نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 11:50 ق.ظ

دستیابی به مزایای بیشتر با تنوع بخشیدن به کسب و کار

03 اوت 2023-نوشته الکساندر باخمن

به عنوان یک کارآفرین و یک سرمایه‌گذار، یکی از رایج‌ترین سوالاتی که می‌پرسم این است: «چرا وقتی چیزی دارید که در حال حاضر کار می‌کند و پتانسیل توسعه بیشتر را دارد، به دنبال خطوط جدید کسب‌وکار باشید؟» برای این، استعاره ای را مطرح می کنم، “آیا می توانی روی یک صندلی معمولی فقط با یک پا بنشینی؟”

پاسخ این است که اگر در ایجاد تعادل عالی بودید، می توانستید، و برخی از افراد ممکن است از این چالش لذت ببرند. با این حال، اگر آن پا بشکند چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا تصور کنید که هر پایه روی صندلی یک واحد تجاری است که شما دنبال می‌کنید – حتی اگر یک یا دو پا شکسته شود، باز هم می‌توانید نشسته بمانید، حتی اگر این یک عمل متعادل کننده باشد.

حقیقت ساده این است که سرمایه گذاری های تجاری اغلب به دلایلی از بین می روند. دلایل قابل پیش بینی و قابل اجتنابی مانند تناسب ضعیف بازار یا کمبود سرمایه وجود دارد. اما چیزهای دیگر، مانند کاهش ارزش پول یا یک بیماری همه گیر جهانی، قابل پیش بینی نیست.

تنوع بخشی راهی برای کاهش این خطرات و زیان های احتمالی است، اما باید با دقت این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، شما با خطر شکست مواجه خواهید شد زیرا تمرکز شما بیش از حد تقسیم شده است.

بسیاری از مزایای بالقوه دیگر از تنوع وجود دارد، و در اینجا چند نکته برای استفاده حداکثری از آن وجود دارد.

از بازارهای جدید برای تحریک رشد استفاده کنید

هر کارآفرینی به دنبال رشد است، اما همیشه ایده مشخصی از معنای آن ندارند. مهم است که به یاد داشته باشید که یک کسب و کار فقط می تواند رشد عمودی زیادی داشته باشد، قبل از اینکه افقی و تخت شود، سوخته یا به انحصار تبدیل شود. در هر سه مورد، این نوع رشد در نهایت به جایی نخواهد رسید.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت فوق العاده موفق باشد، می تواند در فضای خود مانند گوگل، آمازون و متا به یک انحصار تبدیل شود. این شرکت های بزرگ دیگر نمی توانند از استراتژی های آزمایش شده و واقعی خود برای رشد استفاده کنند. همانطور که در فیس بوک دیدیم، آنها به مرور زمان قدرت خود را از دست می دهند. برای رفع این مشکل، متا اینستاگرام را در یک حرکت “رشد افقی” خریداری کرد که به شرکت اجازه داد مخاطبان جدیدی را جذب کند و برخی از کاربرانی را که این پلتفرم را رها کرده بودند بازگرداند.

بسیاری از بنیانگذاران بر روی ارائه اعداد رشد عمودی سالانه 30 تا 40 درصد به سرمایه گذاران متمرکز هستند – و این پایدار نیست. در عوض، هنگامی که یک کسب و کار دارای یک تیم مدیریتی مستقر است و همه چیز به خوبی پیش می رود، مالکان باید شروع به جستجوی بازارهای جدید برای دستیابی به رشد متقابل عمودی کنند.

با خطوط جدید کسب و کار مانند پروژه های سرمایه گذاری رفتار کنید

یکی دیگر از مشکلات آشنا که شرکت ها هنگام تلاش برای تنوع بخشیدن به آن ها می توانند با آن مواجه شوند این است که ندانند چه زمانی از پروژه ای که نتیجه نمی دهد صرف نظر کنند. اختصاص منابع به تحقیق و توسعه  مهم است، اما دانستن اینکه چه زمانی باید دنبال یک ایده را متوقف کرد به همان اندازه مهم است. برای کسب و کارم، من با هر ایده جدید مانند یک پروژه سرمایه گذاری رفتار می کنم. نیاز به فرضیه های قابل اجرا، مقدار اختصاصی سرمایه سرمایه گذار (یعنی تخصیص بودجه) و باند پروازی تعریف شده دارد.

به عنوان مثال، از سپتامبر 2021، من تیمی داشته ام که تلاش می کند یک ویژگی تجاری موجود را به خط کسب و کار خودش تبدیل کند. متأسفانه اخیراً مجبور شدم پروژه را ببندم زیرا با وجود یک سال و نیمی که به دنبال راه هایی برای کارکرد آن بودم، ارائه محصول به بازار امکان پذیر نبود. ریسک دیگر ارزش سرمایه گذاری را نداشت، بنابراین زمان حرکت فرا رسیده بود.

هیچ فرمول دقیقی برای یک کسب‌وکار برای تعیین مدت زمان تزریق نقدینگی به یک پروژه متنوع‌سازی وجود ندارد، اما بنیانگذاران باید یک جدول زمانی و بودجه تعیین کنند و حتی در مواجهه با زیان‌ها به آن پایبند باشند.

به دنبال فرصت های تجاری هم افزایی باشید

دو نوع اساسی تنوع وجود دارد: هم افزایی و تجربی. با اولین مورد، شرکت شما به عمودی های مرتبط برای گسترش و امنیت نگاه می کند. خط لوله فیس‌بوک به اینستاگرام یکی از این نمونه‌ها است و خریدهای دیزنی نشنال جئوگرافیک و مارول نمونه‌ای دیگر. با این حال، خطوط تجربی کسب و کار نیز وجود دارد، مانند تلاش Google برای انشعاب در فضای پیام‌رسانی اجتماعی با  .Google Hangout

هر دو روش تنوع شایستگی دارند، اما کسب و کارهای جدید باید بیشتر بر روی یکپارچگی افقی تمرکز کنند تا جهش های بزرگ به فضای جدید. یافتن جایگاه‌هایی در صنعت شرکت فعلی‌تان راهی عالی برای استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه و در عین حال دنبال کردن رشد افقی برای امنیت بیشتر است.

صنعت خودرو به این دلیل و روشها شناخته شده است. بسیاری از تولیدکنندگان با مجموعه‌ای از مدل‌های خودرو شروع می‌کنند و در نهایت به بازارهای مرتبط مانند کامیون‌ها یا خودروهای شاسی‌بلند گسترش می‌دهند، یا حتی همانطور که در مورد هوندا دیده‌ایم، به سمت تولید هواپیما جهش می‌کنند.

به یاد داشته باشید که تمرکز بر تنوع غلبه دارد.

بنیانگذاران به این مشهور هستند که خود را بیش از حد لاغر می کنند. آنها رویاپرداز و خلاق هستند، بنابراین همیشه ایده های جدیدی دارند که مشتاق آزمایش آنها هستند. با این حال، نشانه یک کارآفرین واقعاً بزرگ کسی است که می تواند آنها را هدایت کند.

بدون اینکه حواس‌تان به پروژه‌های دیگر پرت شود، روی سرمایه‌گذاری در مقابل آنها تمرکز کنید.

صاحبان کسب و کار باید متوجه شوند که تفاوتی بین تنوع عمدی و آزمایش وجود دارد، زیرا آنها یک ایده جدید امیدوارکننده دارند. یکی از بهترین استراتژی‌ها برای توسعه خطوط جدید کسب‌وکار این است که اطراف خود را با افراد باهوش و شایسته پر کنید که می‌توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید آیا یک ایده ارزش سرمایه‌گذاری منابع را دارد یا خیر، و سپس زمانی که زمان پیگیری پروژه جدید است به آنها تفویض کنید.

ایجاد تنوع، کلید کاهش ریسک‌های حفظ یک شرکت است، و همچنین راهی عالی برای گسترش دامنه سازمان شما از طریق پروژه‌های مرتبط است و آن را در بلندمدت پایدارتر می‌کند.

https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *