نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 12:01 ق.ظ

خروج کودهای نیتروژنی ، صنعت غذا و کشاورزی هلند را کربن زدایی می کند

13 سپتامبر 2023-© shutterstock/FotoDuets

Jacob Ruiter، مدیر عامل بنلوکس در EIT InnoEnergy، بررسی می‌کند که چگونه دور شدن از کودهای نیتروژنی به کربن زدایی بخش غذا و کشاورزی در هلند و فراتر از آن کمک می‌کند.

هلند، ، متعهد شده است که انتشار نیتروژن خود را تا سال 2030 به نصف کاهش دهد. کشاورزی کشور هلند یکی از بزرگترین صادرکنندگان در جهان است، بنابراین هرگز به این اندازه مهم نبوده است که این گار درست را انجام دهیم.

اما این سفر تاکنون بدون فراز و نشیب نبوده است که با مخالفت شدید کشاورزان و واکنش‌های گسترده‌تر مردم مواجه شد و به افزایش غیرمنتظره آرا به حزب پوپولیست روستایی، جنبش کشاورز – شهروند، در انتخابات اخیر کمک کرد.

اکنون، این کشور آماده است تا بخش کشاورزی خود را متحول کند، و موفقیت آن به حمایت صنعت از فناوری های نوظهور که پتانسیل تسریع پیشرفت به سوی اهداف صفر خالص 2050 را دارند، بستگی دارد.

الان کجا هستیم؟

ما کمی بیش از 100 سال است که از کودهای نیتروژن استفاده می کنیم و با ایجاد گازهای جوی فراوان برای تضمین تامین غذا برای جمعیت رو به افزایش جهانی خود استفاده می کنیم. اما، مانند بسیاری از بخش‌های فراصنعتی ما، فناوری‌های جدید با چالش انجام کار مشابه پیشینیان «کثیف» خود، اما با استعدادی سبز روبرو هستند.

و اشتها برای انجام این حرکت قطعا وجود دارد، دولت هلند اخیراً 28 میلیارد یورو بودجه برای آب و هوا برای کمک به این کشور برای دستیابی به اهداف اتحادیه اروپا «مناسب برای 55» اعلام کرد، که گامی مهم در انتقال انرژی گسترده‌تر در منطقه است. اما برنامه‌ها قطعاً بدون مقاومت برآورده نمی‌شوند، و حتی با وجود اینکه مدتی است تأثیر استفاده از کودهای نیتروژنی در کشاورزی را می‌دانیم، برای کاهش سطوح در این منطقه کمی انجام شده است – به این معنی که اکنون نیاز به یک بازنگری اساسی است.

این امر باید با حساسیت مطرح شود و این موضوعی است که در حال حاضر ملت را دو قطبی کرده است. طرحی که اخیراً از سوی دولت هلند اعلام شده است، 1.61 میلیارد یورو را برای غرامت به کشاورزان به دلیل تعطیلی مزارع دام اختصاص داده است و در حالی که قصد خوبی داشت، با رویارویی کشاورزانی مواجه شد که به درستی نگران معیشت خود هستند.

واضح است که یک رویکرد چند جانبه کلید حل بحران نیتروژن در هلند خواهد بود، علاوه بر بخش دامداری، ظهور استارت‌آپ‌های فناوری پاک است که سخت تلاش می‌کنند تا این بخش را کربن‌زدایی کنند.

یکی از این استارت آپ ها، شرکت سوئدی C-Green است که اخیراً یک کارخانه آزمایشی در روتردام افتتاح کرده است. C-Green دارای یک راه حل فرآیندی فشرده، قوی و کارآمد برای تبدیل زباله های زیستی مرطوب به هیدروچار جامد است که می تواند برای بسیاری از کاربردها، سوخت زیستی یا بهبود خاک مورد استفاده قرار گیرد.

دیگری FertigHy است که توسط یک کنسرسیوم جهانی که کل زنجیره ارزش را نمایندگی می کند، تأسیس شده است. این شرکت چندین پروژه کود کم کربن در مقیاس بزرگ را ساخته و اجرا خواهد کرد و هیدروژن سبز را برای کربن زدایی زنجیره غذایی ترکیب می کند.

یک کارخانه اولیه در اسپانیا بیش از یک میلیون تن در سال کودهای مبتنی بر نیتروژن کم کربن از 100٪ برق تجدیدپذیر تولید خواهد کرد و ساخت آن در سال 2025 آغاز خواهد شد. این کود کم کربن به کشاورزان کمک می کند تا انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند.

فراتر از هلند

کشاورزان اروپایی با نگاهی گسترده تر از هلند، سالانه بیش از 11 میلیون تن کود نیتروژن مصرف می کنند و بخش کشاورزی مسئول حدود 13 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا است.

علاوه بر این، در زمان اوج قیمت‌های گاز، صنعت شاهد افزایش 149 درصدی قیمت این کودهای نیتروژن برای کشاورزان اتحادیه اروپا در سپتامبر 2022 در مقایسه با سپتامبر 2021 بود. زمانی که سطوح ناپایدار انتشار با افزایش تمایل به احیای کود همراه است. تولید و بومی سازی زنجیره ارزش، گزینه دیگری را باید در نظر گرفت.

کشاورزی در هلند که قبلاً سفر خود را به سمت کربن زدایی آغاز کرده است، در موقعیت مناسبی برای ارائه راهنمایی و یادگیری به اروپا به طور گسترده تر است. در زمانی که حاکمیت غذایی در اروپا در دستور کار قرار دارد، یک رویکرد پشت سر هم برای تامین مواد غذایی و کربن زدایی این بخش به صنعت کشاورزی این قاره اجازه می دهد تا واقعاً بدرخشد.

بنابراین، شاید وقت آن رسیده است که از خواب بیدار شوید و لاله ها را بو کنید. کربن زدایی کشاورزی در هلند و سراسر اروپا نقش مهمی در دستیابی به اهداف انرژی و آب و هوا ایفا می کند و اگر به درستی انجام شود، صنعت می تواند به گونه ای تغییر کند که به نفع مردم، آب و هوا و نتیجه نهایی آن باشد.

EIT InnoEnergy’s The Business Booster (TBB) که در تامین مالی استارت آپ هایی که برای کربن زدایی صنایعی که به سختی کاهش می یابند کار می کنند، رهبری می کند.

رویداد اکتبر امسال در آمستردام کارآفرینان مبتکر و پیشگامان صنعت را گرد هم می آورد تا همکاری های آینده را بررسی کنند و آینده ای پایدارتر ایجاد کنند.

با گردهمایی در مرکز گفتگوی کشاورزی بدون کربن، آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیکی پیشرفته در کشاورزی سبز و فناوری پاک، از مزرعه تا چنگال، آینده بهتری را برای همه خلق می‌کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *