نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 12:51 ق.ظ

پلتفرم کنترل ترافیک زمینی مجهز به هوش مصنوعی در صنعت فرودگاهی

Aria Alamalhodaei-3 آگوست 2023-اعتبار تصویر Getty Images

این واقعیت که هر پرواز به موقع حرکت می کند یک معجزه کوچک است، معجزه ای که نیاز به همگام سازی دقیق هزاران نقطه داده و نیروی کار به همان اندازه روی زمین دارد. بسیاری از این موارد را مسافران هرگز نمی بینند – به ویژه خدمه پشتیبانی زمینی و زیرساخت هایی که غذا و چمدان را بارگیری می کنند، هواپیماها را سوخت می دهند و در تاکسی کردن هواپیما کمک می کنند.

به گفته بنیانگذاران Moonware مستقر در لس آنجلس، این وضعیت فعلی التماس برای بهبود است.

خاویر ویدال، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Moonware در مصاحبه اخیر گفت: در مورد عملیات زمینی، “همه چیز هنوز واقعاً دستی و واقعاً ناهماهنگ است.” همه چیز هنوز با دستگاه های واکی تاکی و کاغذ کار می کند. . . . در پایان روز، همه اینها یک تقلای لحظه آخری برای یافتن افراد مناسب و تجهیزات مناسب برای خدمات رسانی به موقع پروازها است.»

راه‌حل Moonware یک سیستم‌عامل مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملیات زمینی است که HALO نامیده می‌شود، که به صورت الگوریتمی عملیات زمینی را در زمان واقعی هماهنگ می‌کند. این نرم افزار قبل از اعزام خودکار خدمه و تجهیزات، متغیرهایی مانند مسافت، زمان خروج و رسیدن، و در دسترس بودن خدمه را در نظر می گیرد. ویدال و ساونون ملکشاهی، بنیانگذاران این استارت‌آپ، می‌گویند که تاخیرها، ازدحام فرودگاه و زمان گردش هواپیما را کاهش می‌دهد.

نرم افزار HALO سه جریان داده اصلی را استخراج می کند: اطلاعات پرواز در زمان واقعی. برنامه خدمه و تخصیص وظایف؛ و موقعیت های زمینی و حرکت خدمه و وسایل نقلیه. این جریان داده نهایی مختص Moonware است و از تلفن‌های همراه کار و ردیاب‌های GPS ارزان قیمت برای جمع‌آوری مکان‌های دقیق همه «قطعه‌های» گردش کار فرودگاه استفاده می‌کند.

این راه حلی است که ملکشاهی آن را به یک «سکوی کنترل ترافیک زمینی» مجهز به هوش مصنوعی تشبیه کرده است، شبیه به اینکه چگونه کنترل ترافیک هوایی (ATC) هواپیماها را بر روی زمین و در حریم هوایی امروز هدایت می کند. مانند ATC، نرم افزار HALO یک آگنوستیک فرودگاه است. علاوه بر خطوط هوایی تجاری، می تواند توسط حامل های بار، دفاع و در نهایت حتی اپراتورهای eVTOL استفاده شود.

راه حل Moonware توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. این استارت‌آپ اخیراً با مشارکت Zero Infinity Partners، The House Fund، Lorimer Ventures، Plug and Play و چندین سرمایه‌گذار فرشته، 2.5 میلیون دلار سرمایه اولیه به رهبری شرکت VC مرحله اولیه Third Prime را بسته است.

چشم انداز این استارت آپ سه ساله برای آینده فرودگاه ها فقط به نرم افزار محدود نمی شود. در عوض، Moonware جاه‌طلبی‌های بسیار بزرگ‌تری برای ایجاد استقلال در همه جنبه‌های عملیات زمینی دارد، از وسایل نقلیه‌ای که چمدان‌ها را حمل می‌کنند تا تراکتورهای پس‌بک که هواپیما را از گیت به سر باند فرودگاه می‌برند.

اول، Moonware قصد دارد سیستم عامل را با خطوط هوایی تجاری راه‌اندازی کند، از خطوط هوایی که تیم عملیات زمینی خود را منبع‌رسانی می‌کنند شروع کند: به مرکز هواپیمایی دلتا در فرودگاه آتلانتا یا یونایتد در SFO فکر کنید. خوشبختانه، در حالی که خطوط هوایی به شدت توسط اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده کنترل می‌شوند، مناطقی که عملیات زمینی در آن انجام می‌شود تحت چنین اختیارات مشابهی نیستند – این بدان معناست که Moonware می‌تواند به سرعت راه اندازی و امیدوارم مقیاس‌پذیر شود.

ویدال گفت که اولین استقرار اولیه پولی این شرکت با یک “حمل کننده بزرگ مستقر در خارج از اروپا” نامشخص خواهد بود. این استقرار، که اواخر پاییز امسال در آمریکای شمالی انجام خواهد شد، شاهد استفاده از HALO برای سرویس دهی روزانه حدود 15 تا 20 پرواز در طول 4 تا 6 ماه خواهد بود.

Moonware امیدوار است به صورت عمودی در سراسر فرودگاه های هاب خطوط هوایی گسترش یابد، با این انتظار که HALO با استفاده از هاب های بیشتری از آن اثر شبکه ای داشته باشد. ویدال گفت: «ما می‌توانیم در یک فرودگاه پنج دقیقه، و در فرودگاهی دیگر سه دقیقه و در فرودگاهی دیگر دو دقیقه صرفه‌جویی کنیم – ناگهان، این دقیقه‌ها به ساعت‌ها باز شدن در برنامه آنها تبدیل می‌شود. اینجاست که آنها واقعاً می توانند هر روز پروازهای بیشتری را بدون نیاز به خرید هواپیمای جدید اضافه کنند، بنابراین هزینه اضافی وجود ندارد.

این شرکت همچنین در حال گفتگو با نیروی هوایی ایالات متحده است که با هماهنگی عملیات زمینی نیز دست و پنجه نرم می کند. در واقع، ویدال گفت که مشکلات آنها احتمالاً بدتر از مشکلاتی است که هوانوردی تجاری با آن مواجه است: “در برج های کنترل آنها اساساً تخته های سفید با آهن ربا دارند.” “هرگاه هواپیما یا چیزی در سمت هوا حرکت می کند، آهنربا را روی تخته سفید حرکت می دهد.”

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، Moonware می خواهد استقلال را به عملیات زمینی به احتمال زیاد در اواخر دهه آینده معرفی کند. این قابلیتی است که به ویژه با عملیاتی شدن اشکال جدید حمل و نقل، مانند eVTOL و حتی پرواز تجاری مافوق صوت، مفید خواهد بود. ملکشاهی به سفارش عظیم ۱ میلیارد دلاری United Airlines با توسعه دهنده eVTOL Archer Aviation به عنوان سیگنالی قوی اشاره کرد که هواپیماهای برقی احتمالاً امروز در فرودگاه های تجاری ادغام خواهند شد.

او گفت: «ما واقعاً می‌بینیم که فرودگاه‌ها به قطب‌هایی تبدیل می‌شوند که همه این حالت‌های مختلف سفرهای هوایی را متحد می‌کنند. «نیازها برای خدمات رسانی به این هواپیماها کاملاً متفاوت است. اساساً آنچه HALO ایجاد می کند این است که اکوسیستمی برای مدیریت تمام نیازهای خدماتی مختلف برای همه این هواپیماهای مختلف، تضمین سازگاری و ساده سازی آن.

https://techcrunch.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *