نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 12:40 ق.ظ

نوآوری موفق با استفاده از اینترنت اشیا

ارسال شده در 29 ژوئن 2022 توسط The Manufacturer

تحول دیجیتال برای بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر بریتانیا یک اولویت است. از طریق دیجیتالی‌سازی، تولیدکنندگان می‌توانند به بهره‌وری بیشتر، تحویل سریع‌تر و خدمات بهتر به مشتریان دست یابند. به لطف اینترنت اشیا (IoT)، تولیدکنندگان می‌توانند داده‌های اضافی را جمع‌آوری کنند و سپس بر اساس آنچه که داده‌ها نشان می‌دهند، عمل کنند.

برای تولیدکنندگان، داده‌های تولید شده توسط دستگاه‌های اینترنت اشیا اطلاعاتی را در زمان واقعی ارائه می‌کنند که به آنها دید و کنترل بیشتری بر فرآیندهایشان می‌دهد، به این معنی که می‌توانند سریع‌تر بهبودها، برنامه‌ریزی مؤثرتر و ساخت سریع‌تر محصولات را انجام دهند.

اتصال تولید با اینترنت اشیا

علیرغم مزایای گسترده، موانع معمولی برای پذیرش اینترنت اشیا شامل فقدان دانش در مورد نحوه استقرار سیستم‌های اینترنت اشیا کم‌هزینه، عدم درک انواع راه‌حل‌های ممکن اینترنت اشیای در دسترس و عدم اطمینان در مورد چگونگی ایجاد ارزش اینترنت اشیا است. برای رفع این موانع، تعدادی از پروژه‌ها به رهبری محققین مستقر در مؤسسه تولید (IfM)، دانشگاه کمبریج که از طریق Pitch-In از طریق صندوق قابلیت اتصال تحقیقات انگلستان تأمین می‌شود در حال کار برای کمک به صنعت تولید در ارتباط با اینترنت اشیا هستند. این پروژه‌ها به دنبال کمک به طیف وسیعی از شرکت‌های تولیدی هستند تا بر موانع پذیرش اینترنت اشیا غلبه کنند و مسیرهای عملی و کاربردی را برای تولیدکنندگان در هر اندازه ارائه می‌دهند.

مزایای برتر اینترنت اشیا برای تولید

مزایای بسیاری از اینترنت اشیا در حوزه تولید وجود دارد، از جمله:

  • کارایی در کارخانه: راه‌حل‌های اینترنت اشیا به نظارت و پیش‌بینی خرابی ماشین‌ها کمک می‌کنند، بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند تعمیر و نگهداری را از قبل برنامه‌ریزی کنند و از مشکلات غیرمنتظره جلوگیری کنند. دستورالعمل های کاری دیجیتال می تواند به کارگران کمک کند تا مسائل را به طور موثرتری پیدا و برطرف کنند و بهره وری نیروی کار را بهبود بخشند.
  • طراحی محصول: یکی دیگر از مزایای اینترنت اشیا در تولید این است که بازخورد مشتری و نظارت بر استفاده از محصول می تواند به راحتی در فرآیند طراحی گنجانده شود. این منجر به تولید محصولات بهتر و بهبود رضایت مشتری می شود.
  • کارایی در تدارکات و زنجیره تامین: راه‌حل‌های اینترنت اشیا می‌توانند به تغییر زنجیره‌های تامین کمک کنند و در نتیجه عملیات یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تر انجام شوند. حسگرها چندین نقطه اطلاعاتی بی‌درنگ را ارائه می‌کنند، برای مثال زمانی که برای ردیابی مکان کامیون و سطوح رطوبت و دما در فضای ذخیره‌سازی آن استفاده می‌شوند. ترکیب داده های اینترنت اشیا می تواند به کنترل عدم قطعیت در سراسر زنجیره تامین کمک کند.
  • کیفیت محصول: استفاده از حسگرها برای نظارت بر فرآیندهای تولید می‌تواند بینش‌هایی را در مورد چگونگی ارتباط شرایط پردازش ریز با کیفیت محصول ارائه دهد. با استفاده از فناوری IoT می توان کیفیت محصول را با اطمینان بیشتری پیش بینی کرد و نیاز به بازرسی های دستی پرهزینه را کاهش داد.

استراتژی‌های دیجیتالی‌سازی که کار می‌کنند

همانطور که فناوری دیجیتال همچنان فرصت‌های جدیدی را برای تعامل با مشتری باز می‌کند، یکی از تیم‌های IfM یک طرح استراتژی تحول دیجیتال را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است تا به شرکت‌ها کمک کند تا بفهمند چگونه یک استراتژی دیجیتالی‌سازی را تدوین کنند که برای آنها کارآمد باشد.

فناوری‌های جدید و مدل‌های کسب‌وکار در حال حاضر نحوه تعامل سازمان‌ها با مشتریان خود را تغییر داده‌اند و به زودی، پیشرفت‌هایی مانند هوش مصنوعی، ربات‌ها و واقعیت مجازی بخشی کاملاً عادی از تجربه مشتری در کنار تعاملات چهره به چهره خواهند بود. با این حال، علی‌رغم دسترسی رو به رشد داده‌ها که شرکت‌ها را قادر می‌سازد فراتر از معیارهای سنتی بروند تا تجربه مشتری را به روش‌های پیچیده‌تری دنبال کنند، راهنمایی در مورد اینکه یک استراتژی دیجیتالی‌سازی موفق اینترنت اشیا چگونه به نظر می‌رسد وجود ندارد.

دیجیتالی شدن می‌تواند هم فرصت و هم تهدیدی برای شرکت‌ها باشد، و نیاز به تصمیم‌گیری در یک چشم‌انداز دائماً در حال تغییر به این معنی است که تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری انجام شود و چگونه انجام شود بسیار چالش برانگیز است. برای شرکت‌هایی که تصمیمات درستی می‌گیرند، پاداش‌ها مهم است، چه از طریق بهبودهای تدریجی (محصولات و خدمات بهتر و هزینه‌های کمتر) و چه از طریق اختراع مجدد کامل مدل کسب‌وکارشان برای ایجاد ارزش جدید برای خود و مشتریانشان.

از آنجایی که هر شرکتی متفاوت است و راه حلی برای همه وجود ندارد، شرکت ها باید بدانند که چگونه یک استراتژی دیجیتالی سازی را تدوین کنند که برای آنها کارآمد باشد. اینجاست که IfM وارد شد و با سایر محققان دانشگاه شفیلد برای توسعه طرح استراتژی تحول دیجیتال برای تولیدکنندگان همکاری کرد.

برای درک عوامل کلیدی که فرمول موفقیت‌آمیز استراتژی دیجیتالی کردن اینترنت اشیا را ممکن می‌سازد، تیم تحقیقاتی مصاحبه‌های عمیقی با 20 شرکت تولیدی انجام داد و 290 شرکت دیگر را مورد بررسی قرار داد، از برخی از بزرگترین شرکت‌های چندملیتی جهان، با 80000 کارمند، تا شرکت هایی با کمتر از 50 کارمند.

این شرکت‌ها طیف گسترده‌ای از بخش‌ها، از جمله هوافضا، مواد شیمیایی، غذا و نوشیدنی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات، و داروسازی را پوشش می‌دهند. این تیم با نگاهی به عوامل تعیین‌کننده پذیرش اینترنت اشیا مانند نقش‌های تدوین استراتژی، زمینه سازمانی و زمینه محیطی، شرکت‌ها را بر اساس جایی که در سفر تحول دیجیتال خود قرار داشتند، دسته‌بندی کردند. آن‌ها دریافتند که شرکت‌ها رویکردهای بسیار متفاوتی را برای دیجیتالی‌سازی اتخاذ می‌کنند، و برخی مشتاقند از فناوری‌های جدید برای دستیابی به مزیت «اولین محرک» استفاده کنند، جایی که دیگران ترجیح می‌دهند با اتخاذ رویکردی افزایشی‌تر، ریسک خود را به حداقل برسانند.

تیم های متنوع برای طراحی موفقیت آمیز استراتژی دیجیتالی شدن بسیار مهم هستند

با استفاده از داده‌ها، تیم چارچوبی ایجاد کرد تا نشان دهد چگونه ابعاد کلیدی تدوین استراتژی بر فرآیند استراتژی‌سازی تأثیر می‌گذارد، که به نوبه خود بر محتوای استراتژی و در نهایت بر عملکرد شرکت تأثیر می‌گذارد. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که برای شرکت‌هایی که در مراحل اولیه دیجیتالی‌سازی هستند، ماهیت فرآیند استراتژی‌گذاری تأثیر مهمی بر نتیجه آن دارد. جامعیت فرآیند، چگونگی ساختار آن و سرعت توسعه و اجرای آن، تأثیر بسزایی بر گستردگی و جامعیت خود استراتژی دارد.

برای آن شرکت‌هایی که در مرحله دیجیتالی‌سازی پیشرفته‌تر بودند، نتایج مشابهی مشاهده شد، اما تأثیر کمتری بر سرعت داشت. در نتیجه این پروژه، محققان گزارشی با دستورالعمل‌هایی برای تولیدکنندگان تهیه کردند که می‌تواند آنها را قادر به توسعه فرمول‌های استراتژی موفق اینترنت اشیا کند. یک برنامه آموزشی اجرایی در IfM طراحی و راه اندازی شد تا به شرکت ها کمک کند تا خدمات دیجیتالی آینده و تجربه مشتری خود را به طور استراتژیک طراحی و مدیریت کنند.

دوره جدید، عصر جدید تجربه مشتری: بهینه سازی تعامل در کانال های دیجیتال، فیزیکی و اجتماعی، با هدف کمک به شرکت کنندگان در درک اینکه چگونه فناوری های جدید و مدل های کسب و کار نحوه تعامل سازمان ها با مشتریان خود را تغییر می دهند و چگونه شرکت ها می توانند در عصر جدید از تجربه مشتری حرکت کنند.

موارد کلیدی

  • تحول دیجیتال یک اولویت اصلی برای تولید کنندگان در سراسر بریتانیا است
  • اینترنت اشیا (IoT) می تواند کلید بازگشایی افزایش دید، امنیت و تجربه بهتر مشتری باشد.
  • یک استراتژی دیجیتالی سازی خوب می تواند به شرکت ها کمک کند تا با فراتر رفتن از معیارهای سنتی برای ردیابی تجربه مشتری به روش های پیچیده تر، بر موانع پذیرش اینترنت اشیا غلبه کنند.
  • هیچ راهکار “یک اندازه برای همه” وجود ندارد. شرکت‌ها باید بدانند که چگونه یک استراتژی دیجیتالی‌سازی را تدوین کنند که برای آنها مفید باشد.

    محققان دانشگاه کمبریج، یک طرح استراتژی تحول دیجیتال را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده اند که نشان می دهد یک استراتژی دیجیتالی سازی موفق اینترنت اشیا چگونه به نظر می رسد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *