نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 3:16 ق.ظ

پرولیفیک و آموزش و تست استرس مدل های هوش مصنوعی

Ingrid Lunden-12 ژوئیه 2023-اعتبار تصویر: Getty Images

هوش مصنوعی، زمانی که به خوبی کار می‌کند، می‌تواند شبیه جادو باشد، اما اغلب سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آنطور که باید کار نمی‌کنند: اگر داده‌های مورد استفاده برای آموزش مدل‌ها به اندازه کافی عمیق، گسترده و قابل اعتماد نباشد، هر نوع اشتباهی را می‌تواند ارسال کند. یک استارت‌آپ لندنی به نام Prolific سیستمی ساخته است که معتقد است می‌تواند با استفاده از شبکه‌ای متشکل از 120000 شرکت‌کننده انسانی برای اطلاع‌رسانی و تست استرس مدل‌های هوش مصنوعی به رفع این مشکل کمک کند. و در نشانه ای از تقاضا برای خدمات خود، پرولیفیک اکنون مقداری بودجه – 25 میلیون پوند (32 میلیون دلار) – برای گسترش فعالیت های خود جمع آوری کرده است.

این دور توسط Partech و Oxford Science Enterprises (OSE) رهبری شد.

Prolific در سال 2014 تاسیس شد و در حال حاضر سازمان هایی مانند گوگل، دانشگاه استنفورد، دانشگاه آکسفورد، کینگز کالج لندن و کمیسیون اروپا را در میان مشتریان خود به حساب می آورد و از شبکه شرکت کنندگان خود برای آزمایش محصولات جدید، آموزش سیستم های هوش مصنوعی در زمینه هایی مانند ردیابی چشم و … استفاده می کند. و یا تعیین این که آیا برنامه‌های هوش مصنوعی رو به انسان آن‌طور که سازندگان آن‌ها می‌خواهند کار می‌کنند یا خیر. تا به حال، درآمد کاربرانی از این دست بوده است که به رشد Prolific کمک کرده است. در واقع، تنها پولی که پرولیفیک قبل از این دور جمع آوری کرده بود، یک دور اولیه 1.4 میلیون دلاری بود که پس از گذراندن دوره YC به دست آورد . بله، سودآور بود؛ حالا که پول VC می گیرد و روی رشد سرمایه گذاری می کند، دیگر نیست.

بردلی، بنیانگذار و مدیر عامل، از طریق ایمیل به TechCrunch گفت:

«ما اخیراً کشش باورنکردنی را دیده‌ایم و فرصت بزرگی پیش روی خود داریم، بنابراین این بودجه جدید را برای افزایش تلاش‌های خود و گسترش محصول و طیف شرکت‌کنندگان بسیار سریع‌تر از آنچه که بدون آن می‌توانیم داشته باشیم، می‌پذیریم..

این شرکت در ابتدا نه به دلیل یک نیاز خاص در دنیای هوش مصنوعی، بلکه به دلیل یک مشکل کلی که محققان اغلب با پانل‌هایی برای هر چیزی با آن مواجه می‌شوند، شکل گرفت، چیزی که بردلی در کار آکادمیک خود شناسایی کرد (پیشینه او، قبل از پرولیفیک، در محاسبات بود. زیست شناسی و فیزیک).

به طور خلاصه، یافتن بخش‌های متقاطع جامعی از افراد برای پاسخ دادن به سؤالات یک چالش است و انجام به موقع آن تقریباً غیرممکن است. رجوع بسیاری از محققان این است که با اشخاص ثالث برای شرکت کنندگان منبع کار کنند، اما این اشکالات خاص خود را دارد، از جمله ناتوانی در تأیید افراد و انتخاب مقاطع برای اطمینان از نمونه های نماینده.

در هوش مصنوعی، همین مسائل به‌ویژه حاد هستند: داده‌های نادرست یا گمراه‌کننده همان ضرب‌المثلی است که می‌تواند نحوه عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی را ایجاد یا خراب کند. با توجه به اینکه هوش مصنوعی چقدر گسترده است – یا شاید دقیق تر، چقدر مردم امیدوارند روزی از آن استفاده کنند.

راه حلی که بردلی برای رفع آن شناسایی کرد، اگر نه اجرای واقعی، از نظر مفهومی نسبتاً ساده بود: راه بهتری برای یافتن منابع پانل ها ایجاد کنید.

او گفت که در روزهای اولیه، این شرکت فعالانه به افراد نزدیک می شد و برای یافتن آنها به رویدادها و مکان های دیگر می رفت. بردلی گفت: «ما به طور کلی کارهایی را انجام می‌دادیم که «مقیاس نبودند». اما پس از اینکه به یک توده بحرانی رسیدیم، اکثر شرکت‌کنندگان در نتیجه تجربه مثبت کاربر، ما را از طریق دهان به دهان کشف کردند.» پرولیفیک می گوید که تا به امروز حدود 100 میلیون دلار به آنها پرداخت کرده است.

او گفت که Prolific کار می کند تا مجموعه 120000 کاربر را نسبتاً حفظ کند، حتی در مورد جمعیت شناسی. و همچنین ابزارهایی ساخته است – از جمله بیش از 300 فیلتر بر اساس داده‌های سرشماری و منابع دیگر – تا مشتریانش بتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند بهتر تنظیم کنند.

این شرکت از قضا از خود هوش مصنوعی برای حل یک مشکل حیاتی در دنیای هوش مصنوعی استفاده نمی کند. او گفت: «ما در حال حاضر بر روی ارائه HI (هوش انسانی) برای کمک به بهبود هوش مصنوعی متمرکز هستیم.

بردلی گفت، در حالی که هم افزایی زیادی بین آنچه پرولیفیک برای رفع یک نیاز در بازار هوش مصنوعی ساخته است و نیازهای گسترده تر در دنیای تحقیقات وجود دارد، هیچ برنامه ای برای گسترش شبکه آن به منظور کار فراتر از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی وجود ندارد.

عمری بنایون، شریک عمومی پارتک در بیانیه ای گفت: «پرولیفیک یک پلت فرم آنلاین فوق العاده قدرتمند برای تحقیق ایجاد کرده است. “ریشه آن در دانشگاه به این معنی است که بالاترین استانداردها را برای کیفیت اعمال کرده است، در حالی که تخصص فنی آن نوآوری را به ارمغان می آورد که آن را از هر چیز دیگری متمایز می کند. در جایی که دیگران به روش‌های استخدام دستی تکیه می‌کنند، Prolific زیرساخت تحقیقاتی ایجاد کرده است که همه چیز را از استخدام و بررسی شرکت‌کنندگان گرفته تا ادغام ابزارهای تحقیقاتی را پوشش می‌دهد. و آماده است تا رهبری جهانی را در دانشگاه به دست آورد و همچنین برای کمک به توسعه هوش مصنوعی کاملاً مناسب است.

https://techcrunch.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *