نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 5:12 ب.ظ

بلاک چین یک فناوری کلیدی است و آینده آن روشن است

6 ژوئن 2023 – توسط یو چن، گفتگو-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

مردم درباره فناوری بلاک چین در رابطه با ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، که برای نگهداری سوابق تراکنش های مالی بین افراد و کسب و کارها به سیستم های بلاک چین متکی هستند، چیزهای زیادی می شنوند. اما سقوط اعتماد عمومی به ارزهای رمزپایه مانند TerraUSD – و در نتیجه کاهش شدید ارزش بازار آنها – به این معنی نیست که فناوری زیربنایی آنها نیز بی ارزش است.

در واقع، کاربردهای فراوان دیگری برای این نوع سیستم وجود دارد که به ذخیره سازی متمرکز متکی نیست و بسیاری از افراد می توانند به طور ایمن در آن شرکت کنند، حتی اگر همگی یکدیگر را نشناسند.

به عنوان یک دانشمند کامپیوتر که در حال بررسی فناوری‌های جدید برای فناوری‌های شبکه‌های ارتباط هوشمند آینده است، من همراه با بسیاری از مهندسان و توسعه‌دهندگان نشان داده‌ایم که فناوری بلاک چین راه‌حلی امیدوارکننده برای بسیاری از مشکلات چالش برانگیز در اعتماد و امنیت برنامه‌های کاربردی مبتنی بر شبکه نسل بعدی است. من چندین راه را می بینم که بلاک چین ها خود را مفید نشان می دهند که به ارزهای دیجیتال وابسته نیستند.

زنجیره تامین

زنجیره های تامین جهانی مدرن به حجم عظیمی از اطلاعات برای تعداد انبوه محصولاتی که در سرتاسر جهان ارسال می شوند نیاز دارند. آنها از محدودیت در ظرفیت ذخیره سازی داده ها، فرآیندهای کاغذی ناکارآمد، سیستم های داده از هم گسیخته و فرمت های داده ناسازگار رنج می برند. این روش‌های سنتی ذخیره‌سازی داده‌های متمرکز نمی‌توانند به‌طور کارآمد منشأ مشکلات را ردیابی کنند، مانند جایی که یک محصول با کیفیت پایین از کجا آمده است.

ذخیره اطلاعات در یک بلاک چین، یکپارچگی، پاسخگویی و قابلیت ردیابی را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، Food Trust IBM از یک سیستم بلاک چین برای ردیابی اقلام غذایی از میدان تا خرده فروشان استفاده می کند. شرکت‌کنندگان در زنجیره تامین مواد غذایی، تراکنش‌ها را در بلاک چین مشترک ثبت می‌کنند، که پیگیری را ساده می‌کند.

مراقبت های بهداشتی

مالکیت داده ها و حفظ حریم خصوصی از دغدغه های اصلی صنعت مراقبت های بهداشتی هستند. سیستم های متمرکز کنونی نمی توانند همه نیازهای متنوع بیماران، ارائه دهندگان خدمات سلامت، شرکت های بیمه و سازمان های دولتی را برآورده کنند. فناوری بلاک چین یک سیستم غیرمتمرکز را برای کنترل دسترسی به سوابق پزشکی که در آن تمام منافع ذینفعان محافظت می شود، امکان پذیر می کند.

سیستم های بلاک چین نه تنها به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی اجازه می دهد تا به طور ایمن سوابق پزشکی بیماران را به اشتراک بگذارند، بلکه بیماران را قادر می سازد تا ردیابی کنند که چه کسی به سوابق آنها دسترسی داشته است و تعیین کند که چه کسی مجاز به انجام این کار است.

بانکداری و مالی

بانکداری و امور مالی از ادغام شبکه های بلاک چین در عملیات تجاری خود سود می برند. به جای تلاش برای توسعه ارزهای دیجیتال با قابلیت های جدید یا متفاوت، بخش مالی دریافته است که سیستم های بلاک چین راهی قابل اعتماد برای ذخیره اطلاعات در مورد ارزهای سنتی مانند دلار، یورو و ین و همچنین محصولات مالی هستند.

بلاک چین‌ها این راحتی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند که بتوانند تراکنش‌های خود را در حین پردازش، تقریباً در زمان واقعی از هر نقطه نظارت کنند. بانک‌ها همچنین از زنجیره‌های بلوکی بهره می‌برند و این فرصت را دارند که تجارت بین مؤسسات را به طور مؤثرتر و ایمن‌تر انجام دهند.

سوابق اموال

فرآیند دستی امروزه ثبت حقوق مالکیت ، سنگین و ناکارآمد است. اسناد کاغذی سنتی وقت گیر، کار فشرده است، شفاف نیست و آسیب پذیر است. فناوری بلاک چین مشکلات، ناکارآمدی و خطاها را از بین می برد و با انتقال کل فرآیند به شکل دیجیتال، هزینه را کاهش می دهد.

سیستم های بلاک چین به مالکان این امکان را می دهد که اطمینان داشته باشند که عمل آنها دقیق و به طور دائم ثبت شده است. دسترسی از راه دور به ویژه برای افرادی که در مناطقی بدون زیرساخت های دولتی یا مالی کافی زندگی می کنند بسیار مهم است.

رای دادن

اعتبار آرا و حفظ حریم خصوصی رای دهندگان مانند الزامات متناقضی به نظر می رسد. سیستم های بلاک چین به عنوان وسیله ای برای تسهیل یک سیستم رای گیری مدرن عادلانه و شفاف قول می دهند. از آنجایی که دستکاری در سیستم رای دهی با بلاک چین تقریباً غیرممکن است، می تواند روند انتخاباتی شفاف را حفظ کند.

در انتخابات میان دوره ای نوامبر 2018 در ویرجینیای غربی، یک سیستم رای گیری مبتنی بر بلاک چین مورد استفاده قرار گرفت و مشخص شد که ایمن و قابل اعتماد است.

شهرهای هوشمند

یک شهر هوشمند فناوری اطلاعات و ارتباطات را در امکانات، زیرساخت ها و خدمات خود تعبیه می کند تا فضای زندگی راحت، هوشمند و راحت را برای ساکنان خود فراهم کند. شهر هوشمند اساساً شبکه ای از دستگاه های بسیاری است که می توانند برای به اشتراک گذاری داده ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دستگاه‌های متصل می‌توانند شامل تلفن‌های هوشمند، وسایل نقلیه، کنتورهای برق، سیستم‌های نظارت بر ایمنی عمومی و حتی خانه‌ها باشند.

این سیستم ها دارای الزامات عملکرد، امنیت و حریم خصوصی هستند که سیستم های اطلاعات متمرکز نمی توانند از عهده آن برآیند. بلاک چین یک فناوری شبکه کلیدی برای ساخت شهرهای هوشمند است زیرا قادر به بهینه سازی عملیات، افزایش تضمین های امنیتی و افزایش اعتماد متقابل در میان شرکت کنندگان است.

آینده فناوری اطلاعات

منطق همه چیز در مورد تمرکززدایی است. معماری متمرکز امروزی نمی تواند نیازهای متنوع و فزاینده افرادی را برآورده کند که خواهان آزادی شخصی سازی خدمات خود، کنترل دارایی های دیجیتال خود و مشارکت آسان تر در فرآیندهای دموکراتیک هستند. بلاک چین یک فناوری کلیدی برای ایجاد هر سیستم اطلاعاتی غیرمتمرکز ایمن و بادوام است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *