دانشمندان فکر می کنند که منبع آب زمین را یافته اند

برد برگان – 14 فوریه 2022 – Latyip، CC BY-SA 4.0

دانشمندان ممکن است سرانجام پاسخ یک سوال دیرینه درباره منشاء حیات روی زمین را کشف کرده باشند.

برای دهه‌ها، اتفاق نظر بر این بود که زمین آب خود را از سیارک‌ها یا شاید از برخوردی که به شکل‌گیری ماه انجامید، بدست ‌آورد.اما دانشمندان با مشاهده سنگ های ماه، چیز دیگری را کشف کردند.

بر اساس مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، فراوانی آب روی زمین یا در وهله اول موجود بوده یا توسط یک جسم بسیار مرطوب تقریباً خالص H2O در گذشته ایجاد شده است.

این یک گام بزرگ رو به جلو در تاریخ تکامل سیاره ما و به نوبه خود، پیش‌شرط‌هایی برای حیات آنگونه که ما می‌شناسیم است. اما همچنین تخمین های ما از سن ماه را به طور قابل توجهی به عقب می برد.

این یک واقعیت علمی است که منظومه زمین-ماه از برخورد واحد بین دو جسم غول پیکر در روزهای اولیه منظومه شمسی شکل گرفته است. به همین دلیل است که تاریخ ماه درانتها به تاریخ زمین پیوسته است. اما، بر خلاف زمین، ماه لذت تکتونیک صفحه یا هوازدگی را تجربه نمی کند، به این معنی که سرنخ های میلیارد ساله از رویدادهای باستانی در منظومه شمسی پاک و دفن نشده اند. با وجود اینکه تقریباً 70 درصد از سطح زمین در زیر آب قرار دارد، جهان ما در مقایسه با دیگر اجرام منظومه شمسی بسیار خشک است.

البته، ماه خشک‌تر است، به همین دلیل است که برای مدت طولانی، اجماع علمی بر این بود که کمبود آب در منظومه زمین-ماه نتیجه این برخورد است که این دو جسم را ایجاد کرد – عناصر فراری مانند پرتاب آب به فضا

بررسی ترکیب همسانگرد صخره‌های ماه توسط تیمی از محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، کشف کرد که اجسامی که در برخورد باستانی نقش داشته‌اند، قبل از وقوع، غنی از عناصر فرار نبودند.

آنها این عدم فراریت را با استفاده از مقدار نسبی 87 روبیدیوم (87Rb) تعیین کردند، ایزوتوپ فرار و رادیواکتیو که از طریق “ایزوتوپ دختر” ایزوتوپ محاسبه می شود: 87 استرونسیوم (87Sr).

این کشف محققان را قادر ساخت تا سطوح Rb را در منظومه زمین-ماه در ابتدای پیدایش آن بررسی کنند. با این اطلاعات جدید، تیم به این نتیجه رسید که سطوح 87Sr – که نشانگر میزان آب در ماه است – به قدری کم بود که اجسام درگیر در برخورد ماه از قبل خشک بودند. مهم این است که پس از آن آب زیادی نمی توانست به سیاره ما اضافه شود.

Greg Brennecka، کیهان‌شناس و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، توضیح می‌دهد: «زمین یا با آبی که داریم متولد شد، یا با چیزی که H2O خالص بود و چیز دیگری در آن نبود، برخورد کردیم. این کار شهاب‌سنگ‌ها/سیارک‌ها را به عنوان منبع احتمالی آب روی زمین حذف می‌کند و به شدت به گزینه «متولد شده با آن» اشاره می‌کند.»

و این چیزی بیش از تغییر منبع آب نسبتاً فراوان زمین که امروزه می بینیم، انجام می دهد. کار جدید نشان می‌دهد که دو جسم بزرگی که با هم برخورد کردند و ماه را تشکیل دادند، هر دو باید از منظومه شمسی داخلی آمده باشند. این همچنین به این معنی است که تأثیر آخرالزمانی نمی‌توانست بیش از 4.45 میلیارد سال پیش اتفاق بیفتد – به طور قابل توجهی سن ماه را کاهش داد.

تغییر پارادایم – درک علمی ما از منشا حیات، زمین و ماه آن هنوز در حال تکامل است، که به ما یادآوری می کند که مهم نیست چقدر فکر می کنیم علم ما پیشرفت کرده است، هنوز راه طولانی تا قبل از آن داریم. ما درک می کنیم که چگونه حتی به اینجا رسیدیم. https://interestingengineering.com