نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 3:14 ب.ظ

کشف راهی بالقوه برای ترمیم سیناپس های آسیب دیده در بیماری آلزایمر

کشف راهی بالقوه برای ترمیم سیناپس های آسیب دیده در بیماری آلزایمر

اندی کوربلی -7 فوریه 2024-نورون های حافظه مغزی که در طول شکل گیری حافظه فعال می شوند – تصویر UIC

یک مطالعه جدید راهبردی را برای معکوس کردن مشکلات حافظه همراه با بیماری آلزایمر و زوال عقل‌های مرتبط با آن پیشنهاد می‌کند و جایگزینی برای رویکرد لیزر متمرکز برای هدف قرار دادن پروتئین‌های سمی تاو که با این بیماری‌ها همراه هستند، بررسی می‌کند.

به جای حذف این ترکیب مضر، دانشمندان در موسسه تحقیقات پیری باک با استفاده از پروتئین ذاتی موجود در کلیه ها و مغز، قصد داشتند آسیب ناشی از این ترکیب را معکوس کنند.

تارا تریسی، استادیار باک، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: در حالی که داروهای جدید تأیید شده برای آلزایمر نویدبخش کاهش بیماری حذف حافظه هستند، درمان‌های کنونی در بازیابی حافظه مؤثر نیستند. آنچه مورد نیاز است، گزینه‌های درمانی بیشتری است که هدفشان بازیابی حافظه است.

پروتئین مورد بحث KIBRA نامیده می شود که به دلیل وجود آن در کلیه و مغز نامگذاری شده است. همراه با تولید در کلیه، تریسی و تیمش حضور آن را در سراسر سیناپس‌های مغز شناسایی کردند، که اتصالات بین نورون‌ها هستند که اجازه می‌دهند خاطرات شکل گرفته و یادآوری شوند.آنها همچنین دریافتند که KIBRA در مغز افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل کمبود دارد.

Grant Kauwe، دانشمند Buck Staff، می گوید: «ما تعجب کردیم که چگونه سطوح پایین KIBRA بر سیگنال دهی در سیناپس تأثیر می گذارد و آیا درک بهتر این مکانیسم می تواند بینشی در مورد چگونگی ترمیم سیناپس های آسیب دیده در طول بیماری آلزایمر به دست دهد.

“آنچه ما شناسایی کردیم مکانیزمی است که می تواند برای ترمیم عملکرد سیناپسی هدف قرار گیرد، و اکنون در حال تلاش برای توسعه درمانی بر اساس این کار هستیم.”

برای اینکه بفهمند کیبرا چگونه بر سیناپس ها اثر می گذارد، این تیم یک نسخه کاربردی کوتاه شده از پروتئین کیبرا ایجاد کردند. در موش‌های آزمایشگاهی که شرایطی مشابه بیماری آلزایمر انسانی دارند، دریافتند که این پروتئین می‌تواند اختلال حافظه مرتبط با این نوع زوال عقل را معکوس کند. آنها دریافتند که KIBRA مکانیسم هایی را نجات می دهد که انعطاف پذیری سیناپس ها را افزایش می دهد.

این تیم در مرحله بعد می خواستند سطوح KIBRA را در مایع مغزی نخاعی انسان اندازه گیری کنند تا بفهمند که چگونه همراه با سایر نشانگرهای کلیدی در آلزایمر، مانند پروتئین تاو سمی یا بتا آمیلوئید تغییر می کند. آنها دریافتند که سطوح بالاتر KIBRA در مایع مغزی نخاعی، اما سطوح پایین تر در مغز، با شدت زوال عقل مطابقت دارد.

تریسی گفت: ما همچنین این ارتباط شگفت انگیز را بین افزایش سطح تاو و افزایش سطح KIBRA در مایع مغزی نخاعی پیدا کردیم. این بسیار تعجب آور بود که این رابطه چقدر قوی بود، که واقعاً به نقش کیبرا در تحت تأثیر تاو در مغز اشاره می کند.

این تیم در حال بررسی بیشتر این پدیده است، به این امید که KIBRA بتواند به عنوان نشانگر زیستی اختلال عملکرد سیناپسی و زوال شناختی که می تواند برای تشخیص، برنامه ریزی درمان، و پیگیری پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان مفید باشد، استفاده شود.

کریستین پارهجا-ناوارو، نویسنده اول این مطالعه، گفت: «جالب است که KIBRA عملکرد سیناپسی و حافظه را در موش ها احیا کرد، علیرغم اینکه مشکل تجمع پروتئین سمی تاو را برطرف نکرد. کار ما از این امکان پشتیبانی می کند که KIBRA می تواند به عنوان درمانی برای بهبود حافظه پس از شروع از دست دادن حافظه استفاده شود، حتی اگر پروتئین سمی که باعث آسیب شده است باقی بماند.

در حالی که پرداختن به علت اصلی یک بیماری، در این مورد پروتئین تاو، از نظر تئوری روش درمانی مطلوب‌تری خواهد بود، تقریباً تمام گزینه‌های دارویی برای انجام این کار نتوانسته‌اند موفقیت قوی در کاهش علائم آلزایمر نشان دهند.

این شکست های تکراری انگیزه ای برای جستجوی رویکردی دیگر می دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *