نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 1:57 ب.ظ

محیط‌ زیست؛ اصلی‌ترین زمینه برای تعریف مسئولیت اجتماعی

10-5-1402

محیط‌ زیست؛ اصلی‌ترین زمینه برای تعریف مسئولیت اجتماعی

نخستین همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» به منظور ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و تنویر نقش متقابل دانشگاه و صنعت، به همت مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی وابسته به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد شهیدبهشتی و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در ۱۸ مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دومین نشست‌ از سلسله نشست‌های «همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» با عنوان نقش سازمان حفاظت محیط زیست در جاری‌سازی مسئولیت اجتماعی، با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، جمعی از مدیران کل این سازمان و مسئولین شرکت‌ها و صنایع مختلف فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی در سالن حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

دکتر حسین محمودی، دبیر علمی کمیته صنعت همایش در ابتدای این نشست، ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان این نشست، توضیحات مختصری در مورد اهداف و محورهای «همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» ارائه کرد.

در ادامه نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین سخنرانی این نشست گفت: مسئولیت اجتماعی ریشه در تمدن ایرانی و اسلامی دارد و دین اسلام در همه امور برای همه مردم مسئولیت تعریف کرده و بحث حقوق عامه نیز یکی از مهم‌ترین ارکان مسئولیت اجتماعی است.

وی  با بیان این نکته که مهم‌ترین رکن مسئولیت اجتماعی در زمینه حفظ محیط زیست در کشور ما اصل ۵۰ قانون اساسی است، افزود: در حال حاضر محیط زیست اصلی‌ترین زمینه برای تعریف مسئولیت اجتماعی است و لازم است مردم و مسئولین را با این اصل اساسی آشنا کنیم.

پدرام جدی؛ سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: شرایط محیط زیست کشوی ناپایدار و شکننده است و معضلاتی ازجمله بحران فرونشست‌ در دشت‌های کشور، درگیری ۲۳ استان با بحران ریزگردها، خشکی تالاب‌ها، فرسایش خاک، کاهش پوشش گیاهی و … نشان از این موضوع دارند.

وی افزود: هر صنعتی با هر کاربری، ردپایی از خود بر محیط زیست داشته و با وجود افزایش تکنولوژی نیز این ردپا غیرقابل انکار است. ما باید شرکت‌ها و صنایع را به سطحی از آگاهی برسانیم که مسئولیت اجتماعی را وظیفه خود بدانند و این مهم از طریق ترویج، آگاه‌سازی و سیاست‌های تشویقی ممکن می‌شود.

حسن کاوه فیروز؛ رئیس مرکز برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست نیز اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی از دید محیط زیست، یک بحث اخلاقی است که بر صنعت نیز نظارت دارد. محیط زیست یک حق بین نسلی است و تنها موردی است که در قوانین کشور و در اسناد بالادستی برای افرادی که به دنیا نیامده‌اند، تعریف شده است.

وی از ورود سازمان حفاظت محیط زیست به  اقتصاد کلان کشور خبر داد و گفت: به واسطه بحث ارزش‌گذاری اقتصادی که همکاران در دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی دنبال می‌کنند، به زودی سازمان محیط زیست به حساب‌های ملی ورود می‌کند و این به معنای ورود سازمان به اقتصاد کلان کشور است.

داریوش گل‌علیزاده، رییس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در زمینه محیط زیست، وظیفه شرکت در قبال سازمان حفاظت از محیط زیست نیست، بلکه وظیفه‌ای است در قبال مردم جامعه و فرزندان خود افراد. پرداختن به محیط زیست هزینه نیست، بیمه‌ای است برای جلوگیری از آلودگی‌های مرگبار زیست محیطی.

وی افزود: عادت کردن مردم، موجب کاهش سطح مطالبه‌گری ایشان و در نهایت کم‌توجهی سازمان‌ها می‌شود. یک جامعه موفق باید مطالبه‌گری بالایی داشته باشد.

علی ربانی، کارشناس حوزه مسئولیت اجتماعی در صنعت پتروشیمی نیز بیان کرد: مدیریت پسماندهای صنعتی و شهری، حرکت مثبتی است که با نتایج موفقیت‌آمیز همراه شده است.

وی افزود: حضور مردم در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست در مسیر مسئولیت اجتماعی، گامی بلند در راستای توسعه پایدار محسوب می‌شود.

سینا شیخی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در سخنانی گفت: نبود ضمانت اجرایی، عامل عدم موفقیت قوانینی بوده است که پیش از این شرکت‌ها را به رعایت مسائل زیست محیطی مکلف می‌کردند.

وی افزود: سبزشویی جزو آسیب‌های حوزه مسئولیت اجتماعی است و در این راستا شرکت‌های زیان‌ده دولتی حق ورود به زمینه‌های داوطلبانه مسئولیت اجتماعی را ندارند.

علیرضا رحمتی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران بیان کرد: در دنیای امروز، جلوگیری از تخریب محیط زیست یک مسئله جدی است. در ایران نیز ما چهار برابر موجودی منابع مصرف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد چرخشی، به معنی استفاده بهینه از مواد اولیه، خلاقیت و بازیافت بوده و راه حلی برای مسائل امروز اقتصاد و محیط زیست است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *