نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 5:51 ق.ظ

آب های زیرزمینی بسیار سریعتر از آنچه دانشمندان قبلاً تصور می کردند دوباره پر می شوند

21 دسامبر 2022 – توسط راشل فریتز، ایوس

آب‌های زیرزمینی بیشترین میزان آب شیرین مایع جهان را تشکیل می‌دهند و ممکن است نقشی بزرگ‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد در حفظ نهرها و حیات گیاهان داشته باشند. اعتبار: دکتر اندرو فیشر/ویکی‌مدیا

بخش بزرگی از تامین آب شیرین مایع جهان از آب های زیرزمینی تامین می شود. این مخازن زیرزمینی آب – که در خاک و سفره های زیرزمینی ذخیره می شوند – نهرها را تغذیه می کند، زمین های کشاورزی را حفظ می کند و آب آشامیدنی صدها میلیون نفر را تامین می کند.

به همین دلیل، محققان مشتاق هستند تا دریابند که آب های سطحی با چه سرعتی آب های زیرزمینی را پر می کنند، یا “شارژ می شوند”. اما اندازه‌گیری یک منبع وسیع، سیال و زیرزمینی آسان‌تر از انجام آن است. مطالعه جدیدی توسط Wouter Berghuijs و همکارانش که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است نشان می دهد که نرخ شارژ ممکن است تخمین های قبلی را دو برابر کند.

تیم تحقیقاتی با استفاده از سنتز جهانی اخیر اندازه‌گیری‌های آب زیرزمینی منطقه‌ای، مدلی به‌روز از تغذیه آب زیرزمینی را تولید کرد. آنها دریافتند که یک عامل واحد، خشکی آب و هوا، میزان بارندگی را به طور دقیق تخمین می زند که چه مقدار بارندگی به آب های زیرزمینی در سراسر جهان می ریزد: مکان های خشک نرخ شارژ کمتری نسبت به مناطق مرطوب داشتند. نتایج مدل مبتنی بر خشکی، اندازه‌گیری‌های میدانی را کاملاً منعکس می‌کند و نشان می‌دهد که مدل‌های قبلی نرخ شارژ مجدد را بسیار دست‌کم می‌گرفتند.

این یافته پیامدهایی برای چرخه آب دارد. به عنوان مثال، آب های زیرزمینی احتمالاً بیشتر از پیش بینی مدل های قبلی به جریان رودخانه و استفاده از آب گیاه کمک می کند. این می تواند بزرگ شود و بر کل اکوسیستم تأثیر بگذارد.

اگرچه آب‌های زیرزمینی ممکن است سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت شارژ شوند، اما این تیم هشدار می‌دهد که هنوز در بسیاری از نقاط، به‌ویژه در مناطق خشک، از آب‌های زیرزمینی بیش از حد استفاده می‌شود. آنها می گویند که کاهش آب های زیرزمینی امنیت آب در این مناطق را تهدید می کند و اثرات تغییرات آب و هوایی ناشناخته باقی مانده است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *