نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 5:08 ب.ظ

لزوم توسعه فناوری هوش مصنوعی برای ارتقای جایگاه سیاسی و اقتصادی کشور

تیم تحریریه ۱۶ خرداد۱۴۰۱

هوشیو – با توجه به تحولات جهانی در حوزه هوش مصنوعی، ضرورت توسعه در این حوزه برای همه کشورها وجود دارد. رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: «تنها با توسعه هوش مصنوعی، می‌توانیم به تثبیت جایگاه علمی و سیاسی خود در جهان بپردازیم.»

وی افزود: «با توجه به اینکه هوش مصنوعی تحولات دنیای آینده را رقم می‌زند، پیشرفت در این حوزه ضروری است. یکی از هدف‌های این کنسرسیوم، هم‌راستایی همه نهادهای کشور چون دانشگاه‌ها، مراکز علمی و وزارتخانه‌ها است؛  ظرفیت این نهادها در بهره‌گیری از هوش مصنوعی باید شناسایی شود؛ هدف این کنسرسیوم نیز همین است. ایران تا کنون در زمینه علم هوش مصنوعی رتبه ۱۳جهان را دارا است اما در زمینه تولید محصولات این حوزه رتبه پایینی دارد و نیاز به ارتقای آن احساس می‌شود. »

با توجه به تحولات جهانی در حوزه هوش مصنوعی، ضرورت توسعه در این حوزه برای همه کشورها وجود دارد. رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: «تنها با توسعه هوش مصنوعی، می‌توانیم به تثبیت جایگاه علمی و سیاسی خود در جهان بپردازیم.» به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری آنا، بهرنگ برکتین، در حاشیه برگزاری نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در مصلی تهران، اظهار کرد: «کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، یک مجموعه نوین پنح‌ماهه است که اجرای برنامه‌های آن، در راستای سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی و توسعه اسناد بالادستی کشور، صورت می‌گیرد. این مجموعه تا کنون به اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه هوش مصنوعی، پرداخته است.» وی افزود: «با توجه به اینکه هوش مصنوعی تحولات دنیای آینده را رقم می‌زند، پیشرفت در این حوزه ضروری است. یکی از هدف‌های این کنسرسیوم، هم‌راستایی همه نهادهای کشور چون دانشگاه‌ها، مراکز علمی و وزارتخانه‌ها است؛ ظرفیت این نهادها در بهره‌گیری از هوش مصنوعی باید شناسایی شود؛ هدف این کنسرسیوم نیز همین است. ایران تا کنون در زمینه علم هوش مصنوعی رتبه 13جهان را دارا است اما در زمینه تولید محصولات این حوزه رتبه پایینی دارد و نیاز به ارتقای آن احساس می‌شود. » بهرنگ برکتین، رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: «در این کنسرسیوم قرار است به همکاری در تولید ایده‌ها، برای تولید محصولات هوش مصنوعی بپردازیم. علاوه‌بر جلساتی که در همین راستا برگزار شده محصولاتی نیز طراحی و تولید شده‌ اند. از جمله محصولات کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان به «روبات حمل‌ونقل» اشاره کرد. همچنین «روبات جنگجو» که با کسب مقام اول در مسابقات کشوری و پیوستن به تیم ملی، به مسابقات جهانی اعزام می‌شود. برکتین ادامه داد: «از دلایل عدم پیشرفت، در حوزه هوش مصنوعی در کشور، باید به ضعف زیرساخت‌ها اشاره کرد. هدف کنسرسیوم نیز تجمیع زیرساخت‌هاست. با شناسایی توانایی زیرساخت‌های مختلف، برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی، تقسیم وظایف صورت خواهد گرفت. مثلاً ممکن است پروژه ای تعریف شده باشد که واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی، توانایی انجام آن را داشته باشد؛ بنابراین انجام این پروژه به این واحد واگذار می‌شود. به همین ترتیب پروژه‌ها را گسترش می‌دهیم و انجام پروژه، محدود به یک مرکز نیست بلکه بحث پیشرفت ملی در این حوزه در میان است.» رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد افزود: «با فراگیر شدن هوش مصنوعی در مراکز و وزارتخانه‌های مختلف، می‌توانیم جایگاه کشورمان را در این حوزه در دنیا ثبت کنیم. تنها با هوش مصنوع است که می‌توانیم در حوادث جهانی، تأثیرگذار باشیم. رویداد عصر امید باعث شد بتوانیم محصولات این کنسرسیوم را معرفی کنیم؛ از این پس نیز مسئولان دانشگاه آزاد باید رویدادهای خاص برای هوش مصنوعی در نظر بگیرند تا بتوان پتانسیل دانشگاه را در این حوزه شناخت و پروژه‌های متناسب با آن طراحی کرد.» وی در پایان سخنان خود گفت: «توانمندی‌های خوبی در این حوزه در دانشگاه و کل کشور داریم و با شناسایی آن‌ها می‌توانیم به هم‌گرایی در این زمینه برسیم که از مهمترین اهداف این کنسرسیوم است.»

بهرنگ برکتین، رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: «در این کنسرسیوم قرار است به همکاری در تولید ایده‌ها، برای تولید محصولات هوش مصنوعی بپردازیم. علاوه‌بر جلساتی که در همین راستا برگزار شده محصولاتی نیز طراحی و تولید شده‌ اند. از جمله محصولات کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توان به «روبات حمل‌ونقل» اشاره کرد. همچنین «روبات جنگجو» که با کسب مقام اول در مسابقات کشوری و پیوستن به تیم ملی، به مسابقات جهانی اعزام می‌شود.تاثیر فناوری متاورس بر زندگی انسان‌ها

برکتین ادامه داد: «از دلایل عدم پیشرفت، در حوزه هوش مصنوعی در کشور، باید به ضعف زیرساخت‌ها اشاره کرد. هدف کنسرسیوم نیز تجمیع زیرساخت‌هاست. با شناسایی توانایی زیرساخت‌های مختلف، برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی، تقسیم وظایف صورت خواهد گرفت. مثلاً ممکن است پروژه ای تعریف شده باشد که واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی، توانایی انجام آن را داشته باشد؛ بنابراین انجام این پروژه به این واحد واگذار می‌شود. به همین ترتیب پروژه‌ها را گسترش می‌دهیم و انجام پروژه، محدود به یک مرکز نیست بلکه بحث پیشرفت ملی در این حوزه در میان است.»

رئیس کنسرسیوم هوش مصنوعی دانشگاه آزاد افزود: «با فراگیر شدن هوش مصنوعی در مراکز و وزارتخانه‌های مختلف، می‌توانیم جایگاه کشورمان را در این حوزه در دنیا ثبت کنیم. تنها با هوش مصنوع است که می‌توانیم در حوادث جهانی، تأثیرگذار باشیم. رویداد عصر امید باعث شد بتوانیم محصولات این کنسرسیوم را معرفی کنیم؛ از این پس نیز مسئولان دانشگاه آزاد باید رویدادهای خاص برای هوش مصنوعی در نظر بگیرند تا بتوان پتانسیل دانشگاه را در این حوزه شناخت و پروژه‌های متناسب با آن طراحی کرد.»

وی در پایان سخنان خود گفت: «توانمندی‌های خوبی در این حوزه در دانشگاه و کل کشور داریم و با شناسایی آن‌ها می‌توانیم به هم‌گرایی در این زمینه برسیم که از مهمترین اهداف این کنسرسیوم است.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *