نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:09 ب.ظ

پزشکان برای اولین بار نقص قلبی یک نوزاد را با سلول های بنیادی تزریق شده درمان کردند

نرگیس فیرتینا -22 دسامبر 2022،تیمی از جراحان که بر روی بیمار در بیمارستان عمل می کنند.JohnnyGreig/iStock

فینلی دو سال پیش با بیماری قلبی مادرزادی به دنیا آمد. فینلی اولین فردی بود که به لطف پروفسور ماسیمو کاپوتو و تیمش از دانشگاه بریستول، پس از عمل جراحی، سلول های بنیادی را برای چسباندن قلبش تزریق کرد. طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط بنیاد بهداشت بریتانیا، اکنون پروفسور کاپوتو و تیمش در حال تلاش برای کمک به کودکان بیشتری با شرایط مشابه فینلی هستند.

همانطور که LiveScience گزارش داد، فینلی چهار روز پس از تولدش تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت تا شریان‌ها در جایی که باید باشند، قرار بگیرند. پس از این روش 12 ساعته، عوارضی رخ داد و با بدتر شدن عملکرد قلب فینلی، او به مراقبت های مداوم در بخش مراقبت های ویژه نیاز داشت. پس از چند هفته دریافت این درمان، پروفسور کاپوتو به والدین فینلی گزینه دیگری برای فکر کردن داد: تزریق سلول های بنیادی که مستقیماً به قلب داده می شود.

گچ سلول های بنیادی

پروفسور کاپوتو از سال 2003 پروژه های تحقیقاتی و آزمایشات بالینی زیادی را برای جراحی بهتر قلب انجام داده است. او کنجکاو بود که آیا هیپوترمی درمانی – خنک کردن بدن در طی جراحی قلب – نتایج را بهبود می بخشد یا خیر.

او همچنین پلاستر یا تکه های سلول های بنیادی حاوی سلول های بنیادی اهدایی را ساخت که می توانند در حین جراحی به قلب دوخته شوند. برخلاف تکه‌های مصنوعی استاندارد یا دریچه‌های قلب جایگزین، از نظر تئوری، با بزرگ‌تر شدن کودک، این تکه‌ها نیازی به تعویض ندارند. محققان گفتند که این گچ‌ها می‌توانند به کاهش یا از بین بردن نیاز کودکان به انجام مجدد جراحی‌های قلب باز کمک کنند.

فینلی به جای دریافت سلول های بنیادی به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی، آنها را “بر اساس دلایل دلسوزانه” دریافت کرد. او همچنین گچ‌هایی را که کاپوتو در حال ایجاد آن است دریافت نکرد. در عوض، در دومین عمل جراحی قلب باز، به او سلول بنیادی تزریق شد.

پروفسور کاپوتو در بیانیه مطبوعاتی گفت: سطوح بالای اکسیژن به این بیماران داده می شود، بنابراین کشف این امر مهم بود ما همچنین مطالعه‌ای را بر روی نوزادان آبی (که از سطح اکسیژن پایین رنج می‌برند) در طول جراحی قلب انجام دادیم و دریافتیم که دادن سطوح بالای اکسیژن به آنها در این نوع جراحی در واقع می‌تواند به قلب و مغز آسیب برساند.

مادر فینلی به LiveScience گفت: “در عرض دو هفته پس از درمان با سلول های بنیادی، ما متوجه تغییری در فینلی شدیم. او برای اولین بار زمانی که تنها شش ماهه بود با دستگاهی که هنوز به او کمک می کند شب ها نفس بکشد، به خانه آمد.” ما نمی دانیم آینده چه خواهد شد، اما از اینکه زندگی فینلی پس از درمان با سلول های بنیادی تغییر کرد بسیار سپاسگزاریم زیرا او اکنون شانسی برای زندگی دارد که در غیر این صورت ممکن بود نداشت.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *