نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 1:51 ب.ظ

اثر خوردن یک ماهی آبهای طبیعی به اندازه یک ماه نوشیدن آب آلوده

17 ژانویه 2023 -توسط دانیل لالر

تحقیقات جدید هشدار داده است که ماهی‌های صید محلی در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌توانند منبع اصلی قرار گرفتن در معرض “مواد شیمیایی همیشگی” PFAS باشند.تحقیقات جدید نشان داد که خوردن یک ماهی آب شیرین که در رودخانه یا دریاچه ای در ایالات متحده صید شده است معادل نوشیدن یک ماه آب آلوده به “مواد شیمیایی برای همیشه” سمی است.

مواد شیمیایی نامرئی به نام PFAS برای اولین بار در دهه 1940 برای مقاومت در برابر آب و گرما ساخته شد و اکنون در اقلامی مانند تابه های نچسب، منسوجات، فوم های اطفاء حریق و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

اما تخریب ناپذیری PFAS، مواد per- و polyfluoroalkyl به این معنی است که آلاینده ها در طول زمان در هوا، خاک، دریاچه ها، رودخانه ها، غذا، آب آشامیدنی و حتی بدن ما تجمع یافته اند.

درخواست‌های فزاینده‌ای برای مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای PFAS وجود دارد که با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی جدی از جمله آسیب کبدی، کلسترول بالا، کاهش پاسخ‌های ایمنی و انواع مختلفی از سرطان مرتبط است.

برای کشف آلودگی PFAS در ماهی های صید محلی، تیمی از محققان بیش از 500 نمونه از رودخانه ها و دریاچه های سراسر ایالات متحده را بین سال های 2013 و 2015 تجزیه و تحلیل کردند.

طبق مطالعه جدیدی که در مجله Environmental Research منتشر شده است، میانگین سطح PFAS در ماهی 9500 نانوگرم در کیلوگرم بود.تقریباً سه چهارم از “مواد شیمیایی برای همیشه” شناسایی شده PFOS بود که یکی از رایج ترین و خطرناک ترین آنها از هزاران PFAS بود.

محققان محاسبه کردند که خوردن تنها یک ماهی آب شیرین برابر با آب آشامیدنی با PFOS با 48 قسمت در تریلیون برای یک ماه است.سال گذشته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده سطح PFOS را در آب آشامیدنی ایمن به 0.02 قسمت در تریلیون کاهش داد.

در این مطالعه آمده است که سطح کل PFAS در ماهی های آب شیرین 278 برابر بیشتر از آن چیزی است که در ماهی های تجاری به فروش می رسد.تابه های نچسب از جمله محصولاتی هستند که از PFAS استفاده می کنند که با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی جدی مرتبط است.

“بزرگترین تهدید شیمیایی”

دیوید اندروز، دانشمند ارشد در گروه کاری غیرانتفاعی محیط زیست که پژوهش را رهبری می کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت که او با صید و خوردن ماهی بزرگ شده است.اندروز، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «من دیگر نمی توانم بدون فکر کردن به آلودگی PFAS به ماهی نگاه کنم.

او افزود: یافته‌ها به‌ویژه به دلیل تأثیر بر جوامع محرومی که ماهی را به عنوان منبع پروتئین یا به دلایل اجتماعی یا فرهنگی مصرف می‌کنند، نگران‌کننده بود.این تحقیق مرا به شدت عصبانی می‌کند زیرا شرکت‌هایی که PFAS را ساخته و استفاده می‌کنند، جهان را آلوده کرده‌اند و مسئولیتی بر عهده نگرفته‌اند.»

پاتریک برن، محقق آلودگی زیست محیطی در دانشگاه جان مورز لیورپول بریتانیا که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که PFAS “احتمالاً بزرگترین تهدید شیمیایی است که نژاد بشر در قرن بیست و یکم با آن مواجه است”.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این مطالعه مهم است زیرا اولین شواهد را برای انتقال گسترده PFAS به طور مستقیم از ماهی به انسان ارائه می‌کند.اندروز خواستار مقررات بسیار سخت گیرانه تر برای پایان دادن به تمام استفاده های غیر ضروری از PFAS شد.

این مطالعه پس از آن انجام شد که دانمارک، آلمان، هلند، نروژ و سوئد پیشنهادی را برای ممنوعیت PFAS به آژانس مواد شیمیایی اروپا ارائه کردند.

آژانس در بیانیه ای اعلام کرد، این پیشنهاد، “یکی از گسترده ترین پیشنهادها در تاریخ اتحادیه اروپا” پس از آن ارائه شد که پنج کشور دریافتند که PFAS به اندازه کافی کنترل نشده است و مقررات در سراسر بلوک مورد نیاز است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *