نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:14 ب.ظ

واکسیناسیون آنفولانزا با 40 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است

24 ژوئن 2022 – توسط مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هیوستون- اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس یک مطالعه جدید از UTHealth هیوستون، افرادی که حداقل یک واکسن آنفولانزا دریافت کرده اند، 40 درصد کمتر از همسالان خود که واکسینه نشده اند، در طول چهار سال به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

پژوهشی که توسط نویسنده اول، دکتر Avram S. Bukhbinder، یکی از فارغ التحصیلان اخیر دانشکده پزشکی مک گاورن در UTHealth هیوستون، و نویسنده ارشد پاول انجام شد. E. Schulz، MD، استاد ریک مک کورد در رشته اعصاب در دانشکده پزشکی مک گاورن، خطر بروز بیماری آلزایمر را بین بیماران با و بدون واکسیناسیون قبلی آنفولانزا در یک نمونه بزرگ سراسری از بزرگسالان 65 ساله و بالاتر در سراسر کشور مقایسه کرد.

نسخه آنلاین اولیه مقاله که جزئیات یافته‌ها را شرح می‌دهد، قبل از انتشار آن در شماره 2 اوت مجله بیماری آلزایمر در دسترس است.

ما دریافتیم که واکسیناسیون آنفولانزا در افراد مسن خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را برای چندین سال کاهش می‌دهد. قدرت این اثر محافظتی با تعداد سال‌هایی که فرد واکسن آنفولانزای سالانه دریافت می‌کند افزایش می‌یابد. بوخبیندر که هنوز هم بخشی از تیم تحقیقاتی شولز است در حالی که در سال اول رزیدنتی خود در بخش اعصاب کودکان در بیمارستان عمومی ماساچوست می گذراند، گفت: در میان افرادی که به طور مداوم واکسن آنفولانزا را دریافت می کردند، کمترین میزان بود. تحقیقات آینده باید ارزیابی کند که آیا واکسیناسیون آنفولانزا با سرعت پیشرفت علائم در بیمارانی که قبلاً به زوال عقل آلزایمر مبتلا هستند، مرتبط است یا خیر.

این مطالعه – که دو سال پس از یافتن ارتباط احتمالی بین واکسن آنفولانزا و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر توسط محققان UTHealth هوستون انجام شد – نمونه بسیار بزرگتری را نسبت به تحقیقات قبلی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که شامل 935887 بیمار واکسینه شده و 935887 بیمار غیر واکسینه شده بود.

در طی چهار سال پیگیری، حدود 5.1 درصد از بیماران واکسینه شده به آنفولانزا مبتلا به آلزایمر شدند. در همین حال، 8.5 درصد از بیمارانی که واکسینه نشده بودند، در طول پیگیری به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند.

به گفته Bukhbinder و Schulz، این نتایج بر اثر محافظتی قوی واکسن آنفولانزا در برابر بیماری آلزایمر تأکید می کند. با این حال، مکانیسم های اساسی در پشت این فرآیند نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

شولز که همچنین پروفسور خانواده Umphrey در بیماری‌های عصبی و مدیر اختلالات عصبی شناختی است، می‌گوید: «از آنجایی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه چندین واکسن ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کنند، ما فکر می‌کنیم که این اثر خاصی از واکسن آنفولانزا نیست. مرکز در دانشکده پزشکی مک گاورن. در عوض، ما معتقدیم که سیستم ایمنی پیچیده است و برخی تغییرات، مانند ذات الریه، ممکن است آن را به گونه‌ای فعال کند که بیماری آلزایمر را بدتر کند. اما سایر مواردی که سیستم ایمنی را فعال می‌کنند ممکن است به روشی متفاوت عمل کنند. از بیماری آلزایمر محافظت می کند. واضح است که ما باید در مورد چگونگی بدتر شدن یا بهبود نتایج این بیماری سیستم ایمنی بیشتر بیاموزیم.”

بیماری آلزایمر بیش از 6 میلیون نفر را که در ایالات متحده زندگی می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد و تعداد افراد مبتلا به دلیل پیری جمعیت این کشور در حال افزایش است. مطالعات گذشته کاهش خطر زوال عقل را در ارتباط با واکسن‌های مختلف بزرگسالی، از جمله واکسن‌های کزاز، فلج اطفال، و تبخال، علاوه بر واکسن آنفولانزا و غیره نشان داده‌اند.

علاوه بر این، با گذشت زمان بیشتر از معرفی واکسن کووید-19 و در دسترس قرار گرفتن داده های پیگیری طولانی تر، بوخبیندر گفت که بررسی اینکه آیا ارتباط مشابهی بین واکسیناسیون کووید-19 و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد، ارزش دارد.

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *