زدایی، رادیکال‌های هیدروکسیل، اکسیژن منفرد، ازن، سوپراکسید، پراکسید، هیپوکلریت و پراکسی نیتریت جلوگیری کند که همگی «اکسیدان‌های» رایجی هستند که ارگوتیونین «ضد» است.

نویسندگان بحث می‌کنند، موش‌هایی که مسیرهای ارگوتیونین‌شان از طریق تغییرات ژنتیکی حذف شده بود، در معرض خطر فوق‌العاده‌ای بالاتر از استرس اکسیداتیو و بنابراین بیشتر در معرض سکته مغزی ایسکمیک، تمایز اریتروید، کاهش شنوایی، آرتریت روماتوئید، لوپوس، بیماری کرون، کم شنوایی، دیابت نوع 1 و جنین دیابتی بودند.

به همین دلیل مردم ERG را ویتامین پانزدهم می دانند و در واقع رابطه قابل توجهی بین مصرف ارگوتیونین و طول عمر وجود دارد.بسیاری از قارچ هایی که به عنوان مواد پخت و پز در نظر گرفته می شوند را می توان به راحتی به عنوان عبور از غذا به داروی خوراکی توصیف کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *