نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:52 ق.ظ

چهار پایه باورهای ضد علم چه هستند و در مقابلشان چه باید کرد

11 جولای 2022 – توسط دانشگاه ایالتی اوهایو-اعتبار: CC0 دامنه عمومی

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که همان چهار عاملی که توضیح می‌دهند چگونه مردم باورهای خود را در مورد موضوعات مختلف تغییر می‌دهند، می‌توانند دلیل افزایش اخیر نگرش‌های ضد علم باشند.اما سیاست در جامعه مدرن نحوه عملکرد آن عوامل را تقویت کرده است و آنها را به نیرویی قدرتمند در طرد فزاینده علم تبدیل کرده است.

در مقاله‌ای که ادر (11 ژوئیه 2022) در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، سه محققی که نگرش‌ها و متقاعدسازی را مطالعه می‌کنند، افزایش باورهای ضد علم امروزی را توضیح می‌دهند واینکه در مورد آن چه می‌توان کرد.

آویوا فیلیپ مولر، نویسنده اصلی مقاله، گفت: «کار کلاسیک در مورد متقاعدسازی هنوز هم در مورد آنچه امروز می بینیم صدق می کند، زیرا بسیاری از مردم علم واکسن، تغییرات آب و هوا و سایر موضوعات را رد می کنند. اما استراتژی‌های مبتنی بر شواهد وجود دارد که می‌تواند برای افزایش پذیرش عمومی نسبت به علم کار کند.»

فیلیپ مولر که به عنوان دانشجوی دکترای روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو این کار را انجام داد، اکنون استادیار دانشگاه سیمون فریزر است.

به گفته نویسندگان، باورهای ضد علم بر چهار پایه  بنا شده اند. این مبانی عبارتند از: منابع علمی تفکر فاقد اعتبار; شناسایی با گروه هایی که نگرش های ضد علم دارند. یک پیام علمی که با باورهای فعلی فرد در تضاد است. و عدم تطابق بین نحوه ارائه یک پیام و سبک تفکر یک فرد.

ریچارد پتی، استاد روانشناسی در ایالت اوهایو، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «وجه اشتراک هر چهار پایه این است که نشان می دهند وقتی اطلاعات علمی با آنچه که مردم قبلاً فکر می کنند یا سبک فکری آنها در تضاد باشد، چه اتفاقی می افتد.مدیریت این نوع درگیری‌ها برای مردم سخت است و این امر باعث می‌شود که آن‌ها صرفاً اطلاعات علمی را که با باورهایشان مطابقت ندارد رد کنند.

به گفته نویسندگان، در حالی که این مبانی می تواند توضیح دهد که چرا مردم علم را رد می کنند، در دهه های گذشته افزایش قابل توجهی در نگرش های ضد علم وجود داشته است.

پتی گفت که او به ویژه از رشد ناگهانی طرفداران ضد واکسیناسیون در ایالات متحده و جاهای دیگر متاثر شده است.

وی گفت: “در گذشته واکسیناسیون یک چیز استاندارد بود که همه آن را قبول داشتند. اما چند پیشرفت در سال های اخیر رخ داده است که ترغیب مردم را در برابر اجماع علمی در مورد واکسیناسیون و سایر مسائل آسان تر کرده است.”

البته یکی از آنها ظهور رسانه های اجتماعی و انواع منابع خبری است که در آن مردم می توانند نسخه خود را از حقایق دریافت کنند.اما نویسندگان به تحول مرتبط دیگری اشاره می کنند: اهمیت فزاینده ایدئولوژی سیاسی در دنیای مدرن.

پتی گفت: “سیاست همیشه در اطراف مردم بوده و مردم دیدگاه های سیاسی داشتند، اما سیاست در همه چیز نفوذ نمی کرد. علم و باورهای علمی زمانی از سیاست جدا بودند، اما دیگر نه.”

و از آنجا که سیاست امروز بخش اصلی هویت مردم است، ایدئولوژی بر نحوه واکنش آنها به شواهد علمی که سیاسی شده اند، مانند تغییرات آب و هوا، تأثیر می گذارد.

فیلیپ مولر گفت: «برخی افراد ممکن است اطلاعات علمی جدید را رد کنند، زیرا انجام این کار آسان تر از واژگون کردن باورهای سیاسی از قبل موجود است.

فیلیپ مولر گفت که سیاست می تواند فرآیندهای ذهنی اساسی را در هر چهار پایه نگرش های ضد علم تحریک یا تقویت کند.به عنوان مثال، اعتبار منبع را در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می دهد که مردم دیگران را با دیدگاه های سیاسی مشابه، متخصص تر و آگاه تر می بینند. از آنجایی که لیبرال ها و محافظه کاران منابع خبری مختلف را معتبر می دانند، خود را در معرض منابع مختلف اطلاعات علمی و اطلاعات نادرست قرار می دهند.

فیلیپ مولر گفت: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، فیدهای خبری سفارشی ارائه می‌کنند که به این معنی است که محافظه‌کاران و لیبرال‌ها می‌توانند اطلاعات بسیار متنوعی را دریافت کنند.

به گفته نویسندگان، تحقیقات در مورد نگرش ها و متقاعدسازی نشان می دهد که چگونه می توان به برخی از اصول کلیدی که باعث نگرش های ضد علم می شود پرداخت.

برای مثال، یکی از راه‌های مقابله با نگرش‌های ضد علم، رساندن پیام‌هایی است که درک دیدگاه‌های دیگر را نشان می‌دهد.

فیلیپ مولر گفت: «پیام‌های طرفدار علم می‌توانند اذعان کنند که نگرانی‌های معتبری در طرف مقابل وجود دارد، اما توضیح می‌دهد که چرا موضع علمی ترجیح داده می‌شود.به عنوان مثال، پیام‌های مربوط به جلوگیری از انتشار COVID-19 می‌تواند اذعان کند که پوشیدن ماسک می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما توضیح دهید که ناراحتی برای جلوگیری از گسترش بیماری ارزشش را دارد.کلید دیگر این است که با افرادی که علم را رد می کنند، زمینه مشترک پیدا کنید – حتی اگر وجه اشتراک شما ربطی به علم نداشته باشد.

پتی گفت: «اگر مردم فکر کنند که مورد حمله قرار می‌گیرند یا اینکه شما آنقدر با آنها تفاوت دارید که نمی‌توانید قابل اعتماد باشید، دفاع خود را تقویت می‌کنند. جاهایی را پیدا کنید که موافق هستید و از آنجا کار کنید.»

پتی و فیلیپ مولر گفتند که امیدوارند دانشمندان بیشتری در مورد روانشناسی نحوه برقراری ارتباط در مورد کار خود با عموم بیاموزند.

پتی گفت: «اغلب فقط ارائه یک پیام ساده و دقیق کافی نیست.تحقیقات روانشناختی می تواند به دانشمندان کمک کند یاد بگیرند که کار خود را به انواع مختلف مخاطبان، از جمله کسانی که ممکن است شک دارند، ارائه دهند.”

فیلیپ مولر افزود: “فرصتی برای مقابله با نگرش ها و احساسات ضد علم وجود دارد. ما باید از استراتژی های مبتنی بر شواهد برای افزایش پذیرش عمومی از علم استفاده کنیم.”

اسپایک دبلیو اس. لی از دانشگاه تورنتو نیز در نگارش این مقاله مشارکت داشت.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *