نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:32 ب.ظ

بلاکچین در حال تغییر چگونگی تعامل شرکت ها با مشتریان است

https://hbr.org/resources/images/article_assets/2020/12/Jan21_06_1153768868.jpg

    دون تپسکات و ریکاردو ویانا وارگاس ژانویه 06 ، 2021

فناوری هایی مانند زنجیره بلوکی و هوش مصنوعی کاتالیزورهای قدرتمندی برای تغییر هستند – آنها می توانند نه تنها نحوه کار یک شرکت ، بلکه کاری را که انجام آن برای شرکت امکان پذیر نیست را تغییر دهند. مورد Interac Corp. ، بزرگترین شرکت پرداخت دیجیتال کانادا را در نظر بگیرید .

تغییر نحوه انجام کار یک سازمان برای فعالیت اصلی خود – مانند راه اندازی خدمات جدید یا سازماندهی مجدد برای کارآیی بیشتر – واقعاً کار سختی است. در دوره اول اینترنت ، شاهد تحول عظیم فشار وارده بر شرکت ها ، صنایع و کل اقتصادها هستیم. امروز ، کارمندان معمولاً خواهان تغییر نیستند زیرا آنها به برخی از هنجارها عادت کرده اند. مدیران اجرایی غالباً خواهان تغییر نیستند ، زیرا آنها از هزینه ها و خطرات ناشی از پذیرش نوآوری خسته شده اند. با این وجود ، علیرغم موانع ، تحول برای هر شرکتی که به دنبال بقا و پیشرفت در این دوره از تحول دیجیتالی است ، مهم است.

در حالی که نیروهای بازار ممکن است شرکت ها را مجبور به تغییر شکل خود کنند ، فناوری های دگرگون کننده ای مانند بلاکچین و هوش مصنوعی یک کاتالیزور قدرتمند برای تغییر ایجاد می کنند. همانطور که سازمانهای پیشرو در دوره اینترنت وب را در ساختار مشاغل خود ادغام کردند ، شرکتهای مدرن نیز باید با فناوریهای نوظهور امروزی سازگار شوند.

ما هم بخصوص به بلاکچین و هم درک فرصتهای آن علاقه مندیم. دان بنیانگذار و رئیس اجرایی انستیتوی تحقیقات Blockchain است ، یک اندیشکده جهانی با بیش از 100 سازمان عضو متعهد به بررسی استراتژی بلاکچین و طراحی مجدد معماری سازمانی. ریکاردو مدیر اجرایی طرح Brightline – یکی از اعضای بنیانگذار پژوهشگاه است که در آنجا با تصمیم گیرندگان جهانی برای درک فناوری های نوظهور مانند بلاکچین همکاری می کند.

Interac ، یکی دیگر از اعضای بنیانگذار و عضو موسسه تحقیقات Blockchain ، بزرگترین شرکت پرداخت دیجیتال کانادا است. این فناوری به سرعت فن آوری های نوظهور را برای گسترش در صنایع جدید و تحول دیجیتال آماده کرده است. Interac تقریباً 40 سال پیش به عنوان یک انجمن غیر انتفاعی مسئول اداره شبکه بین بانکی کانادا تاسیس شد. اما در اوایل سال 2018 ، با سرعت بخشیدن به انقلاب در بانکداری دیجیتال ، یک تغییر استراتژیک به سمت سودآوری ایجاد کرد و این شرکت را برای نوآوری و سرمایه گذاری به روش های جدید آزاد کرد. به طور خاص ، درگاه آن از زنجیره بلوکی – که به شما امکان می دهد دارایی ها را با تسویه حساب در زمان واقعی با رعایت برخی شرایط رد و بدل کنید – به Interac کمک می کند تا کل صنایع را متحول کند و خود نیز در این روند است.

جرقه یک انقلاب انرژی

شبکه Interac که در سال 1985 شکل گرفت ، امروزه توسط بیش از 16 میلیون کانادایی برای همه چیز ، از پرداخت های کالاهای مصرفی گرفته تا انتقال بین بانکی ، مورد استفاده قرار می گیرد. رقابت برای سهم بازار شدید است. برای گسترش پیشنهاد خلق ارزش خود ، Interac شروع به ایجاد تنوع در شیوه های تجاری خود کرده است ، و به دنبال فرصت هایی برای گام گذاشتن در بازار در حال ظهور و هدایت تحولات صنعت است.

این شرکت یکی از این فرصت ها را در بخش انرژی ، جایی که محبوبیت روزافزون وسایل نقلیه الکتریکی (EV) ، مشکل جدیدی را ایجاد می کند ، تشخیص داد.

در زمان های عادی ، اوج تقاضا برای شارژرهای وسایل نقلیه الکتریکی معمولاً بین ساعت 5 عصر و ساعت 7 عصر ، می باشد . Oscar Roque ، معاون دانشیاری نوآوری ، تحقیقات و راه حل های نوظهور در          Interac. می گوید : به عنوان مثال مسافران در تورنتو تقریباً همزمان از محل کار به منزل می رسند و همه اتومبیل های خود را برای شارژ تنظیم می کنند و فشار قابل توجهی بر ظرفیت شبکه وارد می کنند. با افزایش مالکیت EV ، اوج تقاضا از شارژرهای انرژی الکتریکی می تواند از عرضه پیشی بگیرد و شرکت های بزرگ را مجبور به سرمایه گذاری در ظرفیت های بالاتر – با هزینه قابل توجهی  بکند. توزیع همان بار در طول زمان مشکل را حل می کند ، اما شرکت های خدماتی فاقد وسیله ای برای ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان برای تغییر رفتارشان می باشند .

این جایی است که Interac وارد شد. این شرکت با همکاری Alectra Utilities و IBM یک راه حل مبتنی بر بلاکچین برای بهینه سازی مصرف انرژی طراحی کرد. پایلوتی از مشتریان – که همه آنها به دلیل داشتن پنل های خورشیدی ، باتری های برقی خانگی یا وسایل نقلیه الکتریکی – انتخاب شده اند ، دعوت کرد برنامه ای را بارگیری کنند که مشوق های پولی در زمان واقعی را برای انتخاب گزینه های کم مصرف ارائه می دهد.

این برنامه به دو طرف عرضه و تقاضا برای مشکل افزایش تقاضا رسیدگی می کند. در ابتدا ، با دادن پاداش به مصرف کنندگان با علامت های دیجیتالی به نام “جرقه” که می توانند از طریق شبکه Interac به دلار کانادا تبدیل کنند ، مشتریان را تشویق به برنامه ریزی برای شارژ در ساعات کم مصرف می کند – مثلا بعضی اوقات در نیمه شب. دوم ، در زمان اوج تقاضای انرژی ، Alectra همچنین می تواند از قابلیت های “نیروگاه برق مجازی” مشتریان خود استفاده کند و به صاحبان خانه های مسکونی بابت تغذیه برق به شبکه مستقیم از تاسیسات خورشیدی پشت بام و باتری های ذخیره سازی یون لیتیوم بپردازد. برای هر دو فرآیند ، زیرساخت های زنجیره بلوکی یک ردیابی قابل کنترل از داده های قابل تأیید برای هر کیلووات انرژی ذخیره شده یا تحویل داده شده و هر علامت تعلق می گیرد. همچنین این اطمینان حاصل شد که صاحبان خانه می توانند از نشانه های خود استفاده کنند.

این مفهوم برای Interac و Alectra تغییر دهنده بازی است – و ایده ای است که نشان می دهد چگونه بلاکچین ها ساختارهای انگیزشی قدرتمندی را تقویت می کنند که رفتارهای مشترک را ارتقا می بخشد. Neetika Sathe ، نایب رئیس مرکز انرژی و فناوری سبز Alectra ، می گوید: “ما در حال تغییر نسل هستیم و بخش خدمات زیر بنایی به طور اساسی مختل شده است.” ساته می گوید: “مصرف کنندگان دیگر مصرف کننده منفعل برق نیستند.” “آنها می خواهند مشتری تولید کنند – تولید ، فروش و خرید برق مطابق با ترجیحات خود.”

موفقیت برنامه Alectra گواه این است که مشوق های پولی در زمان واقعی محرک های مهمی در تغییر در رفتار مصرف کننده هستند. به گفته Roque ، “این امر مانند یک برنامه وفاداری با مزایای اجتماعی و زیست محیطی است.”

رهبری و تعامل برای تحول سازمانی

تحولات سازمانی فقط نوسازی فناوری و ابزارهای سازمان نیست .اگرچه مشارکت Interac با Alectra نیز چنین الزامی را داشت. این امر مستلزم تعهد سازمانی عمیقی برای تغییر نحوه انجام کار است – نحوه همکاری تیم ها ، ارتباط شرکت با مشتریان و نحوه نوآوری آن. این موضوع در Interac به معنای ساختن تیم های جدید ، ایجاد فرصت های جدید برای همکاری داخلی و پرورش یک فرهنگ آرامش در محیط پر آشوب فناوری در حال ظهور بود.

به عنوان مثال ، Interac برای پیشبرد پروژه های بلاکچین خود ، یک تیم داخلی ناب ساخته است که بر فناوری ها و راه حل های نوظهور متمرکز است و به سرعت نمونه های اولیه را الگوبرداری می کند و ایده های جدید و مدل های تجاری را آزمایش می کند. Roque که تیم را هدایت می کند می گوید: “ما بر روی تحقیق ، استراتژی و توسعه محصول جدید تمرکز می کنیم.”  و این کار همچنین محدودیت های مشخصی دارد – وقتی صحبت از ساخت اجزای فن آوری می شود ، از مشاوران و فروشندگان خارجی برای کمک استفاده می کند.

تحولات موفقیت آمیز شامل ایجاد جنبشی است که رویکردهای درون و خارج را هماهنگ کند – جنبشی که توسط رهبران ارشد متعهد در داخل سازمان هدایت می شود و تعداد زیادی از کارمندان  ، از جمله مدیران و اعضای خط مقدم ، توسط آنها هدایت می شوند.  در مورد موفقیت سازمان روکه گفت: وقتی مراحل را باز می کنید ، به سرعت متوجه می شوید که چند ده نفر پرشور و متعهد به سفر هستند.این بدان معنی است که شما چند ده نفر دارید که از موفقیت پروژه حمایت می کنند. به عبارت دیگر ، با درگیر کردن افراد در سفر سرمایه گذاری کنید ، و همه آنها هنگام اجرای پروژه و تحویل آن قهرمان محسوب می شوند.

غذاهای اصلی برای رهبران سازمانی

صنایع با تحول و دگرگونی روبرو هستند که توسط فناوری های جدید دیجیتالی مانند بلاکچین ایجاد شده است. برای مدیران شرکتی که ضرورت تحول را می بینند ، چند دیدگاه اساسی وجود دارد که می توانیم از شرکت هایی مانند Interac و Alectra بگیریم.

بلاکچین قدرت تبدیل کل اکوسیستم های تجاری را دارد. همکاری Interac با بلاکچین برای ایجاد سیستم عامل ها و برنامه هایی که باعث ایجاد انگیزه در برخی رفتارها می شود فقط در انرژی محدود نمی شود – همچنین پایلوت جدیدی را در بخش بهداشت و سلامتی آغاز کرد ه است . این شرکت با همکاری بنیاد قلب ، Interac برنامه ای را توسعه داد که در آن به شرکت کنندگان پاداش دریافت کوپن برای خرید در فروشگاه های مهم کانادا در صورت تحقق یا حفظ نقاط عطف سلامت داده می شود. با استفاده از بلاکچین ، اکوسیستم های تجاری می توانند سازوکارهای تشویقی را در خود ایجاد کنند تا رفتارهای پایدارتر را ارتقا دهند.

همکاری راهی کارآمد برای آزمایش فناوری های نوظهور است. ترکیب قابلیت های مکمل از چندین سازمان موجب صرفه جویی در وقت و منابع دیگر می شود. در حالی که تیم نوآوری داخلی در Interac از استراتژی و معماری تجاری بهره می برد ، از مهارت و توانایی بلاکچین رهبرانی مانند IBM و سهامداران مانند Alectra استفاده می کند. با همکاری در سطح صنعت ، شرکت ها همچنین می توانند هزینه ها را تقسیم کرده و خطرات نوآوری را کاهش دهند ، در حالی که در بینش ها و مزایا مشترک هستند.

مشارکت گسترده ،شرکت را برای حرکت در نوآوری آماده می کند. با پیشرفت دنیای پرداخت های دیجیتال با سرعتی زیاد ، Roque تشخیص داد که باید نقشی فعال و مثبت در تحولات Interac ایفا کند. اما رهبری از بالا به پایین  تنها کافی نبود. توانایی اعضای تیم در انتخاب خود برای پروژه های تغییر استراتژیک به تمرکز آنها روی عملکرد تیمی کمک کرد.

هدف اجتماعی محرک قدرتمندی برای تغییر است. روکه استدلال کرد که نسل های جوان تغییر اساسی در نحوه تفکر شرکت ها در مورد ارزش آفرینی و پیشرفت ایجاد می کنند. وی گفت: “مردم ، زیست کره  و سود اصول راهنمای ما هستند.” “هر کاری که ما انجام می دهیم و درباره آن فکر می کنیم باید توسط این سه زاویه هدایت شود.” با توجه هر چه بیشتر نسل جدید به موضوعاتی مانند تغییر اقلیم ، نیروهای بازار شروع به انتخاب و حمایت از شرکتهای پایدارتر می کنند. ساخت اکوسیستم های تجاری مدرن با ساختارهای تشویقی که باعث پایداری می شوند ، موفقیت طولانی مدت بازار را تضمین می کنند.

https://hbr.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *