نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 9:06 ق.ظ

Shutterstock قرارداد با OpenAI را برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مولد گسترش می دهد

Kyle Wiggers11 ژوئیه، 2023 -اعتبار تصویر: استفانی رینولدز / خبرگزاری فرانسه / گتی ایماژ

Shutterstock  اعلام کرد که قصد دارد قرارداد فعلی خود را با OpenAI گسترش دهد تا داده های آموزشی مدل های هوش مصنوعی خود را در اختیار استارت آپ قرار دهد.

در طی شش سال آینده، OpenAI داده‌های Shutterstock، از جمله تصاویر، ویدیوها و موسیقی، و همچنین هر ابرداده مرتبط را مجوز خواهد داد Shutterstock. به نوبه خود «دسترسی اولویت‌دار» به آخرین فناوری OpenAI و قابلیت‌های ویرایش جدید خواهد داشت که به مشتریان اجازه می‌دهد تصاویر را در کتابخانه محتوای تغییر دهند.

Shutterstock می‌گوید که علاوه بر این، OpenAI با آن کار خواهد کرد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را از طریق Giphy، کتابخانه GIF که Shutterstock اخیراً از Meta خریداری کرده است، به کاربران تلفن همراه بیاورد.

پل هنسی، مدیرعامل Shutterstock در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «تجدید و گسترش قابل توجه مشارکت استراتژیک ما با OpenAI، تعهد ما را برای هدایت نوآوری در فناوری هوش مصنوعی تقویت می‌کند و ما را به عنوان شریک داده و توزیع انتخابی برای رهبران صنعت در هوش مصنوعی مولد قرار می‌دهد.»

گالری‌های محتوای سهام مانند Shutterstock و استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مولد، رابطه‌ای ناراحت‌کننده – و گاهی اوقات آزمایش‌کننده – دارند. هوش مصنوعی مولد، به‌ویژه هنر هوش مصنوعی مولد، با توجه به توانایی آن در ایجاد تصاویر استوک بسیار قابل تنظیم در هدایت، یک تهدید وجودی برای گالری‌های سهام به شمار می‌رود.

در همین حال، مشارکت‌کنندگان در گالری‌های تصاویر استوک، از جمله هنرمندان و عکاسان، به استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مولد به دلیل آنچه که آنها تلاش‌هایی برای سود بردن از کار خود بدون ارائه اعتبار یا غرامت می‌دانند، اعتراض کرده‌اند.

اوایل سال جاری، Getty Images از Stability AI، خالقان ابزار هنری هوش مصنوعی Stable Diffusion، به دلیل دستکاری محتوای آن شکایت کرد. این شرکت Stability AI را به کپی غیرقانونی و پردازش میلیون‌ها فایل ارسالی Getty Images که توسط حق چاپ محافظت می‌شوند، متهم کرد تا نرم‌افزار خود را آموزش دهد.

در یک پرونده جداگانه، سه نفر از هنرمندان مدعی هستند که Stability AI و Midjourney، یک پلتفرم ایجاد هنر هوش مصنوعی، با آموزش آثار خود از طریق وب بدون اجازه آنها، قانون کپی رایت را نقض می کنند.

برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که مدل‌های آموزشی با استفاده از تصاویر عمومی، حتی آنهایی که دارای حق چاپ هستند، تحت دکترین استفاده منصفانه در ایالات متحده قرار خواهند گرفت، اما این موضوعی است که بعید است به این زودی حل شود.

برخلاف Getty Images، Shutterstock – شاید تمایلی به کسب سود در یک نبرد طولانی دادگاه نداشته باشد – هوش مصنوعی مولد را پذیرفته است و با OpenAI همکاری می کند تا یک خالق تصویر با قدرت DALL-E 2 OpenAI ارائه دهد. معامله Shutterstock-OpenAI به قبل بازمی گردد. 2021، اما سازنده تصویر تا اواخر سال 2022 راه اندازی نشد. فراتر از OpenAI، Shutterstock قراردادهای مجوز با Nvidia، Meta، LG و دیگران برای توسعه مدل ها و ابزارهای هوش مصنوعی مولد در مدل های سه بعدی، تصاویر و متن ایجاد کرده است.

در تلاش برای آرام کردن هنرمندان در پلتفرم خود، Shutterstock همچنین یک “صندوق مشارکت” دارد که به هنرمندان برای نقشی که کارشان در آموزش هوش مصنوعی مولد Shutterstock و حق امتیازهای مداوم مرتبط با صدور مجوز برای دارایی‌های تازه تولید شده است، پرداخت می‌کند.

https://techcrunch.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *