نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 12:57 ق.ظ

فناوری دیجیتال دوقلو چیست؟

12 جولای 2023 – تصویر ایزومتریک از یک هواپیما در کنار آینه دیجیتالی خود. یک ریزتراشه با مدار در زیر آنها قرار دارد.

یک دوقلوی دیجیتال نمایش دیجیتالی از یک شیء فیزیکی، شخص یا فرآیند است که در یک نسخه دیجیتالی از محیط آن زمینه سازی شده است. دوقلوهای دیجیتال می‌توانند به سازمان کمک کنند تا موقعیت‌های واقعی و نتایج آنها را شبیه‌سازی کند و در نهایت به آن اجازه می‌دهد تصمیمات بهتری بگیرد.

اگر یک کپی از خودتان داشتید چه می کردید؟ یک داپلگنگر دیجیتال، از هر نظر با شما یکسان است، در یک رندر دیجیتالی دقیق از خانه، محل کار، محله یا شهر شما؟ حتی بهتر: اگر نسخه دیجیتالی شما – دوقلو دیجیتالی شما – در برابر آسیب، درد یا خجالت غیر قابل نفوذ بود، چه؟

 ذهن در احتمالات غرق می شود. همین کافی است که بگوییم، احتمالاً می‌توانید با اطمینان بیشتر از نتیجه، برای خودتان تصمیم بگیرید.در تجارت، این درجه از اطمینان بسیار ارزشمند است – و دوقلوهای دیجیتالی در حال ظهور ممکن است به ارائه آن کمک کنند.

به بیان ساده، یک دوقلو دیجیتال یک کپی مجازی از یک شیء فیزیکی، شخص یا فرآیند است که می تواند برای شبیه سازی رفتار آن برای درک بهتر نحوه عملکرد آن در زندگی واقعی استفاده شود. دوقلوهای دیجیتال به منابع داده واقعی از محیط مرتبط هستند، به این معنی که دوقلوها در زمان واقعی به روز می شوند تا نسخه اصلی را منعکس کنند. دوقلوهای دیجیتال همچنین لایه‌ای از بینش‌های رفتاری و تجسم‌های مشتق شده از داده‌ها را تشکیل می‌دهند. هنگامی که دوقلوهای دیجیتال در یک سیستم به هم متصل شوند، می‌توانند آنچه را که به عنوان متاورز سازمانی شناخته می‌شود، تشکیل دهند: یک محیط دیجیتالی و غالباً فراگیر که هر جنبه‌ای از یک سازمان را برای بهینه‌سازی شبیه‌سازی‌ها، برنامه‌ریزی سناریو و تصمیم‌گیری تکرار می‌کند و به هم متصل می‌کند.

چند نوع مختلف از دوقلوهای دیجیتال وجود دارد. اول، یک محصول دوقلو وجود دارد که نمایشی از یک محصول است. این دوقلو دیجیتال می‌تواند محصولاتی را در مراحل مختلف چرخه عمر، از طراحی مفهومی اولیه و مهندسی گرفته تا عملکرد کامل، شامل شود – به این معنی که شما داده‌های زنده و بی‌درنگ از یک محصول به‌گونه‌ای دریافت می‌کنید که گویی در حال خدمت است. یکی از نمونه‌های عالی یک محصول دوقلو چیزی است که احتمالاً از قبل در جیب خود دارید.

Google Mapsیک دوقلوی دیجیتالی از سطح زمین است. داده‌های بی‌درنگ ترافیک را به هم پیوند می‌دهد تا به بهینه‌سازی رفت و آمد شما کمک کند.

انواع دیگر دوقلوها عبارتند از دوقلوهای کارخانه تولید، که نمایانگر یک مرکز تولیدی کامل هستند، یا دوقلوهای زنجیره تامین و تدارک، که به آنها دوقلوهای شبکه نیز می‌گویند. و در نهایت، دوقلوهای زیرساخت نشان دهنده زیرساخت های فیزیکی مانند یک بزرگراه، یک ساختمان یا حتی یک استادیوم هستند.

دوقلوهای دیجیتال پتانسیل انجام عملیات چابک تر و انعطاف پذیرتر را دارند. و پتانسیل آنها برای مدیران عامل از بین نمی رود: تحقیقات مک کینزی نشان می دهد که 70 درصد از مدیران فناوری C-suite در شرکت های بزرگ در حال کاوش و سرمایه گذاری روی دوقلوهای دیجیتال هستند.

یکی از زمینه هایی که دوقلوهای دیجیتالی می توانند بیشترین ارزش را داشته باشند، کاهش زمان عرضه به بازار است. دوقلوهای دیجیتال می‌توانند تکرار و بهینه‌سازی سریع طرح‌های محصول را امکان‌پذیر کنند – بسیار سریع‌تر از آزمایش فیزیکی هر نمونه اولیه. علاوه بر این، دوقلوهای دیجیتالی می توانند منجر به بهبود قابل توجهی در کیفیت محصول شوند. با شبیه سازی محصول در طول فرآیند تولید، می توان ایرادات طراحی را خیلی زودتر شناسایی کرد. (ویل روپر، مشاور ارشد مک‌کینزی، با اشاره به دوقلوهای تولیدکننده دیجیتال، می‌گوید: «شرکت‌هایی که ابتدا از این کار استفاده می‌کنند، واقعاً بازارهایی را که در آن حضور دارند متزلزل خواهند کرد.) و در نهایت، با بازتاب یک محصول در خدمت، این امکان وجود دارد. برای ایجاد یک منبع واحد از حقیقت برای نحوه عملکرد طراحی، که امکان تنظیم یا طراحی مجدد در زمان واقعی را فراهم می کند.

McKinsey شاهد بوده است که سازمان‌ها با ایجاد دوقلوهای دیجیتالی از مشتریان خود، افزایش درآمدی تا 10 درصد را منتشر کرده‌اند که به آن مشتریان اجازه می‌دهد تا به طور کامل با محصول شرکت تعامل داشته باشند و خود را در آن غرق کنند. به عنوان مثال، دایملر دوقلوهای مشتری را توسعه داده است که به مشتریان اجازه می‌دهد بدون اینکه پشت فرمان خودرو باشند آن را آزمایش کنند.

دوقلوهای دیجیتال چگونه می توانند بر پایداری محیطی سازمان تأثیر بگذارند؟

دوقلوهای دیجیتالی محصول می توانند به ویژه در بهبود پایداری مفید باشند.تلاش ها این دوقلوهای دیجیتالی می توانند به سازمان ها کمک کنند تا مواد مورد استفاده در طراحی محصول را کاهش دهند و همچنین قابلیت ردیابی محصول را برای کاهش ضایعات محیطی بهبود بخشند. تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مصرفی با استفاده از دوقلوهای دیجیتالی بهبودهای قابل توجهی در پایداری ایجاد کرده اند و ضایعات را تا حدود 20 درصد کاهش داده اند.

چگونه یک سازمان می تواند شروع به ایجاد اولین دوقلوی دیجیتالی خود بکند؟

یک عنصر کلیدی که یک سازمان برای اجرای دوقلوهای دیجیتال به آن نیاز دارد، بلوغ دیجیتالی است. این اساساً به معنی داده است: یک زیرساخت داده با کیفیت بالا که داده های قابل اعتماد را از محیط های آزمایشی و زنده و همچنین استعدادهای مورد نیاز برای ساخت و نگهداری آن زیرساخت ارائه می دهد.

اما این بدان معنا نیست که سازمان ها برای بهره مندی از یک دوقلو دیجیتال به یک محیط پیچیده یا پویا نیاز دارند. برخی از شرکت‌ها محصولات دوقلوی موفق را به سادگی یک مسواک می‌بینند تا بازخورد آن‌ها را از مشتریان دریافت کنند. سپس، هنگامی که مورد استفاده اولیه ایجاد شد، سازمان ها می توانند لایه های بیشتری از اطلاعات و بازخورد بلادرنگ را برای بهبود بیشتر این دوقلو اضافه کنند.

ساختن و مقیاس‌بندی یک دوقلو دیجیتال نیازمند یک رویکرد سه مرحله‌ای است:

  • یک طرح اولیه ایجاد کنید. یک طرح اولیه باید انواع دوقلوهایی را که یک سازمان دنبال می‌کند، ترتیب ساخت آن‌ها برای به حداکثر رساندن ارزش و قابلیت استفاده مجدد، روشی که قابلیت‌های آن‌ها تکامل می‌یابد، و ساختار مالکیت و حاکمیت آنها را تعریف کند.
  • دوقلو دیجیتال پایه را بسازید. سپس یک تیم پروژه، دوقلوی دیجیتال پایه را طی سه تا شش ماه آینده می‌سازد. این مرحله با مونتاژ محصول داده اصلی آغاز می شود، که توسعه تجسم ها را امکان پذیر می کند و به متخصصان علوم داده اجازه می دهد تا یک یا دو مورد استفاده اولیه را ایجاد کنند.
  • تقویت قابلیت ها هنگامی که یک دوقلو دیجیتال اجرا می شود، یک سازمان می تواند قابلیت های خود را با افزودن لایه های داده و تجزیه و تحلیل بیشتر برای پشتیبانی از موارد استفاده جدید گسترش دهد. در این مرحله، سازمان‌ها اغلب دوقلوهای خود را از نمایش ساده دارایی‌ها، افراد یا فرآیندها به ارائه شبیه‌سازی‌ها و نسخه‌ها از طریق استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌های مدل‌سازی پیشرفته ارتقا می‌دهند.

سفر از دوقلوی دیجیتال به متاورس سازمانی چگونه است؟

شرکت‌ها می‌توانند سفر خود را به سوی یک متاورس سازمانی با یک دوقلو دیجیتالی، مدل‌سازی شده از یک محصول داده، آغاز کنند. یک محصول داده یک مجموعه داده با کیفیت بالا و آماده برای استفاده را ارائه می دهد که افراد در سراسر یک سازمان می توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. این باید یک منبع حقیقت واحد و قابل استفاده مجدد باشد که در طول زمان تقویت شود و بتواند به عنوان مبنایی برای موارد استفاده در آینده باشد. در نهایت، اولین دوقلوی دیجیتالی می‌تواند بر اساس آموخته‌های حاصل از داده‌های رفتاری تکامل یابد و در نهایت قابلیت‌های پیش‌بینی قدرتمندتری را ارائه دهد.

از آنجا، یک سازمان می تواند چندین دوقلوی دیجیتالی به هم پیوسته ایجاد کند تا روابط پیچیده بین موجودیت های مختلف را شبیه سازی کند. این امر می‌تواند بینش‌های رفتاری غنی‌تری برای موارد استفاده پیچیده‌تر و ارزش بیشتر ایجاد کند. برای مثال، یک سازمان ممکن است یک دوقلوی دیجیتالی از مشتریان خود را با فروشگاه‌های خرده‌فروشی، موجودی، فروش و جریان‌های فرآیند مشتری مرتبط کند. در انجام این کار، سازمان می تواند موارد زیر را انجام دهد:

  • شبیه سازی تاثیر سرتاسری تغییرات تجاری و بازار در فروشگاه های خرده فروشی
  • ایجاد یک تجربه همه‌کانالی واقعی که امکان توقف و ازسرگیری یکپارچه سفرهای مشتری در سراسر کانال‌ها را فراهم می‌کند.
  • طرح‌بندی فروشگاه را با پاسخ به تغییرات و ترجیحات مشتری بهینه کنید
  • مدل های مختلف پاداش و کارکنان را بر اساس فروش، عملکرد کارکنان و ویژگی های فروشگاه های محلی ارزیابی کنید

در نهایت، یک سازمان با یک شبکه دوقلوی دیجیتال سالم می‌تواند روی فناوری‌های اضافی مورد نیاز برای ایجاد یک متاورس سازمانی لایه‌بندی کند. برای مثال، یک خرده‌فروش می‌تواند دوقلو ی دیجیتال فروشگاه خرده‌فروشی خود را به دوقلوهای دیجیتالی انبارها، زنجیره تامین، مرکز تماس و موارد دیگر متصل کند تا زمانی که همه بخش‌های سازمان تکرار شود.

چگونه برخی از شرکت ها در حال حاضر از دوقلوهای دیجیتال استفاده می کنند؟

علاقه به دوقلوهای دیجیتال، همراه با فناوری‌های حمایتی به‌سرعت در حال پیشرفت، تخمین‌های بازار را برای سرمایه‌گذاری دوقلوهای دیجیتالی بیش از 48 میلیارد دلار تا سال 2026 افزایش می‌دهد. ما در حال حاضر شاهد برخی از پیاده‌سازی‌های پیشرفته هستیم:

     تیم نیوزلند یک دوقلوی دیجیتالی از محیط‌های قایقرانی، قایق‌ها و اعضای خدمه، را ایجاد نموده که تیم  نیوزیلند را قادر می‌سازد تا طرح‌های قایق را بدون ساخت واقعی آزمایش کند. این به تیم قهرمان قایقرانی اجازه داد تا هزاران – به جای صدها – طرح هیدروفویل را ارزیابی کند.

     Anheuser-Busch InBev. یک دوقلو دیجیتالی زنجیره تامین و آبجوسازی را ایجاد کرده که به آبجوسازان این امکان را می‌دهد تا ورودی‌ها را بر اساس شرایط فعال تنظیم کنند و می‌توانند به طور خودکار گلوگاه‌های تولید را جبران کنند (مثلاً وقتی مخزن‌ها پر هستند).

     استادیوم سوفای برای کمک به بهینه‌سازی مدیریت و عملکرد استادیوم، یک دوقلوی دیجیتالی با چندین منبع داده از جمله اطلاعات مربوط به ساختار استادیوم و داده‌های فوتبال بلادرنگ را جمع‌آوری می‌کند.

     اسپیس ایکس. دوقلوی دیجیتالی فضاپیمای کپسولی دراگون اسپیس ایکس را دارد که  اپراتورها را قادر می‌سازد تا مسیرها، بارها و سیستم‌های رانش را با هدف به حداکثر رساندن ایمنی و قابلیت اطمینان در طول حمل‌ونقل نظارت و تنظیم کنند.

https://www.mckinsey.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *