نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 7:56 ق.ظ

پنل خورشیدی قابل بازیافت که تقریباً دو سوم سبک‌تر از حد متوسط است

پنل های خورشیدی شیشه ای اغلب برای استفاده در ساختمان های تجاری بسیار سنگین هستند. – کپی رایت Canva -Euronews Green 20/04/2023

پنل های خورشیدی لانه زنبوری سبک می تواند آینده انرژی های تجدیدپذیر پایدار باشد.دو سازنده هلندی برای ایجاد یک پنل خورشیدی کاملاً قابل بازیافت و سبک با یکدیگر همکاری کردند.

این موزاییک های PV با همکاری متخصص پانل‌های خورشیدی Solarge و سازنده مواد Econcore، جایگزین شیشه‌های سنگین با ساختار لانه زنبوری مقاوم اما سبک می‌شوند.

در نتیجه، پانل ها تا 65 درصد سبک تر از پانل های معمولی هستند و نصب آنها را آسان تر می کند.

این امر نیاز به قاب آلومینیومی را از بین می برد و آنها را نسبت به پانل های خورشیدی سنتی در برابر ضربه مقاوم تر می کند. همچنین به این معنی است که می‌توان آن‌ها را روی ساختمان‌هایی با وزن محدود مانند انبارها نصب کرد.ساختار لانه زنبوری آنها را در کنترل دما نیز کارآمدتر می کند – در حالی که پانل های شیشه ای در تنظیمات حرارت بالا کارایی کمتری دارند.

در حالی که پنل های خورشیدی شیشه ای سنتی از نظر فنی قابل بازیافت هستند، اغلب بسیار گران و وقت گیر هستند. از آنجایی که موزاییک های لانه زنبوری به مواد کمتری نیاز دارند، فرآیند بازیافت قابل دستیابی تر است.

چرا وزن پنل های خورشیدی مهم است؟

سیستم‌های سنتی پانل‌های خورشیدی از پنل، مواد نصب و بالاست ساخته می‌شوند تا از باد کردن آنها جلوگیری کنند. این وزن روی هم حدود 25 کیلوگرم در هر متر مربع است.

Solarge در حال حاضر سیستم های PV سبک وزنی تولید می کند که از لنگر سقفی به جای بالاست استفاده می کند و این وزن را به 8 کیلوگرم کاهش می دهد.این بدان معناست که می‌توان از آن‌ها در سقف‌های تجاری و صنعتی استفاده کرد، که عموماً تا حد امکان سبک ساخته می‌شوند – به این معنی که آنها فقط می‌توانند وزن خود را تحمل کنند و بار باران و برف مورد نیاز قانونی را تحمل کنند.

 مقررات فضای کمی برای پنل های خورشیدی سنگین باقی می گذارد.

پانل های سبک تر نه تنها به رعایت قوانین کمک می کنند، بلکه از مواد کمتری استفاده می کنند و نصب راحت تری دارند.وزن یکی از پانل های لانه زنبوری جدید Solarge با وسعت 2.66 متر مربع، تنها 14.5 کیلوگرم است در حالی که وزن یک پنل شیشه ای سنتی بیش از 28 کیلوگرم است.

چرا بازیافت پنل های خورشیدی بسیار دشوار است؟

بازیافت پنل های خورشیدی بسیار دشوار است، به این معنی که اغلب در محل دفن زباله قرار می گیرند.

این به این دلیل است که آنها از چندین لایه با اجزای مختلف تشکیل شده اند که باید از هم جدا شوند – فرآیندی پرهزینه و وقت گیر که اغلب غیراقتصادی تلقی می شود.فرآیند استخراج نیز معمولاً به مواد شیمیایی خطرناک متکی است.این یک مشکل بزرگ برای صنعتی است که در هسته خود قصد دارد با کربن زدایی بخش انرژی از کره زمین محافظت کند.

از طرف دیگر، هسته لانه زنبوری پانل های Solarge از مواد بازیافتی و قابل بازیافت ساخته شده است که عاری از مواد شیمیایی سمی PFAS هستند.

یکی از انواع طراحی دارای پانل ساخته شده از دو ماده است که تقسیم و مرتب سازی اجزا را بسیار آسان تر می کند.این پنل ها قرار است در JEC World 2023 – نمایشگاه بین المللی کامپوزیت ها – اواخر ماه جاری رونمایی شوند.

https://www.euronews.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *