نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 12:39 ق.ظ

یک سیستم آب شیرین کن 4 دلاری، آب آشامیدنی تمیز مداوم را برای یک خانواده فراهم می کند

کریس یانگ – 15 فوریه 2022 -تنظیم محققان در طول آزمایش MIT

یک پست وبلاگی از MIT نشان می‌دهد که تیمی از دانشمندان یک روش مقرون‌به‌صرفه جدید برای نمک‌زدایی با انرژی خورشیدی ابداع کرده‌اند که از تجمع نمک در دستگاه‌های مشابه جلوگیری می‌کند.

با هزینه تنها چهار دلار، یک مدل 10.8 فوت مربع (1 متر مربع) از دستگاه جدید می تواند آب آشامیدنی سالم روزانه را برای یک خانواده فراهم کند. همچنین با استفاده از مواد روزمره به راحتی تهیه شده است، به این معنی که سیستم مقیاس پذیر است و می تواند برای افراد زیادی در سراسر جهان مستقر شود.

به گفته یونیسف، کمبود آب تا سال 2025 بر نیمی از جمعیت جهان تأثیر می گذارد. در واقع، چهار میلیارد نفر – تقریباً دو سوم جمعیت جهان – در حال حاضر حداقل برای یک ماه در سال تحت تأثیر کمبود شدید آب قرار دارند.

محققان MIT و دانشگاه شانگهای جیائو تونگ یک دستگاه نمک‌زدایی خورشیدی بدون فیلتر ساختند – بخشی که معمولاً به دلیل تجمع نمک نیاز به تمیز کردن یا حتی تعویض زیادی دارد. با انجام این کار، آنها بر این باورند که سیستمی ساخته اند که می تواند به حل مشکل کمبود آب در جهان با کارایی بی سابقه کمک کند.

دستگاه جدید – که در مقاله منتشر شده در Nature Communications مشخص شده است – از چندین لایه تشکیل شده است که در بالای ظرفی از آب شور شناور هستند. ابتدا یک لایه نازک از مواد با سوراخ‌های ریز تکه‌ای از آب را از ظرف بیرون می‌کشد و مواد تیره که گرمای نور خورشید را جذب می‌کند سپس این آب را تبخیر می‌کند که متراکم شده و به عنوان آب آشامیدنی جمع‌آوری می‌شود. محققان MIT در بیانیه خود توضیح می‌دهند که سوراخ‌های موجود در مواد سوراخ‌شده به اندازه‌ای بزرگ هستند که اجازه می‌دهند «یک گردش همرفتی طبیعی بین لایه بالایی گرمتر آب و مخزن سردتر زیر آن وجود داشته باشد». به عبارت دیگر، کمی آب نمک گرم پس از فرآیند باقی می‌ماند، که سپس به طور طبیعی به بقیه آب خنک زیر کشیده می‌شود، جایی که رقیق می‌شود.

محققان توضیح دادند که این روش بیش از 80 درصد در تبدیل انرژی خورشیدی به بخار آب با آبی که تا 20 درصد غلظت نمک دارد، کارآمد است. علاوه بر این، پس از یک هفته استفاده، هیچ رسوبی – تجمع نمک مضری که می تواند باعث آسیب رساندن یا کاهش کارایی دستگاه شود – شناسایی نشد.

سیستم های نمک زدایی این پتانسیل را دارند که آب آشامیدنی تمیز را به مناطقی که در حال حاضر از کمبود آب رنج می برند، بیاورند. سال گذشته، اولین سیستم نمک‌زدایی با انرژی موجی در جهان راه‌اندازی شد و یک طراح، هنری گلوگو، برنده جایزه طراحی لکسوس برای سیستم نور نمک‌زدایی برای مکان‌های دوردست شد. MIT و دانشگاه شانگهای جیائو تونگ همچنین گفتند که سیستم آنها می تواند به راحتی و به سرعت در مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی مستقر شود و به تلاش های امدادرسانی در بلایای طبیعی در سراسر جهان کمک کند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *