نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 11:28 ق.ظ

دانشمندان کشف کردند که زمان پس از انفجار بزرگ 5 برابر کندتر حرکت می کند

اندی کوربلی -10 ژوئیه 2023- پروفسور گراینت لوئیس از موسسه ستاره شناسی سیدنی در دانشکده فیزیک

بسیاری از ما چارچوب تئوری بیگ بنگ را می دانیم – جهان پس از یک انفجار بزرگ از یک نقطه به بیرون شروع به انبساط کرد، و همانطور که ماده شروع به ادغام به ساختارهای بزرگتر و داغتر کرد، جهان با سرعت های بیشتر و بیشتر شروع به انبساط کرد.

این امر ایجاب می‌کند که در دوره‌های اولیه جهان، این انبساط کندتر بوده است، و از آنجایی که انیشتین نشان می‌دهد زمان و مکان به هم مرتبط هستند، زمان نیز کندتر خواهد بود – دقیقاً همان چیزی که اخیراً توسط ستاره‌شناسان Down Under کشف شد.

پروفسور گراینت لوئیس از دانشگاه سیدنی و دکتر برندون بروئر در دانشگاه اوکلند در مقاله‌ای پیشگامانه منتشر شده در نیچر، از اختروش‌ها به عنوان ساعت برای ردیابی سرعت زمان در کیهان اولیه استفاده کردند – شاید کمتر از یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ.

کوازارها قدرتمندترین اجرام شناخته شده جهان هستند و نشان دادند که زمان در اولین فصل جهان 500 درصد کندتر از امروز حرکت می کرد.

پروفسور لوئیس گفت: «با نگاهی به زمانی که جهان کمی بیش از یک میلیارد سال سن داشت، می بینیم که زمان پنج برابر کندتر جریان دارد. “اگر شما آنجا بودید، در این جهان نوزاد، یک ثانیه به نظر یک ثانیه می رسید – اما از موقعیت ما، بیش از 12 میلیارد سال آینده، به نظر می رسد که این زمان اولیه به بیشر به طول می انجامد.”

روش‌های قدمت قبلی جهان از انفجارهای ابرنواختر استفاده می‌کردند، اما اختروش‌ها بسیار پرانرژی‌تر هستند و بیشتر شبیه نمایش‌های آتش‌بازی تکراری عمل می‌کنند تا یک فشفشه. این هسته‌های فعال کهکشانی از سیاهچاله‌های بسیار پرجرم انرژی می‌گیرند که میلیاردها بار بزرگ‌تر از خورشید هستند که توسط دیسک‌های برافزایش عظیم گاز داغ احاطه شده‌اند. انرژی ای که آنها منتشر می کنند فراتر از تمام استعاره ها است.

لوئیس توضیح می دهد که او و تیمش از طیف سنجی برای جدا کردن نور از حدود 200 اختروش به سبز، قرمز و فروسرخ استفاده کردند که به آنها اجازه می داد مسیر نورها را در فضا و زمان ترسیم کنند و نه مانند تیک تاک ساعت.

لوئیس می‌گوید: «اما با این داده‌ها و تحلیل‌های جدید، ما توانستیم تیک گریزان اختروش‌ها را پیدا کنیم و درست همانطور که نسبیت انیشتین پیش‌بینی می‌کند، رفتار می‌کنند.

این سومین یا چهارمین بار درزمان اخیر است که پیش‌بینی جسورانه انیشتین درست به اثبات می‌رسد، و نشان می‌دهد که هوش عالی مردی که بیش از برخی دانشمندان در آزمایشگاه پیش‌بینی‌های بیشتری در قبر خود دریافت می کند .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *