نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 7:59 ق.ظ

ربات مراکشی از بار الکتریکی برای استخراج زهر عقرب استفاده می کند

14 فوریه 2022-  توسط خالد آیت ناصر، SciDev.Net – ربات ابداعی استخراج کننده سم عقرب که توسط محققان مراکشی به ثبت رسیده است. زهر عقرب که به عنوان مایع طلایی نیز شناخته می‌شود، یکی از گران‌ترین سم‌های دنیا محسوب می‌شود. یک گرم 8000 دلار آمریکا ارزش دارد. اعتبار: دانشگاه حسن دوم کازابلانکا/ SciDev.Net

محققان مراکشی موفق به ثبت اختراع رباتی شدند که بدون دخالت انسان، زهر عقرب را استخراج می کند و خطر استخراج دستی آن را از بین می برد.توسعه دهندگان ربات “VES4” از دانشگاه حسن دوم کازابلانکا می گویند این نوآوری استخراج سریع و ایمن سمی را که دانشمندان برای داروهای جدید برای مبارزه با بیماری هایی مانند مالاریا و سرطان به کار گرفته اند، امکان پذیر می کند.

عمر تنان، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، توضیح داد که می‌توان سی و پنج عقرب را همزمان در داخل ربات قرار داد، رباتی که به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بار الکتریکی اعمال کند که باعث می‌شود هر یک از آنها یک قطره از زهر سفید را آزاد کنند.وی تاکید کرد که هزینه اندک ضرری برای آنها ندارد.

تانن گفت که قطرات زهر در یک لوله شیشه ای جمع آوری می شوند و افزود: آنتن و سیستم ارتعاشی که با این روبات کار می کند، بازیابی دانه های سم جمع شده در لوله ها را تسهیل می کند و فرآیند کاملاً خودکار را تضمین می کند.

این تیم ربات را به عنوان بخشی از یک دکترا توسعه دادند. پایان نامه محقق معز که مکمل پنج سال پیش بود . آنها می خواستند وسیله ای سبک وزن ابداع کنند که بتوان از آن در آزمایشگاه یا خارج از آن و بر روی انواع عقرب ها استفاده کرد.

آنها گفتند علاوه بر ایمن‌تر کردن فرآیند استخراج، این فرآیند را بسیار کارآمدتر می‌کند. استخراج یک گالن زهر با استفاده از روش سنتی معمولاً به حدود 2.64 میلیون عقرب نیاز دارد.

زهر عقرب که به عنوان مایع طلایی شناخته می شود، یکی از گران ترین زهرهای جهان به حساب می آید که یک گرم آن 8000 دلار آمریکا ارزش دارد. اجزای آن کاربردهای درمانی متعددی مانند تولید آنتی‌توکسین‌ها و درمان مالاریا و سرطان دارد.این تیم همچنین راهنمای عقرب‌ها در مراکش را منتشر کرده‌اند که نقشه‌برداری از مکان‌هایی که می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و آنها را بر اساس درجه سمیت طبقه‌بندی می‌کند.

انس کتانی، استاد راهنما پایان نامه، گفت: ترویج این نوآوری امکان انتقال نتایج تحقیقات به بخش تولید را فراهم می کند و درها را برای فرصت های تامین مالی باز می کند.او افزود که این ربات ثبت اختراع اکنون قابل تولید است، اما برای انتقال آن از آزمایشگاه به بازار نیاز به بهبود و سرمایه گذاری دارد.

تانن تاکید کرد که این دستگاه تنها یک نمونه اولیه است و در مرحله تولید نیاز به تنظیمات دارد.

تیم تحقیقاتی اعداد و ارقام را مشخص نکرده است، اما عبدالحق عمانی، مدیر مالکیت معنوی و ارزش گذاری در بنیاد علوم، نوآوری و تحقیقات پیشرفته مراکش، گفت: “این کار به هزینه بالایی نیاز ندارد.”

وی خاطرنشان می کند که استفاده از ربات مستلزم دانش نحوه برخورد با عقرب ها و همچنین تسلط بر فرآیند قرار دادن عقرب ها در داخل ربات است، اما در غیر این صورت این فرآیند کاملاً خودکار است.

عمانی می گوید این ربات منحصر به فرد است، زیرا می تواند میزان بار الکتریکی مورد نیاز را تنظیم کند، بدون اینکه بر عقرب تأثیر بگذارد یا منجر به مرگ آن شود.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *