نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:21 ق.ظ

چهار برابر شدن سهم پست از اقتصاد دیجیتال / پروژه کوپلینگ در حال انجام است

محمدصادق مجدی توسط محمدصادق مجدی۳۰ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش روز سه شنبه ICTNN از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه هوشمندسازی پستی و تحول دیجیتال با هدف بهبود مدیریت عملیات، هوشمندسازی شبکه پستی و ارائه خدمات نوین به مردم مورد تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است. . .

این هدف در دستور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات به مدیرعامل این شرکت به عنوان یکی از ماموریت های اصلی شرکت ملی پست عنوان شده است.

بر همین اساس، «محمود لیایی» مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در تشریح برنامه‌های این شرکت برای دستیابی به این اهداف، با اشاره به مفهوم تحول دیجیتال و هوشمندی، گفت: قرار نیست تحول دیجیتال فناوری خاصی اتفاق بیفتد. فرآیند، اما تفکر رهبری سازمان و مدیران و کارکنان باید تغییر کنند.

وی افزود: زمانی که یک ابزار فناوری اطلاعات وارد یک سازمان می شود، فقط با آن ابزار اتفاق نمی افتد، بلکه با استفاده از این ابزار، ساختار کسب و کار و الگوهای ایجاد ارزش در سازمان محقق می شود.

لیایی با اشاره به اینکه تحول دیجیتال با توجه به نوع کسب و کار هر سازمان، تعریف متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شرکت پست تجزیه سنتی با هوشمندسازی با دستگاه سورتینگ سرعت تجزیه به ۳ برابر و هزینه و تعداد نیروی انسانی کاهش یافته است. .

وی افزود: فرآیند هوشمندسازی باید در اکثر فعالیت های شرکت ملی پست به منظور کاهش هزینه ها و افزایش سرعت خدمات رسانی اجرا شود.

ماموریت اصلی پست تحول دیجیتال است

مدیرعامل شرکت ملی پست، ماموریت اصلی این شرکت را حول محور تحول دیجیتال و هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: امیدوارم با اجرای این موارد، خدمات دهی نسبت به گذشته مطلوب‌تر و هزینه‌ها کاهش یابد. کاهش.”

وی بر همگرایی و ارتباط بین فرآیندهای مختلف در این زمینه تاکید کرد و افزود: در شرکت ملی پست پس از تحول دیجیتال باید بین سامانه های موجود این شرکت ارتباط برقرار شود و داده ها از سامانه ای به سامانه دیگر وارد شود.

لیایی گفت: در حالی که این فرآیند چرخه اطلاعاتی را در این سیستم ها ایجاد می کند، همچنین مسیر انتقال داده ها را کوتاه می کند، عملیات را سرعت می بخشد و هزینه هایی مانند هوشمندی لجستیک را کاهش می دهد که می تواند هزینه ما را به شدت کاهش دهد.

سیستم ادغام پست

وی در خصوص ادغام سامانه ها در شرکت ملی پست افزود: در ایران به دلیل اینکه شرکت ملی پست تنها اپراتور پست دولتی است باید همان کاری را انجام دهد که در بانکداری الکترونیک به نام Core Banking یا بانکداری یکپارچه شروع شد. سیستم.”

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران تصریح کرد: برای این منظور از شرکت پست آلمانی DHL الگوبرداری کرده و مذاکراتی را انجام داده ایم و امیدوارم با وجود تحریم های موجود بتوانیم پیاده سازی هسته پست یا سامانه یکپارچه پست را آغاز کنیم و در صورت شرکت به دلیل تحریم ها همکاری نمی کند ما از سایر کشورهای پست از جمله هند و چین بهره برداری می کنیم.

وی در توضیح crepstation یا سیستم یکپارچه پستی افزود: Crepsting عبارت است از ادغام نرم افزارهای پستی، ادغام نرم افزاری چندین محصول با ماژول های مختلف که در حوزه های مشتری مداری و … ادغام می شوند و به صورت یک پلتفرم با ماژول های مختلف. ، آنها متصل و یکپارچه هستند.” به سیستم ها crepstation می گویند.

استفاده از امضای دیجیتال در فرآیند پستی

لیایی تصریح کرد: متاسفانه در ایران هیچ محصولی در این زمینه وجود ندارد و باید از تولیدات کشورهای خارجی استفاده شود. اگر محصولاتی در این زمینه در کشور وجود داشته باشد از این قابلیت استقبال می شود.

وی همچنین درباره خدماتی که از طریق پست هوشمند به مردم ارائه می شود، افزود: در ابتدای راه هستیم و ابتدا باید فرآیندهای موجود احصاء شود و پس از اصلاح فرآیندهای مبتنی بر تحول دیجیتال، به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم. ” ما در شرکت ملی پست با چهار فرآیند پذیرش، آماده سازی، خروج و توزیع مواجه هستیم که در هر یک از این چهار فرآیند، موضوع هوشمندسازی به صورت جداگانه تعریف و اجرا می شود، از سوی دیگر چرا که هوشمندسازی در صنعت پست دنیا استفاده از تجربیات سایر کشورها در این صنعت به تازگی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین به استفاده از امضای دیجیتال در اداره پست اشاره کرد و گفت: امضایی که توزیع کنندگان ما از گیرنده دریافت می کنند اساساً همان قبض پستی است و با امضای دیجیتالی که مستلزم آن است متفاوت است. استفاده از نشانه ها.”

وی افزود: در شرکت پست همه توزیع کنندگان ما هنگام مراجعه به منزل تحویل گیرندگان از چند دستگاه مختلف (جی پی اس، بارکد خوان، پوز و موبایل برای گرفتن امضای گیرنده استفاده می کنند). قصد داریم تمامی این دستگاه ها را ادغام کرده و روی یک دستگاه پیاده سازی کنیم و اگر بتوانیم از یک محصول کاملا ایرانی استفاده کنیم که بتواند تمامی این فرآیندها را در یک تلفن همراه پشتیبانی کند، استفاده از امضای دیجیتال محقق می شود.

لیایی تصریح کرد: استفاده از امضای دیجیتال به دلیل فراگیر نبودن آن در کشور، نیازی به استفاده از آن برای اخذ امضا از گیرنده محموله و اعتبار کارت شناسایی باکره معتبر ایجاد نکرده است. کافی است. البته از امضای دیجیتال بیشتر در بحث های مالی استفاده می شود که این امر مستلزم محرمانه بودن اطلاعات است که باید با دقت فراوان احراز هویت شود.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها به پستچی ها اعتماد دارند. به عنوان مثال برای گذرنامه احراز هویت از طریق پست و به صورت مشاهده کارت ملی گیرنده انجام می شود، بنابراین در حال حاضر نیازی به اخذ امضای دیجیتال نیست.

لیایی درباره سامانه اطلاعات حضور پستچی در منازل گیرندگان گفت: اداره پست در حال حاضر در حال طراحی سیستمی است تا مشخص کند پستچی چه زمانی به محل تحویل گیرنده می رسد. این مدت از طریق پیامک به اطلاع مشتری می رسد و این امر مستلزم اطلاعات کافی از گیرنده است که از مهمترین آنها می توان به کد پستی، کد ملی و شماره همراه اشاره کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه این اطلاعات به صورت یکپارچه در اختیار شرکت ملی پست قرار نمی گیرد و در صورتی که فرستنده مرسوله در زمان ارسال اطلاعات مذکور را در اختیار اداره پست قرار دهد، خدمات ما به گیرنده مرسوله می باشد. به راحتی اجرا خواهد شد.”

کوپلینگ، یک پروژه در حال انجام

لیایی همچنین به نقش کد پستی و ایمیل بومی در هوشمندسازی اشاره کرد و گفت: هر ایرانی می تواند حداقل یک آدرس در سال داشته باشد و نمی توانیم مردم را ملزم به استفاده از کد پستی کنیم. ما یک پروژه در حال انجام داریم که ترکیبی از کد پستی، کد ملی، ایمیل ملی و شماره موبایل است.

وی افزود: در حال حاضر برای هر ایرانی ایمیل ملی اثبات شده نداریم. ما می توانیم یک ایمیل ملی راه اندازی کنیم و به هر ایرانی یک ایمیل اختصاص دهیم تا دولت اطلاعات خود را از طریق آن ارائه کند.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: تلفیق و همراهی ایمیل ملی با کد ملی، کد پستی و شماره تلفن همراه باعث تغییر در ارسال پیام ها و تحقق هوشمندسازی و تحول دیجیتال در اداره پست می شود.

وی به ارائه خدمات ایمیل ملی به شهروندان اشاره کرد و افزود: طبق قانون در شرح وظایف شرکت ملی پست، ارائه سرویس ایمیلی است که با دامنه POST.IR به هر شهروند ارائه می شود. “

سازمان ها و نهادها باید این ایمیل منحصر به فرد را در نظر بگیرند و به نهادینه شدن این فرهنگ در بین هموطنان کمک کنند تا به هر ایرانی از بدو تولد یک ایمیل ملی به عنوان کد ملی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران تصریح کرد: ما می توانیم این ایمیل را به صورت رایگان در اختیار هر فرد ایرانی قرار دهیم که این امر تحول بزرگی در اطلاع رسانی دولت به شهروندان ایجاد کرده است و همه دستگاه ها از جمله پست می توانند از این امر بهره مند شوند. سرویس.”

هزینه پست سرانه برای هر ایرانی ۳ بار در سال می باشد

وی تعداد مرسولات پستی سالانه کشور را ۲۵۰ میلیون مرسوله اعلام کرد و افزود: سرانه مرسوله پستی برای هر ایرانی ۳ مرسوله است که کشور ما را در زمره کشورهای کمتر توسعه یافته در استفاده از صنعت پست قرار می دهد زیرا سرانه پست در کشورهای توسعه یافته به ازای هر نفر عدد بالایی است.

لیایی افزود: در صورت افزایش سرانه تحویل در کشور، قیمت تمام شده کاهش می یابد و مردم غرق در فرهنگ پست می شوند. اگر سرانه تحویل کالا را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم، می توانیم ادعا کنیم که در حوزه پست حرفی برای گفتن داریم و می توانیم ادعا کنیم که هوشمند و دیجیتالی شده ایم.

وی سهم وزارت ارتباطات در اقتصاد دیجیتال را ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: ۸ درصد سهم شرکت ملی پست است و تلاش می کنیم این رقم را به ۳ تا ۴ برابر برسانیم.



تیم تحرریه شبکه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *