نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 2:09 ب.ظ

صندلی رباتیک که به بهبود ایمنی وسایل نقلیه خودکار کمک می کند

7 سپتامبر 2023ت -وسط کالج لندن-استاد بنی انوری با خودروی خودکار. اعتبار: جیمز تای

به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم برای افزایش اعتماد عمومی به وسایل نقلیه بسیار خودکار، یک صندلی رانندگی رباتیک جدید در جشنواره علم بریتانیا توسط محققان UCL به نمایش گذاشته می‌شود.

صندلی رانندگی که توسط دانشمندان گروه تحرک هوشمند UCL ساخته شده است، به رانندگان در وسایل نقلیه بسیار خودکار سیگنال می دهد که به کمک انسان نیاز است و اپراتور خودرو باید کنترل را دوباره به دست بگیرد. توسعه آن بخشی از پروژه ای است که ارتباط بین وسایل نقلیه خودکار و رانندگان انسانی را بررسی می کند.

گروه IM@UCL یک مدل شبیه ساز رانندگی ایجاد کرد که قادر به درک آگاهی موقعیتی رانندگان انسانی است. آگاهی موقعیتی توانایی درک، درک و پاسخ مؤثر به موقعیت است.

این تنظیمات حرکات چشم راننده را ثبت می‌کند و فعالیت مغز او را اندازه‌گیری می‌کند، که به رایانه نشان می‌دهد که آیا راننده آگاهی موقعیتی بالا یا پایینی دارد. این به خودرو اطلاع می دهد که آیا راننده می تواند با خیال راحت کنترل خودرو را به دست بگیرد.

وسایل نقلیه بسیار خودکار و خودمختار که کاملاً خودران نیستند اما می توانند در شرایط خاص کنترل را از راننده بگیرند، به طور فزاینده ای در جاده ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم‌های خودران احتمالاً در حمل‌ونقل عمومی آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند و جلب اعتماد عمومی در مورد ایمنی این وسایل نقلیه را مهم می‌سازد.

هنگام رانندگی، انسان ها در هر مایل حدود 150 تصمیم می گیرند، از جمله تغییر سرعت، تغییر مسیر یا تغییر جهت. تحقیقات نشان داده است که تعداد قابل توجهی از حوادث مرتبط با ایمنی مربوط به وسایل نقلیه بسیار خودکار و خودران در حین انتقال کنترل از وسیله نقلیه به انسان رخ می دهد. اگر وسیله نقلیه بتواند تشخیص دهد که آیا راننده آگاهی موقعیتی کافی برای به دست گرفتن ایمن کنترل وسیله نقلیه را دارد یا خیر، می توان از برخی حوادث جلوگیری کرد.

خودروهای بسیار خودکار و خودران که در حال حاضر در بازار موجود هستند، سیگنال‌های صوتی و تصویری را به رانندگان ارائه می‌دهند تا به آنها هشدار دهند که کنترل را دوباره به دست گیرند. اما سیگنال‌های بصری به نظارت راننده بر داشبورد بستگی دارد و سیگنال‌های صوتی ممکن است نادیده گرفته شوند یا برای رانندگانی که مشکلات شنوایی دارند مناسب نباشند. برای رسیدگی به این مسائل، محققان در IM@UCL راهی برای هشدار دادن به رانندگان با استفاده از بازخورد فیزیکی از طریق صندلی رانندگی روباتیک به عنوان یک اقدام ایمنی اضافی ایجاد کردند.

ساختارهای رباتیک تعبیه شده در داخل صندلی را می توان توسط هوا تحت فشار قرار داد و به صندلی اجازه می دهد از طریق لمس با راننده ارتباط برقرار کند. اگر وسیله نقلیه تشخیص دهد که راننده بر اساس حرکات چشم و فعالیت مغز خود از اطراف خود آگاهی ندارد، صندلی می تواند “تکان دادن” ملایمی را ایجاد کند. تلنگر به راننده انسان اطلاع می دهد تا آگاهی موقعیتی خود را افزایش دهد.

پروفسور بنی انوری (UCL Civil Civil Engineering Environmental & Geomatic Engineering)، مدیر IM@UCL، گفت: “چشم انداز من این است که انسان ها را قادر سازم تا از مزایای وسایل نقلیه بسیار خودکار و خودران در آینده از طریق فناوری جدید اعتماد کنند و به طور کامل از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال. از طریق تشخیص آگاهی موقعیت در ترکیب با صندلی رانندگی رباتیک. وسایل نقلیه خودران احتمالاً یکی از اولین روبات‌هایی هستند که بسیاری از مردم روزانه با آن درگیر می‌شوند. برای اینکه عموم مردم به این فناوری کاملاً اعتماد کنند، باید اطمینان حاصل کنید که ارتباط موثر بین ماشین و انسان وجود دارد.

“من مشتاقانه منتظرم تا ببینم این فناوری چگونه پیشرفت می کند و همچنین هیجان زده هستم که این را برای عموم در طول جشنواره علم بریتانیا به نمایش بگذارم. دانشگاه ها، صنعت و سیاست گذاران باید برای جلب اعتماد کاربران جاده با یکدیگر همکاری کنند. خوشحالم که کار من می تواند به این امر کمک کند.”

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *