نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:51 ب.ظ

بر اساس تجزیه و تحلیل DNA، ماهی منقرض شده زنده و سالم است

ماهی منقرض شده

13 اکتبر 2023 -توسط دانشگاه آمستردام-مکان “منقرض” از مجموعه موزه تاریخ طبیعی لندن. اعتبار: Ymke Winkel

هوتینگ، گونه‌ای ماهی که در مصب دریای شمال زندگی می‌کرده و رسماً منقرض شده است، اما زنده و سالم است. محققان دانشگاه آمستردام و موزه تاریخ طبیعی لندن DNA را از چندین محل نگهداری شده در موزه استخراج کردند که بیش از 250 سال قدمت دارند. سپس DNA این ماهی های موزه را با DNA گونه های خواهر و برادری که در حال حاضر وجود دارند مقایسه کردند. زیست شناسان به سختی تفاوت ژنتیکی را بین ماهی سفید و گونه ای به نام ماهی سفید اروپایی یافتند. از آنجایی که این گونه هنوز هم رایج است، منقرض نشده است.

در انتشارات اخیر در مجله BMC Ecology and Evolution، محققان نحوه جداسازی DNA میتوکندری را از ماهی توصیف کردند. آنها حتی موفق شدند قطعه کوچکی از DNA را از یک پناهگاه خشک شده دریای شمال در سال 1754 بدست آورند که توسط لینه برای توصیف رسمی گونه ها استفاده می شد. سپس آنها از DNA برای ایجاد یک درخت فیلوژنتیک استفاده کردند که در آن همه ماهیان سفید (Coregonus oxyrinchus) در همان گروه ماهی سفید اروپایی (Coregonus lavaretus) قرار گرفتند.

به گفته محققان، هوتینگ یک گونه جداگانه نیست. نویسنده اول راب کروس از دانشگاه آمستردام می‌گوید: “ماهی سفید اروپایی در اروپای غربی و شمالی نسبتاً گسترده است، هم در رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب شیرین، مصب‌ها و دریاها. زیرا ما هیچ گونه تفاوتی بین ماهیگیری در گذشته و اروپای امروزی پیدا نکردیم. ماهی سفید،  را منقرض نمی‌دانیم.»

پس چگونه ممکن است که هاوتینگ رسماً در سال 2008 منقرض شده باشد؟ کروس می گوید: “اغلب اتفاق می افتد که در مورد اینکه آیا جانوران یک گونه هستند یا نه سردرگمی وجود دارد. به خصوص زمانی که ماهی ها درگیر آن هستند. آنها اغلب دارای تنوع زیادی در صفات مورفولوژیکی در یک گونه هستند. در این مورد، زیست شناسان مدت ها فکر می کردند که هوتینگ به دلیل طول پوزه و تعداد حفره های آبشش گونه‌ای متفاوت از ماهی سفید اروپایی است.اما این ویژگی‌ها به سادگی برای گفتن اینکه هوتینگ گونه‌ای متفاوت است مناسب نیستند.تحقیقات DNA ما اکنون به وضوح نشان می‌دهد که اینطور نیست. “

به نظر می رسد تغییر نام رسمی گونه لاتین در دستور کار باشد. با این حال، تنظیم قطعی نام مستلزم کمی تحقیقات بیشتر روی DNA ماهی خشک شده از سال 1754 است. به گفته محققان، انجام این کار دشوار خواهد بود.

کروس می گوید: DNA قدیمی و آسیب دیده است، اما من فکر می کنم ما باید تلاش کنیم. در حال حاضر، وضعیت حفاظت شده کورگونیدهای مختلف به هم ریخته است. طبق IUCN، پناهگاه های دریای شمال منقرض شده است؛ در همان زمان، وجود دارد. قوانین مختلف طبیعت اروپا که بیان می کند که هم ماهی سفید و هم ماهی سفید اروپایی باید محافظت شوند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *